• ١٤ آذر ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٠٠١
نامه رهبری پایه گذار گفتمانی جدید در عرصه جهانی

نامه رهبری پایه گذار گفتمانی جدید در عرصه جهانی

 10 ماه پس از انتشار نخستین نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و امریکایی، دومین نامه مدبرانه ایشان نیز در راستای مقابله جدی با پدیده مذموم اسلام هراسی و سیاه نمایی علیه اسلام و مسلمانان منتشر شد .

نامه نگاری های  حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به غربی ها را باید فصل نوینی از دیپلماسی منطقی جهان اسلام با دنیای غرب دانست. ایده های فکری ایشان به لحاظ راهبردی می تواند منشاء تاثیرات شگرفی در عرصه دیپلماسی جهانی محسوب شود همچنانکه پیشتر، نامه حضرت امام خمینی به میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق و پیشگویی  حساب شده ایشان از شنیده شدن صدای شکسته شدن استخوانهای سوسیالیسم و تحقق آن توانست تاثیر عمیق بر نظام بین المللی بر جای بگذارد.

  در شرایط فعلی نیز در حالیکه نگرش تکفیری با زبان شمشیر و در راستای بد نام کردن چهره رحمانی دین مبین، در صدد اشاعه تفکر اسلام هراسی شده ، مقام معظم رهبری با پی ریزی یک دیپلماسی قوی ، استراتژی نرم در جهت آگاه سازی و تغییر ذهن و باورهای جوانان غربی در خصوص نگرش به دین اسلام را در پیش گرفته اند که این امر می تواند پایه گذار یک گفتمان جهانی در راستای شناساندن اسلام رحمانی  جدید در مقابله با نقشه شوم صهیونیستی "اسلام هراسی" بحساب آید.

ایشان  در نامه خود بر چند کلید واژه اساسی در راستای دیپلماسی منطقی با جهان غرب تاکید ویژه داشتند.

نخست سوق دادن غربی ها به کاوش دقیق در انگیزه های سیاه نمایی علیه مسلمانان و فاصله گرفتن از پیشداوری و دور شدن از تبلیغات منفی علیه مسلمانان که این موضوع از جایگاه و اهمیت تفکر در دین مبین اسلام نشات می گیرد.

دوم اینکه جوانان غربی مقاصد ریاکارانه حامیان تروریسم که به طور موذیانه سعی دارند نوع خاصی از خشونت و افراطی گری را به اسلام مرتبط کنند، مورد تامل جدی قرار داده و قبل از هر گونه ذهنیت گرایی منفی نسبت به اسلام و مسلمانان به تحقیق و پژوهش در پیشینه رفتاری مدعیان مقابله با تروریسم که خود به نوعی حامیان آن هستند بپردازند.

دریافت بی واسطه اموزه های اسلام از منابع معتبر و دقیق، نکته دیگری است که در نامه معظم له مورد اشاره قرار گرفته است. تاکید ایشان بر این است که قرائت خاصی از اسلام که با خشونت ورزی همراه است و از طریق رسانه های مغرض و جزوه های گمراه کننده تکفیری ها اشاعه می شود، منزوی شده و قرائت اصیل اسلام رحمانی نزد جوانان غربی بازشناسی شود .

در نامه دوم ایشان که به نحوی مکمل نامه اول نیز هست ، ریشه های تروریسم مورد اشاره قرار گرفته و به رسم نامه نخست، عدم پیوند اسلام و مسلمین با مقوله خشونت مورد تاکید هوشمندانه قرار گرفته است، بطوریکه علاوه بر تشریح نفی خشونت و افراط گرایی در اسلام، از لحاظ سیاسی نیز تبیین دیپلماسی صلح طلبانه جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود.

رهبری در نامه دوم انگیزه های محیطی و اجتماعی بازتولید خشونت در غرب را با توجه به اینکه بیشتر تروریستها در محیط جامعه  غربی رشد و پرورش یافته اند  مورد واکاوی دقیق قرار داده اند و اشاره خردمندانه ایشان در خصوص تاثیر یک عمر تغذیه فرهنگی ناسالم تروریستها در محیط آلوده و مولد خشونت غربی بیانگر آن است که تبعیض های جامعه غربی در حق مسلمانان در بازتولید خشونت در این جوامع بی تاثیر نبوده است

بر همین اساس، رهبری  با تبیین پدیده ریاکارانه تروریسم خوب و تروریسم بد  که امریکا در پشت صحنه آن قرار دارد ، آن را اقدامی سیاسی و مغرضانه نامیدند، چرا که دین مبین اسلام تاکید دارد وقتی انسان بی‌گناهی کشته می‌شود، مانند این است که کل انسان‌ها کشته شده‌اند. در نتیجه، تروریسمی که امروز در اروپا احساس شده همان درد مشترکی است که یک و نیم میلیارد مسلمان جهان و اکنون ملتهای غربی رنج آن را حس می کنند .

به این ترتیب، نامه دوم رهبری  تغییر فضای ذهنی جوانان غربی را با تاکید بر نفی کامل هرگونه پیوند خشونت با دین اسلام  مد نظر قرار داده است.

از دیگر درایت های حکیمانه رهبری در نامه دوم ، تبیین مساله فلسطین و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی برای جوانان اروپایی است. با توجه به سرسپردگی بیشتر رسانه های غربی به عناصر صهیونیسم ، گوشزد کردن جنبه های آشکار تروریسم رژیم اشغالگر قدس برای جوانان اروپایی می تواند فتح بابی برای آشنایی بیشتر غربی ها با آلام و رنج های ملت مظلوم فلسطین باشد که روزانه در معرض خشونت ورزی اشغالگران قرار دارند.

بی شک نامه دوم رهبری به جوانان اروپایی، ادامه دیپلماسی فرهنگی بر مدار گفتگو و به عبارتی نهضت دعوت به تفکر و بازشناسی ریشه ای پدیده ها در چارچوبی فارغ از ذهنیت گرایی تعریف شده از سوی مدعیان است.

 انتشار جهانی نامه مقام معظم رهبری  یک بار دیگر نشان داد که راهبرد جهانی نظام اسلامی تحت لوای ایدئولوژی منسجم و بر پایه منطق   رهبر معظم انقلاب می تواند تاثیری شگرف در معادلات جهانی بر جای بگذارد ، همچنانکه جهانیان به خوبی دیدند که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز با علم به این موضوع  در سفر اخیر به تهران برخلاف عرف دیپلماتیک و در حرکتی متواضعانه  مستقیم به دیدار مقام معظم رهبری رفت که این امر از جایگاه رفیع و تاثیر گذار رهبر معظم انقلاب در جامعه بین المللی حکایت دارد . 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: