• ١٢ خرداد ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٥٠٠٦
فقه سیاسی و سبک زندگی حضرت امام (ره)

فقه سیاسی و سبک زندگی حضرت امام (ره)

یکی از اصلی ترین دلایل و ضرورت های ترویج اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) را باید در خاص بودن جهان بینی دینی، سیاسی و اجتماعی ایشان دید. ایشان بعنوان شخصیتی فقهی، عرفانی، فلسفی و اجتماعی که علاوه بر برخورداری از ویژگی های برجسته ی انسانی، اسوه ی پارسایی و پرهیزکاری و شجاعت بودند و در جایگاه فـقیهی سیاستمدار، توانستند از بطن آموزه های دینی و اسلامی تشیع، مؤلفه‌های نظری و اصولی شیوه مدیریت جامعه را پیدا کنند و فقه دینی را در چارچوبی اسلامی، وارد حوزه های اجتماعی و سیاسی نمایند. طراحی نظری این جهان بینی و تبدیل آن به قاعده حکمرانی و شیوه حکمرانی در برابر اشکال موجود اداره ی حکومت در دنیا، قطعا اقدام مهمی از سوی حضرت امام(ره) به حساب می آید. تا آن زمان غلبه نگاه قشری مانع گردیده بود که سیاست و دیانت یک مفهوم وابسته و همپوش تلقی گردند. همواره در طول تاریخ در برابر عقلانیت دینی و روز آمد بودن احکام ثانویه اسلامی، همواره کسانی بودند که باور داشتند که روحانیت یا باید قشری باشد یاسکولار. قشریون عمدتا تلاش داشتند تا روحانیت از وجه اجتماعی و بار سیاسی آن تخلیه گردیده و صرفا بعد معنوی داشته باشد. آنها نوعا علاقه مند به پویایی فقه شیعه و احکام به روز اسلامی نبودند و تلاش داشتند تا روحانیت را در قشر دين، متوقف سازند تا از این مجرا جامعه نیز دچار کج فهمی دینی گردد. ولی بنیان فقه سیاسی حضرت امام خمینی و استخراج پویای احکام ثانویه از منابع اصیل و احکام اولیه، فقه شیعه را وارد فاز جدیدی از حیات خود کرد که تاثیر زیادی در یک دست شدن جنبش آزادی خواهی مردم داشت. با حمایت های معنوی و عملی حضرت امام(ره) بود که جنبشی که نیم قرن حیات خود را بدون داشتن پشتوانه قوی فکری در خفا به سر برده بود، جان تازه ای به خود بگیرد و در برابر نحله های فکری کمونیستی و خلقی که در خلاء ایجاد شده فکری، یارگیری می کرده اند، قدم های استوار تر و بلندتری بردارد و درست در زمانی که همه شکست حرکت سیاسی مردم را مسلم می دانستند، چنان تلاطمی در وجود نظام سلطه حاکم بر کشور ایجاد کند که دیواره های تزلزل ناپذیر آن در چشم به هم زدنی فرو بریزد. به پشتوانه همین پویایی فقهی و اجتهاد دقیق بود که انقلاب اسلامی در یک اتحاد اجتماعی همه جانبه و در چشم برهم زدنی به بار نشست. تاریخ گواه است که سرعت اتحاد اجتماعی و شکل گیری انقلاب اسلامی چنان سریع بود که کشور های آمریکایی و اروپایی و بلوک شرق و غرب را به حیرت برده بود بنحوی که از تحلیل چرایی و دلایل آن ناتوان بودند.
قدر مسلم این است که علاوه بر نوع اجتهاد حضرت امام(ره)، آنچه که دل ها را به سمت ایشان روانه می کرد نوع خاص سبک زندگی بی آلایش و سرشار از سادگی و آرامش ایشان بود. ایشان در اوج سختی و مشکلات همواره جامعه را با بیان شیوا و کلام گرم خود به آرامش دعوت می کرد و شخصا دریایی از صبر و ایستادگی و توکل بودند. هنوز از یادمان نرفته است در آن موقعی که کشور با تحریمهای ظالمانه روبرو شده بود و از سوی دیگر جنگ تحمیلی وکارشکنی های بنی صدر و قائله منافقین اوضاع و احوال مملک را همچون کلافی پیچ در پیچ، در هم پیچیده بود، بیش از هر چیز آرامش روانی حضرت امام(ره) کمک می کرد که مردم مشکلات و گرفتاری های خود را فراموش کنند. در تمام آن دوران سخت، خود اسوه ساده زیستی و قناعت بودند و بهترین نمونه ی یک سبک زندگی اسلامی برای مردم به حساب می آمدند. ایشان به حق رهبری خرد ورز و شایسته و عارفی والا مقام و بی نیاز بودند که علاوه بر مسئولیت سیاسی که بر عهده داشتند خود را ملزم به رعایت الگویی ساده زیستی می نمودند تا رنج فقیران و ضعیفان جامعه را نیز خود احساس کنند.
ایشان حقیقتا صاحب مکتب مخصوص به خود بودند که قواعد آن در برگیرنده ی حوزه ی باورها و کردارهای مذهبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شد این سبک زندگی، در عمل ایشان را فقیهی پارسا، ریزبین، دوراندیش، و با حلم و وقار و دور از لذتها های دنیوی بار آورده بود که طوفان سهمگین حوادث نمی توانست دریای آرام وجودشان را به تلاطم بیاندازد.
ما امروز امنیت و آرامش کشور خود را مدیون درایت در تصمیم، ایستادگی در عمل و آن آرامش ذاتی ایشان می بینیم. ایشان بستری را فراهم کردند که با قرار گرفتن جامعه در مسیر آن امنیت، توسعه و آبادانی در کشور راه پیدا کرد و کاری کردند که ایران سرفراز و اسلامی امروز ما، خاری در چشم بدخواهان و دشمنان خود باشد.
وظیفه ما در حفظ و پاسداشت ارزش های انقلاب، حضرت امام(ره) و شهدا نه تمام شدنی است و نه قابل واگذاری. امروز در این شرایط حساس منطقه ای که رژیم آل سعود به نیابت از آمریکا با اجیر کردن تروریست های داعش به هر بهانه ای، بدنبال یک درگیری و فرافکنی مشکلات و مسائل داخلی خود به منطقه است ضروری می سازد که هوشیار باشیم که بهانه دست آنها ندهیم. امروز ما باید بیشتر از هر وقت دیگر دستان بیعت با مقام معظم رهبری را بفشاریم و با حضور و ایستادگی خود ستون خیمه های انقلاب را محکم و محکمتر کنیم. دشمنان ما چشم دوخته اند ببینند که کی و کجا این مردم پشت نظام و رهبری را خالی می کنند تا همان موقع ضربه ی خود را وارد کنند که یکی از جاهایی که مانع و نومید کننده آنها است حضور همه جانبه مردم در عرصه ی سازندگی و پیشرفت کشور است. ان شاء الله هم چون دیگر آزمون های الهی که پیش پای انقلاب قرار گرفته است با همبستگی و اتحاد خواهیم توانست از پس مشکلات و مسائل برآیم و پرچم اعتلا و پیشرفت ایران اسلامی را افراشته تر از همیشه به اهتزاز درآوریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: