• ٩ دی ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٠٣٦
نه دی، انتخابات و درس های همبستگی

نه دی، انتخابات و درس های همبستگی

انتخابات در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی ایران، در طول حیات این پدیده بی بدیل تاریخ معاصر، همواره کارکردی بیش از راه کار تعیین متصدیان اعمال اقتدار سیاسی از سوی مردم داشته است.چه آن گاه که با همه پرسی تاریخی، شکل و محتوای نظام جدید به تایید بیش از نود و هشت درصد مردم رسید، چه در زمانه پشت کردن اولین رییس جمهور منتخب به میثاق ملی و انتخابات پس از عزل وی، خواه در زمان پس از شهادت رییس جمهور توسط منافقین مسلح و چه در هر هنگامه دیگر که صندوق رای، ملاک ومعیار سنجش نظر عمومی بوده است ، کارکرد های دیگری چون، نمایش وحدت ملی، انسجام و همبستگی ملی و در برهه هایی متعدد، تایید کلیت نظام و تثبیت هر چه بیشترآن در طول حیات کمتر از نیم قرنی اش، نیز به مثابه توالی مبارک و راهبردی به دست آمده است.
اگر همبستگی ملی را معادل احساس تعلق خاطر مشترک و تعهد مشترک آحاد یک جامعه بزرگ در راستای یک هویت جمعی بدانیم و وحدت ملی را ، اتفاق نظرآحاد ملت در میان خود و با حاکمیت پیرامون مسایل بنیادین و دفاع از کلیت و تمامیت جغرافیایی و سیاسی تعریف کنیم، برگزاری انتخابات در پس از انقلاب با وجود تکرار زیاد ، همواره میدانی برای پای فشردن ملی بر هویت جمعی ایرانیان و تایید اصول کلی و بنیادین و تمامیت نظام سیاسی بوده است، فارغ از اینکه، سلیقه و ذائقه ملی در هر دوره چه اشخاص یا گروههایی را شایسته تصدی ارکان قدرت دانسته اند.
با اسف شدید، در تاریخ پرافتخار برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی که به حق یکی ازفصول ممیزه آن با تمامی حکومت های منطقه است، فضای فتنه آلود و تلاش دهها ساله ناشی از حقد و کینه دشمنان موجب شد تا رای تاریخی و کم نظیر بیش از چهل میلیون ایرانی در سال هشتاد و هشت و شهد شیرین حضورشان، با پاره ای از اتفاقات تلخ در تهران، به کام ملت تلخ شود. این تلخی چند ماهه که بی شک خسارات زیادی را به کشور وارد نمود، النهایه با حضور تاریخی تمام ایران در نه دی، به شیرینی دیگر و جلوه ای جدید از وحدت و همبستگی ملی بدل گردید.
در عظمت این حضور ملی در دفاع از کیان کشور هرچه سخن گفته شود، ناکافی است اما به اختصار اگر بخواهیم، فهرست وار به عوامل مشترک در حوزه همبستگی ملی و همپوشانی آن با آنچه در نه دی اتفاق افتاد بپردازیم، باید اشاره کرد که مقوم های همبستگی در ایران را نخست باید معنویت و عنصر مذهب دانست که اصل و اساس جنبش ایرانیان و برپایی انقلاب بوده است. این عنصر مهم که از لحظه نخست نهضت وهمپایی مردم با امام در محرم چهل و دو ، هویت ساز انقلاب بوده، در نه دی نیز نقش اصلی را ایفا نمود و حضور ملی در قالب دسته های میلیونی عزادار آن گاه رقم خورد که ایرانیان اندیشیدند که این فتنه، بیش وپیش از اغراض سیاسی، باورهای مذهبی مردم را هدف گرفته است.
ارزش های بنیادین انقلاب ، محور همبستگی است و مفاهیمی چون استقلال وآزادی از جلوه های آن و حضور ملی در نه دی جلوه ای از پاسداری از این ارزش ها و جلوگیری از پایمال شدن آن در میانه نزاع های سیاسی بود.
انظباط اجتماعی که از جلوه های همبستگی ملی است در هنگامه روزهای فتنه گون، دستخوش تعرض قرار گرفته بود که حضور ملیونی ملت در اجتماعات عظیم، آن را به کشور باز گرداند.
مشارکت عمومی و فارغ از تعلقات حزبی وگروهی و با هدف دفاع از کلیت نظام از دیگرویژگی های نه دی بود که به مثابه فصل مشترک با ذات برگزاری انتخابات، جلوه می نمایاند.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب،انتخابات یکی از میدان های مهم همبستگی است و مشارکت در سرنوشت کشور، علاوه بر اینکه در اداره و تعیین مدیریت کشور نقش دارد،در خنثی کردن دشمنی دشمنان هم بزرگ ترین نقش را ایفا می کند.
از درس های مهم نه دی که چونان الگویی می توان آن را در انتخابات پیش رو و سایر میدان های مشارکت عمومی قرار داد، همیت اهمیت مشارکت و دغدغه مندی و اهمیت آن در تقویت همبستگی ملی است، حال اگر این میدان، انتخابات باشد، به وسیله آن و اگر لازم بود، عرق ودغدغه مندی ملی با حضور در خیابان ها جلوه گری خواهد کرد.
انتخابات پیش روبه ویژه در فضای خاص وپیچیده بین المللی با ایفای این نقش ، جایگاه ایران و شاخص های قدرت ملی و اقتدار بین المللی را ارتقایی دیگر خواهد بخشید وهمان گونه که نه دی، چشم طمع بیگانگان را کور کرد، هفت اسفند نیز تیر دیگری بر پیکر توطئه های جهانی و منطقه ای خواهد بود. ان شا الله


 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: