• ٢٥ آبان ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٧٣٠
ابعاد معرفتی زیارت اربعین امام حسین(ع)

ابعاد معرفتی زیارت اربعین امام حسین(ع)

بیش از هزار و چهارصد سال از واقعه سال 61 هجری می گذرد ، از "وفدینا عظیم"ی که از غم وجراحت خویش حرارتی را در قلوب مومنین ایجاد کرده است که دیگر آرام نخواهد شد.

حسین بن علی (ع) به منظور اصلاح مسیر دین مبین اسلام از انحراف ایحاد شده در دستگاه بنی امیه به پاخاست تا با قیام خویش نقشی به وسعت تاریخ بشری را از خویش برجای بگذارد و از مظلومیت و شکاف در دین جد خویش دفاع نماید؛ والا که او فرزند پدری بود که مقام دنیا را از آب بینی بز نیز بی ارزش تر می خواند.

همین موضوع است که با گذشت بیش از 1400 سال از واقعه عاشورا هر سال نام حسین بی علی (ع) و یاد عاشورا پر رنگ و پرنگ تر می شود.

شاید برجسته ترین نمونه ی عینی ، ملموس و قابل تماشای آن رویداد "مراسم پیاده روی اربعین" باشد. بزرگترین اجتماع در کل تاریخ و در کل جهان که برآوردی بیش از 25 میلیون نفر دارد. تجمع میلیونی عاشقان و زائران سید و سالار شهیدان که نشان از ارادت و خونخواهی و حرکت در مسیر ولایت را با خود همراه دارد ، جهان را حیرت زده و تامل بر واقعه عاشورا و ابعاد شخصیتی اباعبدالله الحسین(ع) را فراگیر کرده است و در میان همه ادیان و جوامع این سوال را ایجاد کرده است که به راستی این "حسین (ع) کیست که چنین شور و قیامت عظیمی برپا کرده است؟!"

جوشش عظیم ، پر از حماسه ، پر از عشق به سید الشهدا و اهل بیت پیامبر (ص) که واقعا در مجال واژه ها نمی گنجد ، حرکتی است که به برکت امام حسین (ع) و حضور پر شور شیعیان جهان در چند سال اخیر چهره ای دیگر به خود گرفته است.

حضور بیش از 25 میلیون نفر که بزرگترین اجتماع جهان را تشکیل می دهند ، چند دستاورد و یا نکته مهم در دل خویش دارد که اینها را می توان به عنوان سرمایه های این فرهنگ و این حرکت عظیم بیان کرد.سخن از ابعاد و اثرات این رویداد بسیار است و اشاره به همه آنها امکان پذیر نیست اما مهمترین مولفه های قابل توجه در اربعین را می توان در 5 مورد زیر خلاصه نمود:
1- حرکت عظیم و پر شور اربعین در نخستین پیام خود نشان از این دارد که در فرهنگ تشیع همواره "ولایتمداری" و "عشق ورزی" -به مسیر الهی و هر آنکس که در این مسیر حضور دارد- حلقه اتصال خیل عظیم شیعیان است.آزمون به ولایت به تعبیر قرآن کریم بزرگترین آزمایش بشری است و این تبعیت از امام معصوم و همراهی با حضرت ولی عصر (عج) در واقعه اربعین خود یکی از مهمترین مولفه های این واقعه است.
2- در اربعین شاهد وحدت بی نظیر شیعیان اقصی نقاط جهان ، برادری آنها ، حمایت و رفاقت و همراهی شان با یکدیگریم است. این اتفاق را حتی در ایام حج نمی توان مشاهده نمود. همه چشم ها به یک سوی است و همه دلها در کنار هم در این مسیر عزم کرده اند. فقیر و غنی و جوان و پیر در کنار هم با روی گشاده و با زبانی شیرین همدیگر را در آغوش می گیرند و با هم همراهند.
3- این حضور میلیونی به قصد زیارت و اعلام انزجار تنها نسبت به دشمنان و قاتلان سیدالشهدا در سال 61 هجری و بنی امیه و دستگاه اموی نیست، بلکه یزیدیان زمان و امویان عصر را نیز در بر می گیرد. امروز جهان شاهد جنگ و خونریزی و خودکامگی مستبدان و جنایتکارانی است که هر روز خون هزار انسان بی گناه را به زمین می ریزند و بر جنازه آنها خنده جنون و مستانه سر می دهند. زائران اربعین حسینی یک دل و یک زبان برای نابودی استکبار ، صهیونیزم و دشمنان اسلام و انسانیت دعا می کنند.
4- اربعین حسینی مانور لشگریان شیعه در جهان است. اقتدار و عزت شیعیان به برکت حضور سیدالشهدا (ع) میتواند هراسی جدی بر دل دشمنان و کافران بیاندازد. حضور حماسی و بی بدیل شیعیان در مراسم پیاده روی اربعین به داعش و حامیانش نشان می دهد که اگر شیعیان بخواهند به قصد نابودی شما متحد شوند ، دیگر احدی قادر به رویایی نخواهد بود.
5- بنا بر احادیث ، روایات و نقل قول های موثق در اسناد تاریخی ، زیارت سیدالشهدا (ع) دارای اثرات مادی و معنوی بی شماری است که با زیارت کربلای معلی نصیب زائران می گردد. در عصر امروز که همه چیز رنگ و بوی مادی گرفته است و نسخه های سبک زندگی سرمایه داری و لیبرالیستی مدرن دیگر راهگشای مردم در ساخت یک زندگی آرام و لذت بخش نیست، بهره مندی از برکات معنوی و اعتقادی به راستی که می تواند موثر و موفق باشد. با نگاهی به زندگی علما ، بزرگان و صاحبان کرامت و فضیلت که در زندگی شان به حبل المتین الهی و اهل بیت چنگ زده اند می توان فهمید که هنوز برترین نسخه برای زندگی عبودیت ، بندگی و توسل به اهل بیت است. این موضوع را می توان در بیشترین حد خود در زیارت امام حسین (ع) بویژه در روز اربعین مشاهده نمود.

انشاله که از برکت اهل بیت و سید و سالارشهدا امام حسین (ع) ، زائران اربعین در صحت و سلامت دنیوی و در ذل توجهات ولی عصر (عج) در دنیا و آخرت باشند و به همه بصیرت درک نور حسین بن علی و این واقعه عظیم را عطا نماید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: