• ١٩ فروردين ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٦٦٥٠
نه به استعفای آقای دکتر نجفی

نه به استعفای آقای دکتر نجفی


پیام رسای مردم و حضور طولانی آنها در صفوف فشرده و رأی یکپارچه به لیست امید در 29 اردیبهشت 96 اقتضا می کرد که شورای پنجم مسئولانه و با تدبیر در انجام اصلاح امور مدیریت شهری اهتمام نماید که در این راستا انتخاب هیئت رئیسه موقت، تشکیل کمیسیون ها و تدوین چارچوب انتخاب شهردار(در16 بند) وتاکید بر حفظ انسجام ویکپارچگی شورا انجام شد و در ادامه تهیه فهرست 17 نفره واجدین شرایط شهرداری تهران و درخواست ارائه برنامه از هفت نفر از شخصیت های پذیرفته شده در مرحله نخست فرایند انتخاب شهردار، و نهایتا رای تمامی 21 نفر به آقای دکتر نجفی و استقرار تیم جدید را اگر با نگاه کارشناسانه ملاحظه کنند و با دوره های انتقالی پیشین دولت و یا شهرداری تهران مقایسه نمایند، بدون تردید دارای مزایای فراوانی بوده است که نشان از مسئولیت پذیری و حسن تدبیر شورای پنجم شهر تهران می باشد.

بررسی های پیشین، رأی گسترده شهروندان در حمایت از اصلاح طلبان و بررسی های شورای منتخب در 4 ماه اولیه و قبل از استقرار، حکایت از گستردگی و عمق موانع و مشکلات داشت. بنابر همین ضرورت و در ماه های اولیه پس از انتخابات، اعضای محترم شورای شهر راسا تصمیم به تهیه گزارش وضعیت مجموعه مدیریت شهری گرفتند، لکن بواسطه عدم دستیابی به اطلاعات جامع و معتبر، این مهم را در اولین روزهای استقرار مدیریت جدید و در قالب طرح "الزام شهرداری به تنظیم وارائه گزارش تغییر وتحول" به تصویب رساندند و در همین راستا؛ تنها کافی است که گزارش پر ذرق و برق مدیریت قبلی که دوماه زودتر از گزارش تغییر و تحول با کاغذهای گلاسه چاپ وتوزیع شده است را با گزارش دکتر نجفی مقایسه کنیم تا ضرورت تنظیم گزارش دوم بهتر درک گردد و در این راه مشاهده خواهیم کرد که متاسفانه در گزارش اول اثر و خبری از بدهی 52 هزار میلیارد تومانی به بانکها و پیمانکاران، از بلائی که در منطقه 22 و سایر مناطق بر سر طرح تفصیلی رفته، از تخریب باغات شهر تهران، از فجایعی که در طرح هولوگرام بر سر منابع شهرداری آمد، از قیمت تمام شده طرحها، از نحوه عقد قراردادهای پیمانکاری و توقف اغلب پروژه های مشارکتی، از استخدام های غیر قانونی نیروهای زیر دیپلم و غیرمتخصص پیمانکاران در سال 95 مشاهده نمی شود.

 

7 ماه تلاش موثر:

با استقرار تیم جدید و تنظیم رویکردهای شورای پنجم و حضور آقای دکتر نجفی و صدور بخشنامه های تمرکز وجوه در خزانه مرکزی و لغو شورای معماری مناطق که هردو به بهانه رکود مسکن و نبود منابع مالی برای اداره شهر رواج یافته بود، توانستیم بی نظمی های معمول در ساخت وسازهای شهری را مهار کرده و معدل صدور پروانه در سال 96 را به 12هزار یعنی معدل سالهای دیگر نزدیک کنیم و بواسطه ایجاد خزانه متمرکز، نه تنها بحران موجود در پرداخت ها در 5 ماهه اول ادامه نیافت بلکه شورا را از تصمیم اولیه مبنی بر اصلاح و کاهش 20 درصدی بودجه منصرف کرد و 94 درصد بودجه تحقق یافت و با اینکه در سال 95 و در دوره مدیریت قبلی 5 هزار میلیارد استقراض شده بود، با حسن تدابیر در شش ماهه اول سال 96 هفتاد درصد بودجه و در شش ماهه دوم 120 درصد بودجه تامین شد و توانستیم هزاران پیمانکار را که از سال 93 ده هزار میلیارد تومان از شهرداری طلبکار بودند را با برنامه ریزی های موثر به بخشی از طلبشان برسانیم. در 7 ماهه مدیریت جدید صرفا 600 میلیارد (تقریبا معادل استقراض یک ماه مدیریت قبلی که برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری مصرف می شد) جهت مترو و پروژه های عمرانی تسهیلات گرفته شده است و در این راه از واگذاری های غیر قانونی املاک و مستغلات اجتناب شد و بیش از پنجاه فقره از املاک پس گرفته شد و این مهم تا استرداد کامل آنها ادامه خواهد یافت و برای تحقق هر چه بهتر اهداف، نظام برنامه ریزی در شهرداری مستقر شده است و بودجه سال 97 و سیاست های برنامه سوم تصویب شده است و 600 نفر کارشناس خبره در قالب 17 کارگروه مشغول تنظیم برنامه سوم هستند. در این راه، روند عقد قراردادها اصلاح شده و براساس رقابت و اجرای تشریفات قانونی انجام می شود و شیوه گذشته که پنجاه درصد قراردادها با ترک تشریفات بوده تغییر کرده است، حفظ باغات، اولویت حمل و نقل عمومی و خرید واگن با جدیت دنبال میشود و قرارداد 650 دستگاه واگن در حال امضا است. فضای عمومی برای مبارزه با رانت و فساد آماده شده است، ترکیب منابع درآمدی از فروش تراکم غیرمجاز به سمت منابع پایدار در حال تغییر است و رشد 10 درصدی را در منابع پایدار مشاهده می کنیم.

 

آیا چنین تیم جدیدی شایسته حمایت و همکاری است یا نه؟

براساس مانیفست تنظیمی شورا مقر رشده است که با قوای سه گانه و نهادهای مختلف همکاری  شود، نقار و تنش 14 ساله مدیریت شهری پایتخت و دولت به همکاری و همدلی تبدیل شده است و آقای دکتر نجفی در جلسات دولت شرکت می کند و علاوه بر تشکیل مجمع امید 53 نفره متشکل از سی نفر نمایندگان تهران و شورای شهر و استاندار تهران و شهردار پایتخت با همکاری مجلس و شهرداری وارد فاز جدیدی می شود و نشانه های همکاری دولت و مجلس با مدیریت جدید در بودجه سال 97 در موضوع حمل و نقل و بافت فرسوده و پسماند قابل توجه و نویدبخش روزهای امیدوار کننده ای در آتیه شهر تهران است.

 

ضرورت نقد منصفانه  فعالیت ها:

بیان این مطالب به مفهوم عدم وجود ضعف و اشکال در تصمیمات و فعالیت ها نیست و اشکالات در برخی انتصابات، ویا تاخیر در مواردی از اقدامات ضروری و لزوم مبارزه جدی تر با فساد و تخلف و تغییر در ساختار و روش ها بطور مستمر مورد پیگیری اعضاء شورا بوده و خواهد بود.

 

چرا عدم همکاری؟

بخش هائی از تحولات ناراضی اند و شهروندان شاهد بودند که در صدور حکم آقای دکتر نجفی مقاومت هائی صورت گرفت و مرتباً و به خصوص در شهریور ماه اخبار متعددی از کوتاه بودن دوره مدیریتی آقای نجفی دادند. اکنون از تکرار تجربه شورای اول و بروز کشمکش در تصمیمات و تعطیلی کارگاه ها سخن به میان می آورند، و همگان نظاره کردند که چگونه خرید 21تبلت (جمعا 60 میلیون) برای تغییر روش ارتباطی از حالت سنتی مکتوب به دیجیتالی بسیار بیشتر از تخلفات املاک نجومی مورد توجه قرار گرفت و دهها مورد مشابه هستند که با مقایسه عملکرد 7 ماهه رسانه ملی و برخی سایت ها به وضوح می توان نشانه های عدم رضایت آنان را از چنین انتخاب و رویکردی در مدیریت شهری ملاحظه کرد.

همه مواردی که در این مدت اتفاق افتادند در کنار حواشی حادثه برج میلاد و گل افشانی چند دختربچه در یک جشن مربوط به کارمندان زن شهرداری تهران، بیانیه شدید و غلیظ دادستانی کل و دادستانی تهران و جلب ایشان در نیمه شب و رفتار بازپرس و مسائلی که مطرح شده و نهایتا صدور قرار کفالت و1200 پیامک با مضمون تقریبا شبیه همدیگر به شهردار در محکومیت حادثه و همزمانی معاینات پزشکی آقای دکتر نجفی و تشخیص بیماری جدید و توصیه پزشک و خانواده ایشان به ترک فعالیت های استرس زا دست به دست هم دادند و موجبات ارائه استعفای آقای نجفی به شورا گردیدند.

عملکرد این دستگاهها در بحث املاک نجومی در دوره قبل وبازداشت قائم مقام آقای قالیباف ومسائل مالی که مطرح  بوده وهست و مقایسه آنها با حادثه برج میلاد و 12 پرونده ای که علیه مقامات قبلی در دادستانی تشکیل شده گویای تفاوت فراوان است .

با لحاظ موارد پیش گفته به نظر میرسد اولا وطبق متن استعفای اقای دکتر نجفی بیماری جدید تنها عامل استعفاء نبوده وشورای محترم وافکار عمومی نهایتا آنرا در حد مزید بر علت دانسته وهمچنان در صدد کشف علت خواهد بود.

ثانیا اگر عامل اصلی بیماری ایشان بوده باشد براساس قرائن در مان این بیماری منافاتی با انجام خدمت ندارد وعملکرد ایشان وتیم همکاران  پس از ارائه استعفاء ونوروزامکان ارائه همزمان خدمت ودرمان را نشان میدهد.

ثالثا تجارب و نقش آقای دکتر نجفی در تنظیم برنامه سوم کشور و اقدامات شش ماهه وپیشرفت هائی که حاصل شده و در اجرای مصوبه شورا که مقرر است تا پایان اردیبهشت برنامه سوم به شورا ارائه گردد تحقق این مهم منوط به ادامه مسئولیت آقای نجفی است.

رابعا اگر شورای پنجم در دفاع از تصمیم مدبرانه ومناسب خود در شهریور 96 کوتاهی کند در دفاع از سایر مدیران وجایگزین ایشان نیز موفق نخواهد بود.

خامسا عدم تلاش برای بررسی جوانب مختلف این استعفاء  رقبای اصلاحات را امیدوارمیکند که توانائی توقف تصمیمات ومصوبات شورا را دارند وبا لولوی تکرار شورای اول سناریوهای بعدی را باجرا خواهند گذاشت.

راه حل:

با ایجاد همگرائی بین

پیام رای مردم واقتضائات اداره بهینه ومسئولانه شهرداری تهران

تعهدات جریان اصلاح طلبی به شهروندان ومصالح جریان اصلاح طلب

شان وجایگاه شورای شهر

حقوق ومصالح شخصی وخانوادگی آقای شهردار

نیاز های آتی مدیریت شهری  به نیروهای شایسته و شجاع و حفظ سرمایه های اجتماعی

 

با همه احترامی که برای شهردار محترم با ویژگیهای اعتماد به نفس، واقع گرایی، اجتناب از بزرگ نمایی و اخلاق¬گرایی قائلیم، پذیرش این استعفاء در شرایط کنونی برای نظام، پایتخت، اصلاحات، شورا، شهرداری و آقای دکتر نجفی را پر هزینه و فاقد مطلوبیت ملاحظه میکنم و انتظار دارد با عدم پذیرش شورای محترم و تمکین آقای دکتر نجفی به این نظر شرایط بهبود یافته و با انتخاب قائم مقام و پیگیری درمان توام با ادامه مسئولیت شرایط بهتری فراهم گردد.

تاکید میکنم که اردوگاه اصلاح طلبی از نیروهای توانمند، پاکدست، باصلاحیت و با انگیزه برخوردار بوده واین مخالفت نمی بایست به معنی وجود مانع و بن بست تلقی شود، بلکه دارای پیام در اجرای اصول قانون اساسی، توجه به افکار عمومی، حمایت از نیروهای خدوم و زمینه سازی و مسیرگشائی فعالیت های آتی است.

شورای پنجم در طول ده ماهه گذشته نشان دادکه علاوه بر برخورداری از پشتوانه رای مردم و جریان اصلاح طلبی، شیوه تصمیم گیری مبتنی برخرد جمعی را به خوبی تمرین نموده و برای اتخاذ تصمیمات متناسب با زمان و مکان و موضوع آمادگی دارد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: