• ٢٩ آذر ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٣٨٣٣
لزوم توجه به حوزه های جدید برای افزایش درآمدهای پایدار شهری

لزوم توجه به حوزه های جدید برای افزایش درآمدهای پایدار شهری

  اکنون که در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 95 توسط شهرداری تهران هستیم، باید به این موضوع که کلانشهرها می بایست در اداره شهر خودکفا شوند توجه ویژه داشت چراکه هنوز قسمت عمده ای از درآمدهای شهر تهران ناپایدار است .

با توجه به رکود ساخت و ساز در کل کشور و به ویژه کاهش قابل توجه پروانه های ساختمانی در شهر تهران لازم است که در تدوین و تصویب بودجه سال 95، شورای شهر یک رویکرد متفاوت اتخاذ کند. هر چند شهرداری تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده و طی بخشنامه ای اعلام کرده است که تنها پروژه های اولویت دار و بالای 50 درصد پیشرفت عمرانی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و این نشان از احساس خطر از جانب آنها دارد ،  اگر بودجه 95 با روال موجود و بصورت انبساطی بسته شود، در آینده برای شهر تهران خطرآفرین خواهد بود لذا می بایست بودجه سال 95 با رویکرد انقباضی حتی مشابه سال 93 بسته شود.

همچنین باید از تعریف پروژه های فراوان و غیر بهینه جلوگیری و پرهیز شود و این باید جزء الزامات و سیاستهای بودجه قرار گیرد. خوشبختانه در حوزه سخت‏افزاری مانند ایجاد شبکه معابر، توسعه بوستان ها و... اقدامات خوبی در شهر تهران صورت گرفته است اما در حوزه نرم افزاری کارهای زیادی داریم. امروزه اهمیت توجه به حوزه‏های نرم افزاری شهرها برای شوراها و شهرداری‏ها کمتر از ساختن شبکه معابر، بوستان‏ها و امثالهم هر چند که ضرورتی انکارناپذیر برای شهر محسوب می‏شوند، نیست و طرح های نرم افزاری مانند طرح انضباط شهری که در منطقه 12 شهر تهران در حال اجراست بسیار حائز اهمیت بوده و باید گسترش یابد.

عدم خروج  املاک و اراضی و پروژه های بزرگ مقیاس  از مالکیت  شهرداری نیز می بایست در دستور کار باشد و در بودجه سال 95 باید این پروژه ها بصورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام گیرد و سهم شهرداری از این پروژه‏ها به جای فروش اجاره داده شود. در حال حاضر در شهر لندن 70 درصد از درآمد پایدار شهری اش ناشی از اجاره‏داری است. اگر در شهر تهران 20 مگامال وجود داشته باشد و سهم شهرداری از آن ها به فروش نرود، میتوان کل شهر تهران را  بصورت خودکفا اداره کرد.

توجه ویژه به کسب درآمد از حوزه‏های نرم‏افزاری از دیگر نکاتی است که باید در راه کسب درآمدهای پایدار برای شهر مورد توجه قرار گیرد. موضوع نصب دکل‏ها و آنتن‏ها، یکی از حوزه های جدید  است که با توجه به اینکه شهرها به سمت هوشمندسازی پیش می‏روند و سود بالایی‏که اپراتورها از آن بدست می‏آورند و بستری که شهرداری برای آنها ایجاد میکند، شهرداری تهران می تواند با ایجاد شبکه جامع دکل‏ها و آنتن‏ها می‏ میلیاردها تومان درآمد پایدار برای شهر تهران بوجود آورد . ایجاد شبکه جامع فیبر نوری که یکی از راهبردهای طرح جامع شهر تهران نیز می‏باشد و تمامی وزارتخانه‏ها و بانک‏ها و ادارات می‏بایست از این شبکه‏های نرم‏افزاری استفاده کنند باید توسط شهرداری تهران جهت تأمین و بسترسازی برای ایجاد درآمد پایدار مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

بنابراین با توجه به رشد شديد شهرنشيني، تقاضا براي خدمات در شهرها نیز از ا فزايش قابل ملاحظه اي برخوردار است و در اين راستا تامين نيازهاي شهروندان خود مستلزم وجود منابع مالي کافي است بنابراین شهرداری ها می بایست به سمت کسب درآمدهای پایدار بروند تا بتوانند شهر را بصورت خودکفا اداره کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: