• ٣٠ خرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٨٢٣١
دیوارنگاره‌ای برای همه ایرانیان

دیوارنگاره‌ای برای همه ایرانیان

 


اخیرا دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به موضوع جام‌جهانی فوتبال اختصاص داشته و اقوام گوناگون کشورمان را نشان می‌دهد که جام زرین مسابقات را در دست گرفته‌اند، اما در این تصویر هیچ نمودی از نیم‌پیکره جامعه، یعنی زنان نبود. این بیلبورد در یکی از معابر اصلی پایتخت نصب شده و به‌نوعی می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد، اما 50 درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد. گویی قهرمان و ملت فقط مردها هستند. این امر نشان‌دهنده کج‌سلیقگی و نادیده‌گرفتن جمعیت 50‌درصدی کشور است.زیر تصویر طرح بیلبورد نوشته شده بود: «با هم قهرمانیم. یک ملت، یک ضربان قلب»، اما در تصویر ابتدایی طرح هیچ زنی حضور نداشت و نبودن حتی یک زن در این بیلبورد، این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کرد که زنان نقشی در جامعه ندارند. مسئولانی که این طرح را به نمایش گذاشتند، برای زنان همان نقش سنتی مردسالارانه را ترویج می‌کنند و تغییر یک بیلبورد، تغییری در ماهیت دیدگاه‌های آنها ایجاد نمی‌کند؛ مشخص است که اینها با حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه موافق نیستند، وگرنه می‌توانستند پس از قهرمانی دختران ایرانی در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا چند تابلو را به این موضوع اختصاص دهند. زنان در فوتسال قهرمان شدند و خانم الهه احمدی، قهرمان تیراندازی شد، اما به‌جای اینکه امکانات بیشتری در اختیار زنان قراردهند، باز هم شاهد بروز این تفکر هستیم که معتقد است اگر زنان را از جامعه حذف کنند ارکان خانواده حفظ شده و جامعه اصلاح می‌شود.درحال‌حاضر نسل جوان پدران، همسران و پسران بر این باورند که برای رسیدن به توسعه پایدار کشور، بايد زنان و مردان شانه‌به‌شانه یکدیگر در تمامی بخش‌های جامعه تلاش کنند. اگر براساس حقوق شهروندی در این زمينه از مردم نظرسنجی کنند، خواهند دید که نظر اقشار گوناگون مردم به اظهارات من نزدیک است.حضور زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی لازم و ضروری است. در کجای تاریخ مردان در غیاب زنان توانسته‌اند قهرمان شوند؟ تجربه نشان داده است که حضور زنان در اجتماع، مؤثر و کارآمد است؛ این به‌دلیل متفاوت‌بودن نوع نگاه زنانه با نگاه مردانه است؛ این دو نگاه مکمل یکدیگرند و ما برای اداره جامعه به هر دو این نگاه‌ها نیاز داریم.امروز نزدیک به یک سال است که اصلاح‌طلبان با رأی قاطع مردم تهران، ری و شمیرانات در شورا و شهرداری مستقرند و مردم انتظار بیشتری از آنها دارند. تفکر 14 ساله اصولگرایان هنوز در مدیریت شهری وجود دارد و متأسفانه هنوز رویکرد جدید مدیریت شورا و شهرداری را جدی نگرفته‌اند.در این دوره برای اولین‌بار پس از 14 سال، شهرداری تهران به مناسبت روز زن، تصاویر مشاهیر زن را در شهر منتشر کرد؛ این اقدام بسیار باارزش بود. این روند باید ادامه داشته باشد، نه اینکه با اقداماتی این موضوع را زیر سؤال برد.

بنابراين جای خالی زنان در دیوارنگاره میدان ولیعصر قابل‌قبول نبود. بعد از جنجالی‌شدن بیلبورد جام‌جهانی و مطرح‌شدن آن در فضای مجازی، صاحب‌نظران و مسئولان واکنش‌های متضاد و مختلفی را به این بیلبورد نشان دادند. این جانب نیز مصاحبه‌ای علیه این طرح انجام دادم و قرار بود این موضوع را به شهردار تهران تذکر دهم، ولی به‌دلیل حذف زودهنگام این بیلبورد، از دادن تذکر منصرف شدم.

شیرینی تغییر و اصلاح به‌موقع این بیلبورد، با پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل تیم ملی مراکش در جام جهانی دوچندان شد. اینجانب از شهردار محترم تهران به خاطر دستور تغییر سریع این دیوارنگاره تشکر می‌کنم و از ایشان انتظار دارم به‌عنوان شهرداری اصلاح‌طلب این تفکر مردسالارانه را از شهرداری تهران حذف کند و با مدیرانی که سعی بر القای این موضوع به جامعه دارند، برخورد مقتضی را انجام دهد. همچنین ضمن تشکر از حساسیت جامعه، به‌ویژه خبرنگاران و شبکه‌های مجازی و تذکر صاحب‌نظران و مسئولان، از شهردار محترم تهران می‌خواهم به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه و در راستای شفاف‌سازی، هزینه طراحی، چاپ و نصب این بنر را به اطلاع عموم برساند. پس یادمان باشد که «باهم قهرمانیم؛ یک ملت یک ضربان؛ یک ملت از زن و مرد».

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: