• ٤ مهر ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٣٥٦
زنگ مدرسه از چند فرسخ دورتر!

زنگ مدرسه از چند فرسخ دورتر!

سال گذشته در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تحصیل کلیه کودکان اتباع بیگانه در کشور، با نواختن زنگ مهر در مدرسه شهید محراب مدنی منطقه 15 خواستار حمایت از حق سواد آموزی کودکان افغان در شهرمان شدیم فارغ از اینکه در جای دیگر شهر کودکان تهرانی خودمان نیز از حق تحصیل در محل زندگی خود محروم هستند و به واسطه عدم تامین سرانه های آموزشی مصوب در طرح جامع، زنگ مدرسه از چند فرسخ دورتر از فرسخ ها دور به گوششان می رسد .
درست یک سال از پرونده رسیدگی به ثبت نام کودکان اتباع خارجی در مدارس می گذرد. خوشبختانه با پیگیری های بعمل آمده تقریبا مشکل ثبت نام کودکان افغان در شهر تهران برطرف شده است اما در برخی از مدارس شهرستان¬های استان تهران مانند شهریار و ورامین هنوز ثبت نام این کودکان انجام نمی¬شود و با مشکلاتی نظیر نداشتن حق تحصیل به واسطه بالا بودن سن، عدم تایید سوابق تحصیلی آن ها و وجود مشکلاتی در تعیین سطح برای شروع به تحصیل آن ها وجو دارد.
اما موضوع بسیار تکان دهنده وضعیت نگران کننده فضاهای آموزشی مورد نیاز جمعیت در حال رشد به ویژه در مناطق رو به رشد غرب تهران است. بررسی وضعیت موجود فضاهای آموزشی مناطق 22گانه تهران نشان می دهد مناطق 22، 13، 5 و 4 با محرومیت شدید سرانه آموزشی مواجه هستند. در این میان منطقه 22 با جمعیتی بالغ بر 170 هزار نفر و وسعت 110 کیلومتر مربع دارای فقر شدید سرانه آموزشی است. علی رغم آنکه سرانه پیشنهادی کاربری¬های آموزشی در طرح جامع معادل 87/0 متر مربع معرفی شده است، مجموع سرانه آموزشی بر پایه جمعیت موجود این منطقه معادل 27/0متر مربع است یعنی یک چهارم حداقل میزان مورد نیاز. این در حالیست که بر اساس مطالعات جمعیت پذیری شهر تهران، نرخ رشد جمعیت این منطقه 2 برابر میزان نرخ رشد جمعیت کل شهر تهران در دهه اخیر بوده است.
در حال حاضر حدود 21 هزار دانش آموز در این منطقه بصورت مهاجر در مدارس غیر بومی محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته جمعیت این منطقه پس از تکمیل و تحویل پروژه¬های انبوه سازی، به حدود 600 هزار نفر افزایش می یابد، تعداد دانش آموزان متقاضی تحصیل در این منطقه به بیش از 150 هزار نفر خواهد رسید که این موضوع با توجه به عدم تعیین تکلیف لکه های آموزشی مصوب در این منطقه، به شدت نگران کننده است.
از سوی دیگر نیمی از همان حداقل فضاهای آموزشی موجود نیز به مدارس غیر دولتی اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس دولتی این منطقه، 5 برابر تعداد کل دانش آموزان مدارس غیر دولتی است. دوری از محل زندگی، مواجهه با مخاطراتی که در بین مسیر متوجه دانش آموزان خواهد بود، حوادث رانندگی، افزایش بار ترافیکی در منطقه، کمبود مدارس دولتی در منطقه، جمعیت بسیار بالا و غیر استاندارد کلاس های درسی همه و همه منجر به اختلال در یک نظام آموزشی سالم در منطقه خواهد شد که اثرات سوء آن در سال های آتی به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.
به موجب ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 و تبصره های الحاقی آن در سال 1379، کلیه احداث کنندگان شهرک¬های مسکونی مکلفند همزمان با ساخت واحدها، نسبت به احداث و تامین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب، بطور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر منطقه اقدام نمایند. از سوی دیگر شهرداری نیز مکلف بوده است تا همزمان با صدور مجوز احداث سرانه های آموزشی انبوده سازان را تعیین و آنها را ملزم نمایند همزمان با احداث واحدهای مسکونی فضای آموزشی مورد نیاز را نیز تأمین نمایند و از صدور پایان کار تا زمان تأمین سرانه آموزشی از سوی سازندگان خودداری نمایند. اما متاسفانه علی رغم آنکه مجوز تعداد زیادی از این انبوه سازان صادر شده ولیکن سرانه های آموزشی محقق نشده است.
طی بررسی بعمل آمده از تعاونی¬های انبوه سازان مسکن در سطح منطقه 22 ، تعداد 45 مورد انبوه ساز در منطقه شناسایی شده که تنها 5 مورد آنها سرانه¬های آموزشی را تامین کرده اند. متاسفانه علی رغم آنکه علیه تعدادی از انبوه سازمان درجهت الزام به تامین فضای آموزشی اقامه دعوی و محکومیت الزام به تأمین فضای آموزشی نیز صادره شده است اما به واسطه صدور پایانکار آنها از سوی شهردرای، دیگر ضمانت اجرایی آرای صادره از بین رفته و قابلیت اجرا رأی وجود ندارد. در این راستا برخی از سازندگان در زمان رسیدگی به پرونده در محاکم قضایی، اظهار کرده اند که تعهداتشان را در قالب رعایت دستورالعمل 70 ـ30 مقررات شهرسازی اجرا کرده اند. ازین رو ارائه تفاهم نامه فی ما بین با شهردرای که حاکی از پرداخت سرانه های آموزشی مورد نیاز بوده، منجر به صدور حکم منع تعقیب برای اکثر سازندگان شده است. لذا ضرورت دارد سرانه های آموزشی انبوده سازانی که در قالب دستورالعمل 70 ـ30 در زمان صدور جواز ساخت و ساز توسط مسئولین وقت شهرداری منطقه 22 دریافت شده، ضمن بررسی دقیق و کارشناسی میزان سرانه¬های آموزشی مشخص، به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود.
مطابق طرح تفضیلی، سایت پلان¬های مصوب و پروانه¬های صادره ، سرانه فضاهای آموزشی در حال احداث و پیش¬بینی شده در سطح منطقه 22 شامل 12 هزاز متر مربع از محل املاک واگذار شده به آموزش و پرورش، 774 هزار متر مربع مجموعه¬های دانشگاهی، 74 هزار متر مربع از محل فضاهای آموزشی داخل سایت¬های مسکونی و 80 هزار متر مربع از محل زمین¬های آموزشی به تفکیک مالکیت¬ها می باشد. این در حالیست که همچنان برای بخش قابل توجهی از سایت های پیش بینی شده تعیین تکلیفی صورت نگرفته است و تنها سهم اندکی در حال احداث و یا در شرف واگذاری به آموزش و پرورش است.
همچنین برخی املاک با کاربری آموزشی دارای مالکیت حقیقی بوده و مالکین تمایلی به احداث فضای آموزشی ندارند. متاسفانه در این بخش نیز با توجه به شکایت مالکین و رای دیوان عدالت اداری به استناد قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح¬های دولتی و شهرداری¬ها، شهرداری ملزم به صدور پروانه ساختمانی شده، که همین امر نیز منجر به کاهش فضاهای آموزشی منطقه شده است. ازین رو لازم است تا به منظور رفع چالش موجود و بحران پیش بینی شده برای فردا، ضمن معرفی کامل لکه¬های آموزشی موجود در سطح منطقه 22 و جلوگیری از تغییر کاربری در این لکه ها، نسبت به انتقال قطعی زمین¬های آموزشی با کاربری آموزشی به عنوان سرانه های آموزشی دریافت شده توسط شهرداری در اجرای دستورالعمل 70ـ30 شهر سازی، اقدام شود. امید است تا با احیای مجدد ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش بتوانیم رسالت خود را در برخورداری از حق تحصیل امن، سالم و کم هزینه برای فرزندان شهرمان به انجام رسانیم.
معصومه آباد
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران
شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: