• ٤ بهمن ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٨٧٥٩
کتاب‌خوانی بخشی از سبک زندگی است

کتاب‌خوانی بخشی از سبک زندگی است

مترو می‌تواند داستان‌های ماهنامه داستان را به عنوان جایزه در اختیار متروسوارها قرار دهد و اعلام کند هر چند سفر یک داستان به آن‌ها هدیه می‌دهد. با طراحی این اپلیکیشن هم مردم ترغیب به استفاده از مترو می‌شوند و هم می‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد.
سرانه مطالعه به سبک زندگی بستگی دارد،اگر سرانه مطالعه ایرانیان پایین است به سبک زندگی‌شان برمی‌گردد. لزوما یک سامانه یا ابزار مثل مترو به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد. در مقایسه متروی تهران با دیگر کشورها متوجه وضعیت متفاوت و تفاوت بزرگی در مطالعه می‌شویم. در ساعت‌های اولیه صبح که مترو نسبتا خلوت‌تر است، بعضی ازمردم در حال مطالعه هستند. اما وقتی تراکم جمعیت وجود دارد نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که در فشردگی مترو کتاب بخواهند.
از فضاهای پشت سکو، راهرو و پله‌ها می‌توان در ترویج کتابخوانی استفاده کرد. البته نه با جملات دستوری و توصیه‌ای بلکه با خلاقیت و نوآوری. رویه‌ای که در سال‌های گذشته وجود داشته این است که غرفه‌هایی وجود داشته باشد و در آن خوراک فکری عرضه شود. این رویه‌ خوب است اما به نظر من هیچ کدام از این راهها به تنهایی کارساز نخواهد بود و فکر می‌کنم راه حل نوآورانه این است که جوانان ایده‌پردازی کنند و به شیوه‌های لزوما برچسبی و اعلامیه‌ای بسنده نکنیم.
باید فضا را از فروشندگی صرف به گفتگو نیازسنجی و نیاز آفرینی فرهنگی تبدیل کنیم. مترو می‌تواند از الگوی فراخوان استفاده کند و از نهادهای دانشگاهی کمک بگیرد. همچنین می‌تواند از گروه‌های تعامل‌گری همچون گروه‌های نمایش خیابانی و... استفاده کند تا در تعامل با مردم بتوانند مردم را به چالش بکشند و به جای توصیه ذهن مردم را در جهت کتابخوانی و مطالعه بیشتر فعال کنند.
این روزها مردم به فضای مجازی روی آورده‌اند و این بهترین فرصت است که مترو با طرحی اپلیکشینی، بخشی از محتوا‌های تولیدی سازمان‌ها و موسسه‌های وابسته به شهرداری ازجمله همشهری را به صورت رایگان در اختیار آن‌هایی بگذارد که از مترو استفاده می‌کنند، یا در برابر تعداد مشخصی استفاده از مترو، ماهانه تخفیف‌هایی برای سامانه‌های دیگر شهری با امکان انتخاب سامانه مورد نظر شهروندان، فراهم شود. برای نمونه نشریه‌های دانستنی‌ها، سرزمین من یا داستان، داستان‌های خوب و پیگیری‌کنندگان و مشتریان خاص خود را دارد. مترو می‌تواند محتواها یا داستان‌های آن‌ها را به عنوان هدیه‌ی شهروندی یا جایزه در اختیار متروسوارها قرار دهد و اعلام کند هر چند سفر یک داستان به آنها هدیه می‌دهد. با طراحی این اپلیکیشن هم مردم ترغیب به استفاده از مترو می‌شوند و هم می‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: