• ١٠ خرداد ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٩٧٢
حال تهران خراب است !!

حال تهران خراب است !!

طبیعت دارای امکانات بسیاری است که تداوم زندگی بشر و کلیه موجودات بر روی زمین وابسته به آن است اما آنچه به عنوان منابع طبیعی در کشور ما از آن یاد می‌شود منابع تجدید شونده ای هستند که ما از آنها بهره‌برداری می‌کنیم و عمدتاً به خاک، گیاه و درخت محدود می‌شود یا بهتر بگوییم وجود خاک به معنی مالکیت بر زمین در آن عرصه، گیاه محدود به مراتع و درخت در جنگل‌ها می‌باشد که جوامع بشری بهره‌برداری‌های گوناگونی از آنها دارند.

در جوامع امروزی به دلیل گستردگی شهرها و مهاجرت بسیاری ازاقوام  مختلف به پایتخت برای امرار معاش و استفاده از امکاناتی که صرفا در پایتخت دسترسی به آن سهل تر بوده و بخش اعظمی تفکر درآمد بالا در اذهان این افراد نقش بسته است باعث شده تا حجم مهاجرت بیش از حد به پایتخت یکی از موضوعاتی باشد که گریبان گیر مدیریت شهری است.

این مهاجرت ها به تبع افزایش تحمیلی نیازمند یک مدیریت کلان است به مقوله اسکان و اشتغال.

می توان گفت تهران به دلیل برند بودن و مرکزیت داشتن نقطه هدف این موضوعات است.حال برای رفع معضل اسکان،ساختمانها جایگزین فضاهای سبز می شوند و این برای پایتختی که بیش از دو برابر ظرفیت خود تردد خودرو دارد تنفس عملاً دشوار است و باید گفت حال تهران خراب است.

طبق قانون، هرگونه استفاده از حرایم شهری برای احداث ساختمان و تأسیسات، تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرحهای جامع و هادی امکان‌پذیر است؛ از این رو، باید با بهره‌گیری از تمام ساز و کارهای قانونی و تقویت نظارت‌ها، مانع از دگرگونی حریم‌های شهری شویم.

در این چند سال اخیر نگاه های کلان در خصوص رفع معضلات عدیده ای به خصوص نگه داشت حریم های تنفسی تهران و صیانت از باغات جزء اولویت های مدیریت شهری قرار گرفته اما همچنان شاهد بروز تخلفاتی از قبیل ساخت و سازهای غیر مجاز و کور کردن شش های تنفسی و یا حتی از بین بردن درختان برای احداث برج های آسمانخراش یا ساختمانهایی با تعداد واحد اندک هستیم که این بر بحران خفگی شهر دامن میزند.

این در حالی است که تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص صیانت از منابع طبیعی ، اهتمام جدی شهرداری و دستگاه‌های مرتبط در حفاظت از حرایم شهرها و حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جنگلها است چراکه عدم حفاظت از حرایم شهری موجبات خسارت جبران ناپذیر به شهر خواهد شد.

یکی از حساس ترین چالش هایی که با آن روبرو هستیم نبود سرمایه کافی و بوجه مناسب برای تملک اراضی است که جزو کمربند سبز یا همان شش های تهران محسوب می شود چرا که عدم وجود این فضا ها باعث بروز بحران های بسیار وحشتناک زیست محیطی و تنفسی خواهد شد.

کاهش وسعت قلمرو حریم شهر تهران، به دلیل تبدیل سکونت گاه های روستایی محدوده حریم به شهر و تعریف حریم جداگانه برآن ها،زمین خواری و ساخت وسازهای غیرمجاز، نابودی باغات و پوشش گیاهی و کاهش تنوع زیستی و در بسیاری از موارد مدیریت متفرقه و تعارضات قانونی نیز بر بروز این بحران دامن میزند.

خوشبختانه اداره کل حریم به عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از حریم پایتخت، درسال های اخیر خصوصا از زمان تصویب طرح راهبردی حریم پایتخت (درتاریخ ۹/۱۰/۹۲)، اقدامات موثری را در راستای توسعه پایدار و تحقق کمربند سبز قلمرو حریم پایتخت انجام داده است اما اهتمام به رعایت این قانون و اجرای کامل آن نیازمند یک همت بلند از سوی مسئولان اجرایی کشور خواهد بود چرا که رعایت این قانون بسته به یک بودجه ای مجزا دارد و تاکنون بودجه مناسبی در این خصوص از سوی مدیران بالادستی تخصیص داده نشده است.

با توجه به موقعیت شهر تهران تغییر کاربری در حرایم شهری، باعث خواهد شد در چشم‌انداز توسعه متوازن و منطقی شهر، وقتی بخواهیم حریم‌ها را به صورت اصولی به شهر الحاق کنیم، با پیچیدگی‌ها و دوباره‌کاری‌های متعدد مواجه باشیم و جلوگیری از این امر نیازمند یک نگاه ویژه بر پایه پژوهش و پایش است و امیدواریم با همکاری  دستگاههای مذبور بتوانیم ابتدا از باغات و کمربند تنفس شهر صیانت کنیم و دوم اینکه شهری پاک و به دور از آلودگی های زیست محیطی داشته باشیم.



 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط