• ١٣ مهر ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٤٤١
روز تهران

روز تهران

بیش از دویست سال از تاریخی که در آن روز تهران را به عنوان پایتخت ایران برگزیده شده است ، می گذرد و این شهر در این دو صده بستر و محملی برای رخداد ها و وقایع گوناگون سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ،مذهبی و فرهنگی بوده است.
شهر تهران در تاریخ خویش افراد ، مفاخر ، شخصیت ها ، بزرگان ، وقایع ، رویدادها و رخدادهای بی شماری را جای داده است و لازم بود تا به دلیل حفظ این میراث و اهمیت بخشی به هویت این شهر که در برهه ای از زمان ام القری اسلام و ایران نیز بوده است ، روزی به نام این شهر نامگذاری شود.
پس از آنکه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ضرورت توجه به این امر را بررسی و در قالب پیشنهادی به صحن شورا تقدیم نمود ، با پژوهش های متعدد و بر اساس اسناد تاریخی روز چهاردهم مهر ماه به نام "روز تهران" نامگذاری شد.
بررسی ها و شواهد تاریخی نشان می¬دهد در چهاردهم مهر ماه سال 1286 هجری شمسی در اولین دوره مجلس شورای ملی که بعد از مشروطیت تشکیل می¬شود، ذیل اصل (4) متمم قانون اساسی، از شهر تهران به عنوان دارالخلافه نام برده می شود و برای اولین بار شهر تهران به صورت قانونی به عنوان پایتخت معرفی شده است، لذا پیشنهاد شد که تاریخ مذکور به عنوان روز تهران معرفی و در تقویم عمومی کشور به این نام ثبت شود. مستند این متمم از روی نسخه « مجموعه قوانین – عهد نامه ها- کنتراتها – امتیازات – خلاصه تصویبات مالی – خلاصه تصمیمات و مطالب متفرقه به ضمیمه فرمان مشروطیت – قانون اساسی و متمم آن مصوبات مجلس شورای ملی در چهار دوره تقنینیه » چاپ مطبعه مجلس استخراج شده است.
در مصوبه ای که بر اساس بررسی و تصمیم اعضای محترم شهر تهران صورت گرفت، شهرداری تهران موظف شده است با تعیین و معرفی این روز به عنوان روز تهران نسبت به انجام فعالیت¬های فرهنگی و اجتماعی به منظور گرامی داشت و اعتلای نام تهران اقدامات لازم را معمول و گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص را به صورت سالانه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
به همین منظور در این مدت کوتاه که از مصوبه می گذرد ، با پیگیری های کمیسیون فرهنگی و جلسات مختلف با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر تهران اقداماتی در تدارک است تا به اقتضای این روز برنامه هایی برای امسال و سال های آتی صورت پذیرد.
از آنجا که روز 14 مهر امسال مقارن با ایام شهادت سید وسالار شهیدان ، اباعبدالله الحسین (ع) شده است، تصمیم بر آن شد تا امسال این برنامه بیشتر با رویکرد معرفی ، شناسایی و تبادل و گفتگوی علمی برگزار گردد و در سال های آتی تنوع این برنامه ها گسترده تر شود.
همچنین اقدامات لازم در خصوص درج این نامگذاری در تقویم رسمی کشور توسط کمیسیون فرهنگی صورت گرفته شده است.
امید است که با استعانت از درگاه الهی این روز ، آغازی بر تحول شناخت قدمت ، مفاخر ، تاریخچه و عظمت شهر تهران شده و از سویی بتواند اهداف مدیریت شهری در حوزه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، مذهبی ، سیاسی و ... شهر را با چشم اندازی روشن و در مسیر توسعه محقق نماید.

والسلام علیکم
عبدالمقیم ناصحی



 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: