• ١٨ دی ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٦٧٨١
لزوم بهره برداری صحیح از ظرفیت عظیم مجموعه برج میلاد

لزوم بهره برداری صحیح از ظرفیت عظیم مجموعه برج میلاد

ایده ساخت برج میلاد تهران به عنوان سمبل تهران ، پایتخت جهموری اسلامی نخستین بار در سال 1370 شکل گرفت. اولین بار در سال 1376 بود که کلنگ زنی این مجموعه رقم خورد و نهایتا پس از گذشت حدود 11 سال و در تاریخ 16 مهر 1387، این برج بلند مرتبه ¬ی 435 متری به منظور بهره گیری و استفاده عموم مردم، مورد بهره برداری قرار گرفت. امروز و پس از گذشت حدود یک دهه از این تاریخ، برج میلاد دیگر برجی ناشناخته و غریبه برای مردم تهران و حتی فراتر از آن ، برای مردم ایران نیست. مجموعه برج میلاد توانسته تا حد زیادی خود را به عنوان یکی از نمادهای اساسی تهرانِ بزرگ در کنار برج آزادی، بازار 15 خرداد و... معرفی نماید.
این مجموعه با مساحت 63 هکتاری و برخورداری از فضاهای گردشگری متعدد و استاندارد، واحدهای تجاری ، خدمات پذیرایی و تریا و سایر پتانسیل¬ های موجود می¬تواند سهمی قابل توجه در ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر تهران داشته باشد. در حال حاضر و برای سال جاری ، درآمد 32 میلیارد تومانی برای این مجموعه برآورد شده است که از این میزان حدود 11 میلیارد تومان آن از سالن مرکز همایش های برج میلاد حاصل خواهد شد ، قریب 10 میلیارد تومان از واحدهای تجاری و حدود 11 میلیارد تومان نیز از مجموعه کافه ها و رستوران های برج، از جمله فوت کورت و رستوران گردان به دست خواهد آمد. اما این ارقام، با ظرفیت و هزینه های انجام گرفته و چشم انداز طراحی شده برای برج میلاد، فاصله زیادی دارد.
در بازدیدی که از مجموعه برج میلاد به همراه کارشناسان کمیته گردشگری و میراث فرهنگی در تاریخ 14 دی ماه صورت گرفت، طی صحبت با مدیرعامل جدید مجموعه مشخص شد، سند راهبردی پیشین که توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران تهیه و تنظیم شده بود، به علت ضعف های اساسی دیگر قابل استناد نخواهد بود و بناست سند راهبردی جدیدی برای این مجموعه عظیم تنظیم شود. همچنین تمامی برنامه های عملیاتی 5 ساله که متناسب با سند راهبردی پیشین تهیه شده بود، مجددا می بایستی تهیه و تنظیم شوند و این امر حکایت از هدر رفت منابع هزینه شده برای تهیه اسناد پیشین دارد و صد البته این نخستین بار نیست که چنین اتفاقاتی رقم خورده است.
مدیرعامل جدید این مجموعه ایده ها و طرح های جالبی برای پیشبرد و درآمدزایی پایدار مجموعه داشت و این امر ، باعث خوشحالیست، اما زمانی که به کارنامه 8 ساله برج میلاد مینگریم و مشاهده میکنیم در طی این 8 سال، این مجموعه که تحت عنوان «شرکت برج میلاد»، ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران فعالیت میکند، 6 مدیر عامل را به خود دیده است و به عبارتی ساده تر میانگین عمر هر مدیرعامل در این مجموعه کمتر از یکسال و نیم بوده است، به نظر می¬رسد نباید چندان خوشحال بود، بلکه بالعکس وجود نگرانی در رابطه با تداوم عدم بهره برداری شایسته و بایسته از این ظرفیت عظیم بیراه نخواهد بود.
آنچه مشهود است عدم ثبات مدیریتی در این مجموعه است که زمینه ساز انجام اقدامات سلیقه ای و گزینشی بوده و به عبارتی این مجموعه همواره در طی سال هایی که مورد بهره برداری واقع شده، از یک مدیریت منسجم و استراتژیک محروم مانده است. هر یک از مدیران که مسئولیت شرکت را برعهده گرفته اند، براساس دیدگاه ها و نظرات خود نسبت به مدیریت مجموعه اقدام نموده اند و نه بر اساس سندی راهبردی، و این خود بستری از اقدامات و کنش های غیر منسجم و ناهماهنگ را فراهم آورده است که میتواند به عنوان عمده ترین دلیل وابستگی مجموعه برج میلاد به بودجه شهرداری تهران مورد توجه قرار گیرد، در حالی که از چنین مجموعه ای با این حجم از ظرفیت ها انتظار این است که نه تنها بودجه ای از شهرداری طلب نکند، بلکه به عنوان یاور شهرداری در افزایش سهم از درآمدهای پایدار نقش آفرینی کند. امید است این بار و با تهیه سند راهبردی علمی، دقیق و مبتنی بر واقعیت و تهیه برنامه عملیاتی منسجم و ساختارمند متناسب با آن، بساط اقدامات سلیقه ای و جزیره ای در این مجموعه برچیده شود و گامی بلند در جهت معرفی این اِلمان هویتی در مقیاس ملی و فرا ملی برداشته شود.
مشکل دیگری که گریبان گیر شرکت برج میلاد است، ضعف های موجود در اساسنامه آن است. هرچند این اساسنامه بر خلاف قانون (بند 15 از ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور) هیچگاه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نرسیده است اما در بازدید به عمل آمده، مدیرعامل این مجموعه بر قول مساعد خود مبنی بر ارائه اساسنامه جدید این شرکت تا قبل از پایان سال به شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد.
معضل دیگری که حاصل بی تدبیری مدیریت های پیشین و ناهماهنگی هاست ، گودبرداری عظیم جهت بهره برداری از هتل دوقلوی جنب برج است، که در دوره پیشین نتوانست مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را بگیرد و مصداق بارز گزاره : «اول اقدام و سپس اجازه از مراجع ذی صلاح» در مجموعه شهرداری تهران است. یعنی ابتدا به عملیاتی کردن پروژه پرداخته و سپس تلاش شد از کارشناسان و مراجع فرادستی اعلام نظر بگیرند! در رابطه با این پروژه نیز مقرر شد مدیریت جدید هرچه سریع تر اقدامات قانونی را به انجام رساند و طرح را جهت بررسی و اعلام نظر به شورا ارسال کند.
انشالله که بهره گیری از این دست گنجینه های ارزشمند کلانشهر تهران که علاوه بر کارکرد محلی، از کارکرد ملی و فرا ملی برخوردارند و تنها منحصر به مجموعه برج میلاد نیز نیست، به نحو احسن صورت پذیرد.

احمد حکیمی پور-عضو و رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: