• ٢٤ فروردين ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٢١٨
تهران ، شهر خوب خدا خواهد بود اگر ...

تهران ، شهر خوب خدا خواهد بود اگر ...

بسمه تعالی

هر چند تمامی روزها و ماه های سال ارزشمند هستند و باید قدردان فرصت و نعمت تمامی روزهای سال باشیم اما در این میان برخی روزها و ماهها ارزشی فوق العاده دارند، این که چه معجزه ای در پس این روزها قرار دارد بر ما پوشیده و پنهان است اما آنچه از روایات و داستانهای دینی برایمان به یادگار مانده است نشان از امر مهم بهره مندی از فرصتهای معجزه آسای این ایام دارد.
آغاز ماههای رجب ،شعبان و رمضان را بی تردید باید یکی از فرصتهایی دانست که بی توجهی به شرافت آنها خسرانی جبران ناپذیر است، در همین راستا می توان به حدیثی از پیامبر نور ورحمت حضرت محمد (ص) اشاره داشت که می فرمایند: "رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است." این حدیث و بسیار دیگر را می توان شاهدانی بر ارزش والای این ماهها دانست که باید ضمن توجه به آنها، تلاش نمود که در این فرصتهای پیش آمده زمینه های رشد و تعالی خویش را فراهم آورد.
اعمال بسیاری برای روزها و ساعات این ماهها ذکر شده است که با مراجعه به کتب دینی می توان از آنها بهره مند شد اما آنچه در این مجال بدان پرداخته می شود، آن دسته از اعمالی هستند که در روایات برای آنها ثوابی بیش از حج یا عمره مستحب ذکر شده است، مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که بسیار شگفت آور است. یکی از یاران امام می‌گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد.
این گره گشایی می تواند با زبان، با قدم، با مال و ثروت و یا هر چیز دیگر باشد و تمامی حالات و صورت های آن لازم و مفید است و این گره گشایی باید فرهنگ حاکم در شهر و جامعه ما در تمامی روزهای سال به ویژه در این ماهها باشد، باید توجه داشت که در این روزهای ارزشمند می توان توجهی ویژه به دیگران از همسایه و هم محله ای تا بقیه همشهری ها و ... داشت. به دیگر سخن برای نزدیکی و قرب به خداوند و نیل به سعادت و رستگاری باید رابطه خویش را با خدایمان و سپس با مخلوقات آن در مسیر درست و اصلاح واقعی قرار دهیم و این سخن بدان معنا خواهد بود که در کنار نماز، روزه و حج و دیگر اعمال عبادی خدمت به خلق نیز باید نقشی اساسی داشته باشد و همچون توجه به زمان و استمرار امور عبادی ، به این امور نیز توجهی ویژه و دایمی داشت.
امروزه زندگی در شهری چون تهران زمینه های بسیاری را برای خدمت گزاری به مردم فراهم آورده است و با اندکی مداقه و تامل در ساحات زندگی شهری می توان این زمینه های بسیار را احصا و شناسایی نمود. شاید در این سیر تفکری مان متوجه شویم که محله ما نیاز به چه خدمتی دارد؟ همسایه های ما را چه چیزی آزار می دهد که می توان آن را اصلاح نمود ؟ دوستان ما چه نیازهایی دارند و یا بیمارستانها و مددسراهای شهر نیازمند کدام نوع خدمت هستند؟ در گام دیگر این شناسایی ها می توان دیگران را نیز با خود همراه نمود و در مسیر خدمت به خلق قدمهای موثری برداشت.
معضلات بزرگ شهرمان تهران بی تردید با گامهای هر چند کوچک اما موثر ما می تواند رو به سوی بهبودی بردارند، ترافیک سرسام آور، آلودگی های هوا و دیگر مشکلات شهر می بایست با توجهی ویژه تر در ماههای خوب خداوند گشایشی یابند تا همگان طعم شیرینی آن را بچشند، باید از قول و قرارهایمان در خدمت به همسایه، هم محله ای و همشهری و هم میهنان و همه انسانها و در نهایت همه موجوادت پاسداری نماییم و مطمئن باشیم بر وعده های موجود در احادیث و روایات مبنی بر ثواب و پاداش بزرگ خداوند بر این اعمال. البته که لبخند رضایت بنده ای از بندگان خدا از خدمتی که ما برای او انجام می دهیم خود پاداشی است بزرگ.
در این روزهای آغازین ماه خوب رجب، تمرین خود را آغاز نماییم و برای 90 روز خدمت به دیگران برنامه ای جامع برای خودمان ترتیب دهیم و چه معجزه بزرگی در انتظار خواهد بود، 90 روز خدمت را برای جمعیت چند میلیونی شهرمان تهران اگر محاسبه نماییم می شود صدها میلیون روز خدمت و تهران شهر خوب خدا خواهد بود در بهترین روزها و ماههای خداوند به همت و تلاش تمامی شهروندانش.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: