• ٢٦ خرداد ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥١٠١
داشتن مدیریت یکپارچه در مواقع بحران لازم و اساسی است

داشتن مدیریت یکپارچه در مواقع بحران لازم و اساسی است

یکی از جنبه های مهم و قابل توجه درمدیریت شهری و برنامه ریزی توسعه،تاکید و توجه به آسیب پذیری کشور در مقابل بلایای طبیعی است.

زیرا در شهر با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری و مکان گزینی بسیاری از تاسیسات و ابزارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه جلب توجه بیشتری را طلب می کند،چرا که در صورت بروز این حوادث تلفات و خسارات مالی و جانی زیادی به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه ایجاد بستری امن در مواجهه با بلایای طبیعی و مخاطرات زمین برای کنترل بحران بخش مهمی از مسئولیت های مدیریت شهری محسوب می شود.

گسترش شهر و شهرنشینی و افزایش تدریجی تعداد شهرهای بزرگ در جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران،از یک طرف و رشد شهرها،تمرکز و تجمع جمعیت و افزایش بارگذاری های محیطی و اقتصادی بر بستر آن ها از طرف دیگر،لزوم داشتن برنامه ای جامع در حوزه اجرای طرح های پیشگیرانه در خصوص حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی امری حیاتی محسوب می شود.

یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند،موضوع حوادث طبیعی است.

با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن،غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات،مبانی نظری و بنیادی،دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است.
بکارگیری اصول و ضوابط شهرسازی و تبیین مفاهیم موجود در این دانش مانند فرم،بافت و ساخت شهر،کاربری اراضی شهری،شبکه های ارتباطی و زیرساختهای شهری و غیره می توانیم تا حد زیادی اثرات و تبعات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش دهیم.

باگستره جغرافیایی پایتخت و وجود گسل های فعال می توان گفت بروز زلزله برای تهران در حکم یک تهدید محسوب شده و برنامه ریزی خاص جهت مصون سازی هرچه بیشتر فضاهای شهری ضرورت دارد تا بتوان از بروز خسارت های جانی و مالی فراوان جلوگیری به عمل آورد،چرا که شهرها به دلیل تمرکز جمعیت و سرمایه گذاری های اقتصادی به شدت آسیب پذیر ترند.

ما باید در این خصوص تدابیر ویژه تری اتخاذ کنیم چرا که مهم‌ترین هدف در مدیریت شرایط بحرانی،رضایت‌مندی مردم است ضمن اینکه عادی کردن شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن و دادن آرامش خاطر به مردم مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید در این شرایط مورد نظر تمام عوامل خدمات رسان باشد و از آن پیروی شود.

شهر تهران به عنوان یک ابر شهر،جمعیتی بیش از 12 میلیون نفر و با پیچیدگی های شهری،دارای پتانسیل لرزه خیزی بالایی می باشد،لذا توجه خاص به این موضوع و ساماندهی به اموری که منجر به کاهش اثرات نامطلوب زلزله احتمالی و یا کنترل وضعیت بعد از بحران گردد،برای شهر تهران امری حیاتی و پراهمیت است.

پیروی همه دستگاه‌های مشارکت کننده در هنگام وقوع بحران از یک مدیریت واحد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و شورای شهر تهران نیز با توجه به اینکه بازوی نظارتی به حساب می آید، در تصویب برنامه های جامع در حوزه مدیریت بحران و بالا بردن سطح امنیت شهرنشینی فعال است و این موضوع را جزو الزامات برنامه های خود به شمار می آورد.

اما با توجه به این که در حال حاضر احساس نیاز به آگاهی عمومی از چگونگی کاهش شدت بلایای طبیعی امری مهم و حیاتی محسوب می شود باید بر آموزش و سرریز اطلاعات در خصوص چگونگی مواجهه با بلایای طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشیم و نسبت به کنترل روانی در موقع بروز حادثه فعال تر عمل کنیم ضمن اینکه با شناسایی نقاط ضعف و قوت و انجام اقدامات لازم، می‌توان ضریب ایمنی در حوادث را بالا برد.

باید تاکید کرد که شهرسازان،برنامه ریزان شهری،جغرافی دانان و زمین شناسان توجه بیشتری را به چنین خطرهای طبیعی در شهرها معطوف کنند تا در استفاده از ضوابط فنی و علمی در شهرسازی دقت بالاتری را صرف کنند و به طور کلی ساخت و سازها را پیرامون کاهش و تخفیف خطرهای ناشی از سیل و زلزله فراهم نمایند.

در پایان باید گفت برای تسهیل در امر خدمات‌رسانی در هنگام وقوع حادثه و استفاده مناسب از امکانات و تجهیزات، داشتن مدیریت یکپارچه لازم و اساسی است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: