• ١١ بهمن ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٨٥٨
دهه فجر، همدلی امام و امت

دهه فجر، همدلی امام و امت

دهه فجر یکی از دوره‌های زمانی ماندگار و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور کهنسال ایران است. بیش از دو دهه مبارزات پیگیر، آزادی‌خواهانه و استکبارستیزانه حضرت امام خمینی و یارانش در کنار دیگر گروه‌های و جریان‌های سیاسی فعال در دوران مبارزات ستم شاهی و بهم پیوستن امواج خروشان ملت با رهبری امام خمینی(ره) در دهه فجر و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با محوریت ولایت فقیه، مردم و حاکمیت قانون اسلام بنیان نهاده شد و فریاد پیروزی شعار« الله اکبر» در دنیا طنین افکند.

با نگاهی به آن روزها در می یابیم روشنگری‌های حضرت امام خمینی(ره) در کنار مقاومت نیروهای انقلابی شرایط را برای تغییر رژیم مستبدانه شاهنشاهی فراهم کرده بود و آنچه می‌توانست تیر آخر را بر تابوت رژیم شاهنشاهی بکوبد حضور و ایستادگی مردم در کنار امام و انقلاب بود. فرار شاه در اواخر دی‌ماه همان سال، حاکی از آن بود که عوامل رژیم گذشته به فرجام تلخ خود پی برده بودند و تغییر گزینه‌های نخست‌وزیری و استمداد از کشورهای خارجی برای مداخله و حفظ رژیم سابق نشان از استیصال و درماندگی آنان بود. در چنین شرایطی مردم که خود بزرگ‌ترین نقش را در ایجاد این فضا ایفا کرده بودند، دست از مبارزه و مقاومت نکشیدند و در فاصله میان 12 بهمن یعنی ورود امام به ایران و آغاز پیروزی انقلاب تا تثبیت پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن به عنوان حافظان اصلی انقلاب دست از مبارزه نشستند. چه بسا اگر درایت امام(ره) و حضور مردم در آن روزهای سخت و نفس‌گیر نبود توطئه بیگانگان و عمال خارجی و همراهی دسیسه‌گران داخلی شرایطی را رقم می زد که ممکن بود مسیر انقلاب به راهی دیگر و انحرافی، سوق داده می‌شد. مداخله‌گران خارجی که دست خود را از اداره امور کشوری که چندصباحی تصمیم‌گیر اصلی آن بودند، کوتاه می‌دیدند و تلاش می‌کردند با ارائه راه حل‌های موقت یا انقلابیون را قانع کنند یا گزینه‌هایی را به مردم تحمیل کنند که با فروکاستن از روحیه انقلابی، تمایل بیشتری به غرب نشان دهند. اما مقاومت، حلم، حزم و دوراندیشی امام‌خمینی(ره) مردم را در صحنه نگاه داشت و با اتکا به همین نیروهای مردمی، ده روز درگیری، تنش، دسیسه‌چینی و توطئه داخلی و خارجی نقش بر آب شد و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران با رای مردمی شکل گرفت.

تاریخ جمهوری اسلامی ایران مملو از نمونه‌هایی است که همراهی و همدلی مردم و نظام سیاسی را به اثبات رسانده است. حوادث و گردبادهای سهمگینی چون توطئه های ضدانقلاب در بدو شکل‌گیری نظام اسلامی، جنگ تحمیلی، تحریم‌، تهدید و ترور و بروز برخی ناآرامی‌ها و اغتشاشات هدفمند موید این حقیقت است که مادامی که مردم در کنار این انقلاب قرار دارند و تبعیت از فرامین ولی فقیه و رهبر را در دستور کار خود قرار دهند، هیچ اسیبی بر این مملکت وارد نخواهد شد. چنین عبرتی بی‌تردید آموزه‌ای از همان روزهای سخت اما شیرین دهه فجر است که به مردم اثبات کرد که نه تهدیدات نظامی، نه عوامل و عمال خارجی و نه هیچ تهدید دیگری نمی‌تواند ملتی را که انسجام و وحدت خود را حفظ کنند، از بین ببرد.

امروز نیز با گذشت قریب به چهار دهه از اولین دهه فجر انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حضور ، همدلی و ملازمت مردم است و در غیاب امام راحل، نایب برحقش حضرت آیت‌الله امام‌خامنه‌ای (مدظله العالی) با تداوم خط خمینی و مکتب حسینی به پیش می‌روند و مادامی که چنین پیوندی میان امام، نظام و امت برقرار و حکمفرما باشد، مردم ایران پیشرفت و تعالی خویش را جشن خواهند گرفت و ارزش و اهمیت دهه فجر را هیچ‌گاه از یاد و خاطر نخواهند برد.

امید آن داریم که مبانی فکری و مکتبی جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز بتواند گسترش بیشتری یافته و روح‌ها و دل‌های مالامال از امید مسلمانان به پیروزی را هم هدایت‌گر و هم تحرک‌آفرین در خلق حماسه‌های بلند بینش اسلامی باشد و همه نیروهای مقاوم و مومن بتوانند جایگاه واقعی و پرصلابت خود را در دنیای کنونی تثبیت نمایند.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: