• ١ آذر ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٧٦٣
اسرار اربعین در تاریخ خلقت

اسرار اربعین در تاریخ خلقت

پیامبر (ص) فرمود : هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص گرداند چشمه های دانش و حکمت از قلبش فوران خواهد کرد و بر زبان او جاری خواهد شد.( بحار الانوار ج ۷۰ ص ۲۴۲)

انسانهایی که در پی ارتقا ، اوج گرفتند و انسان کامل شدند هستند به دنبال بهانه اند تا یک به یک پله های ترقی را بپیمایند و یکی از لین گامهای بلند با چله نشینی محقق میشود . اربعین واژه ای است عربی کا در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده است در قرآن کریم کلنه اربعین ۴ بار در سوره های اعراف ، احقاق ، بقره و مائده در رابطه با داستان پر ماجرای حضرت موسی (ع) آمده است .کلمه اربعین ، نخست توسط خداوند سبحان در کتاب شریف قرآن انجام گرفت و سپس به وسیله پیامبر اکرم( ص) و امامان معصوم (علیه السلام) تاکید شد. به واژه اربعین نباید به عنوان کمی آن بنگریم بلکه یک واژه عرفانی و یک عدد آسمانی است و گویا در این کلمه رمزها و رازها نهفته است ، که ما را یاری فهمیدنش نباشد ‌. نکته دیگر این است که توجه به اربعین تنها به این دنیا نیست ، بلکه آنگونه که از روایات فهمیده میشود بخشی از برنامه های جهان آخرت نیز بر محور اربعین تنظیم میگردد. امام کاظم(ع) فرمود : " یقوم الناس یوم القیامه مقدار اربعین عاما" . مردم در روز قیامت به اندازه چهل سال می ایستند . ( بحارالانوار، ج ۸ ص ۴۸) .

بیشتر انبیا در چهل سالگی مبعوث شدند . گویند آدم ( ع) چهل روز گریه کرد تا توبه اش پذیرفته شد . همچنین نطفه ی پاک ترین پاکان ، مادر ائمه طاهرین ، زهرای اطهر ( س) پس از آنکه پیامبر (ص) و همسر گرامیش خدیجه (ع) ، چهل روز آداب خواص را رعایت کردند ، منعقد شد.
فرموده اند جهت استجابت دعا در نماز شب ، چهل مومن را دعا کنید و نیز از احادیث بسیار مشهور و متواتر آن است که هر کس چهل حدیث حفظ کند و به کار بندد ، خداوند او را در زمره ی افراد عالم و فقیه محشور خواهد کرد.

اکثر علما و بزرگان دین کتاب چهل حدیث دارند ، از جمله حضرت امام خمینی (رضوان ا... تعالی علیه) .
پیامبر (ص) فرمود : "هر کس چهل بلر سوره توحید را بخواند ، خداوند گناهان او را میبخشد ، سوره توحید بارانی است که روح در آن شسته میشود ."

اربعین از رازهای هستی است . خصوصیت عدد چهل و اسرار نهفته در آن برای ما روشن نیست . عارف و فیلسوف شهیر ، سهروردی در کتاب " عوارف المعارف" و همچنین استاد العلماء صدرالمتالهین شیرازی میگویند : فقط پیامبران و اولیاء الهی از راز اربعین باخبرند. احادیث و روایات زیادی از معصومین (علیه السلام) در خواص اربعین وارد شده است . که البته حدیث در فرهنگ دین جایگاه والایی دارد ، و به یک معنا حدیث نوعی تفسیر آیات قرآن است . به قول شهید مطری " ما شیعیان یک سرمایه ای داریم که اهل تسنن این سرمایه را ندارند ، و آن این است که از بعثت پیامبر (ص) تا رحلت امام حسن عسگری(ع) ۲۷۳ سال دوره اسمت داریم و از سیره معصومین ( علیه السلام) میتوانیم استفاده کنیم. ولی اهل تسنن فقط پیامبر (ص) را معصوم میدانند، یعنی از ۲۳ سال زمان رسالت بهره مند اند ."
از ذخایر بسیار ارزشمند فکری و فرهنگی مسلمانان ، احادیث و روایاتی است که از رسول خدا (ص) و ائمه هدی (س) به ما رسیده است .

زمانی بود که ثبت یک حدیث از چنان اهمیتی برخوردار بود که یک عالم و انیشمند ، فرسنگها طی طریق میکرد تا حدیثی موثق بشنود و ظبط کند مثلا جابربن عبدالله انصاری برای شنیدن یک حدیث از مدینه به مصر رفت و یک ماه این راه طول کشید ، و یا شیخ صدوق برای کسب حدیث و دیدار علما به بیش از ۳۰ سرزمین از خراسان ، عراق و حجاز سفر کرد .( مقدمه من لا یحضرالفقیه ) و همچنین سایر علما و بزرگان .

اگر امروز ما فرهنگی پر بار و منابعی ارزشمند داریم ، و اگر در کتاب " کافی" مرحوم کلینی ، ۱۶۰۹۹ حدیث مسند ، در کتاب " من لا یحضرالفقیه" مرحوم صدوق ۹۰۴۴ حدیث ، و در " تحذیب شیخ عطائفه" شیخ طوسی ۱۳۵۹۰ حدیث ، و در کتاب "استبصار" شیخ طوسی ۵۵۱۱ حدیث داریم، همه و همه از برکت تلاشهای مخلصانه علماء و محققان و دانشمندانی است که همت گماشتند و این حرکت فرهنگی را عبادت بشمار آورند . البته باید توجه داشت که عامل اصلی این تحرک ، معصومین(ع) بودند .

حال سوالی مطرح است که چرا برای پیامبر (ص) و سایر ائمه ، مسئله اربعین مطرح نشده ، و تنها برای امام حسین (ع) وارد شده است . یک علت این است که برای اولین بار جابربن عبدالله انصاری به همراه دانشمند معروف عطیه عوفی و اهل بیت (ع) اربعین گرفتند که قبلا برای هیچ کس گرفته نشده بود . و دلیل دوم این است که بنا بر روایتی در کتاب " لهوف" ، راس مبارک امام حسین (ع) در روز اربعین به وسیله امام زین العابدین (ع) به بدنشان ملحق شد . در کتاب آثار الباویه بیرونی صفحه ۳۹۱ مینویسد : وجه تسمیه اربعین این است که چون چهل نفر از اهل بیت امام حسین (ع) پس از مراجعت از شام ، قبرش را زیارت کردند آن روز را اربعین گفتند . قاضی عبدالجبار از علما اهل تسنن در دو کتاب خود "المغنی" و "الصول الخمسه" میگوید کاری که امام حسین (ع) کرد مایه مباهات مسلمین است ، چرا که در هیچ دینی پیغمبری را پیدا نمیکنید که خانواده او یکی یکی خود را فدای رسالت آن پیغمبر کرده باشند ، اما امام حسین (ع) با تمام خلوص این کار را کرد ، لذا اربعین امام حسین (ع) است که عظمت دارد.

حجت الاسلام ناصحي رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: