• ٢٩ فروردين ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٩٧٥٦
حساسیت وی‍ژه برای انتخاب شهردار

حساسیت وی‍ژه برای انتخاب شهردار


پیچیدگی تهران آنقدر زیاد است که هر تصمیم آن نیازمند ساعت‌ها بررسی است. این پیچیدگی زمانی بیشتر درک می‌شود که تهران به‌عنوان پایتخت کشور در اغلب موارد مدیریتی و اجرایی، الگوی سایر کلانشهرها و شهرها قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، واقعیت آن است ذره‌بینی که روی تهران به‌خاطر حضور دستگاه‌ها و نهادهای رده بالای کشوری قرار دارد، روی دیگر شهرها از چندین منظر به‌خصوص شهرسازی و عمران و حمل‌ونقل وجود ندارد. به همین‌خاطر است که اعضای شورای شهر تهران برای تصمیم‌گیری‌، تهیه یک‌طرح و تصویب یک لایحه ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند. به‌طور نمونه اعضا در دوره پنجم با حساسیت خاصی حتی بررسی پرونده‌ باغات شهر را در دستور کار قرار می‌دهند و مورد به مورد آنها را تحلیل می‌کنند و بعضا به راحتی رأی به باغ یا باغ نبودن یک ملک نمی‌دهند.

 

با این حساب کاملا مشخص است که حساسیت‌های ویژه‌تری برای انتخاب شهرداری پایتخت وجود داشته باشد؛ موضوعی که حتی در جلسه اخیر اعضای شورای شهر با نمایندگان تهران در مجلس مطرح شد و معیارهایی ازجمله اختیار، پاکدستی، توان اجرایی بالا و فساد‌ستیزی مورد تأکید قرار گرفت. اگرچه اینها روندی است که در مجموع دوره پنجم شورای اسلامی تهران در پیش گرفته است و همچنان نیز مدار کارهای شهر بر این اصول می‌چرخد. در واقع اقداماتی که در تهران صورت می‌گیرد همگی بر اصول، شاخص‌ها و معیارهایی است که پیش از این نیز مدنظر مدیریت شهری بوده و هست. با وجود این، باید در انتخاب شهردار جدید این موارد لحاظ شود و در جلسه 51نفره با نمایندگان مجلس نیز این مسئله عنوان شد که شهردار منتخب، فردی باشد که از موضع مبارزه با فساد عقب‌نشینی نکند.

 

نکته مهم آنکه اعضای شورا با توجه به شناخت بیشتری که نسبت به اوضاع و مسائل شهری پیدا کرده‌اند، شاخص‌‌های جدیدی را نیز مدنظر دارند. بر این اساس، بنده نیز تأکیدم بر فردی است که شهروندان و شهر تهران را دوست داشته و شخصا علاقه خاصی به پایتخت داشته باشد. اینگونه او به‌طور قطع تحمل زیادی در برابر مشکلات از خود نشان می‌دهد. ناگفته نماند که در این بین، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها اصلاح‌طلب بودن گزینه‌های مطرح است چراکه شهروندان به لیست اصلاح‌طلبی برای شورا رأی داده‌اند و این انتظار نیز در آنها وجود دارد. از طرف دیگر او باید بتواند تعامل مناسبی با نهادهای مختلف برقرار کند.

 

حال اعضای شورا در نشست هم‌اندیشی روز سه‌شنبه پیشنهادهایی خود را برای تعیین فرایند و ویژگی‌های شهردار جدید تهران ارائه کردند؛ پیشنهادهایی که برآمده از تجربه 7ماه اعضاست. با وجود این، تأکید بر آن بود که موضوعات پیشین و 16معیار تعیین شده حفظ شود و تنها بخش کوچکی مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. تلاش‌مان بر این است که چنین کاری هرچه سریع‌تر انجام و بسیار زودتر از سقف 3ماهه تعیین‌شده، شهردار مشخص شود. روز یکشنبه آینده مصادیق انتخاب شهردار نیز معین می‌شود. البته تصمیم قابل ذکر اعضا آن است که در جلسه آتی شورای شهر، هر یک از اعضا حداکثر 7نفر را به‌عنوان گزینه شهرداری تهران معرفی کنند تا پس از پالایش و رأی‌گیری، 7گزینه نهایی شورا برای تصدی شهرداری تا ۱۶اردیبهشت مشخص و آنها با حضور در جلسه علنی شورای شهر، به ارائه برنامه‌های عملیاتی خود در راستای اهداف شورا و اسناد بالادستی بپردازند تا در نهایت دو گزینه نهایی شود.

 

منبع: روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: