• ١٧ مرداد ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٩٧
روز خبرنگار روز قلم و اندیشه است

روز خبرنگار روز قلم و اندیشه است

جان نباشد جز خبر در آزمون / هر که را افزون خبر جانش فزون / اقتضای جان چو ای دل آگهی است / هر که اگه تر بود جانش قوی است

روز 17 مرداد مصادف است با شهادت یکی از عزیزان عرصه خبر و خبر نگاری. شاید انتخاب این روز به نام روز خبرنگار هم به خاطر مظلومیت خاموش این تحریر گران عرصه حیات باشد. باید این را پذیرفت که هر روز، روز تحریر گران عرصه اطلاع رسانی است چراکه به تحریر در آوردن اخبار و اطلاعات دگرگونی را ایجاد می کند که آن نشانه ای از خلقت است.

روز خبر نگار ، روز قلم و اندیشه ، روز جسارت و حقگویی است .
به راستی خبر نگار کیست کسی که آسمان برخی را به ریسمان می بافد تا عده ایی از ریسمانش بالا روند و اورا هر لحظه در اضطراب و نا ایمنی رها کنند؟

خبرنگار کیست؟ تصویرگر جهان؛ نمایشگری از صحنه‌های زشت و زیبا، حق، ناحق، راست و نادرست؛ نمایشگری از افراد بزرگ و کوچک، ارباب و رعیت، رئیس و مرئوس، شاه و گدا، و ... .


به زبان تئوری خبرنگار کسی است که کارش گردآوری و تهیه خبر برای روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست؛ آنکه مسئول جمع‌آوری خبر است.

بنا بر این تعریف، وظیفه خبرنگار تهیه و تنظیم خبر بدون دخل و تصرف و بدون اعمال سلیقه شخصی است؛ یعنی بدون هر گونه جهت‌گیری، آنچه را می‌بیند و می‌شنود، می‌نگارد و در اختیار مخاطب می‌گذارد.
در حقیقت، خبرنگار امانت‌داری است که امانتی را از دستی می‌گیرد و باید در نهایت صداقت و راستی آن را به دستی دیگر بسپارد.

در دیدن سخنی نیست؛ اما در نوشتن و انتقال آن به مخاطب، سخن بسیار است.
در حقیقت برای قلم ـ همان قلمی که بارها و بارها صفت آن را مقدس شنیده و خوانده‌ایم و خداوند به آن سوگند خورده است
جایگاه الهی وجود دارد که ما باید این جایگاه را ارج نهیم و قلم را بستاییم..


اما در روزی که به نام این زحمت‌کشان نامگذاری شده است، باید از آنان یادی کرده و گوشه‌ای کوچکی از دشواری‌های کارشان را به مردم و مسئولان گوشزد کرده و نشان دهیم، زیرا آنان نیز چون صاحبان دیگر مشاغل، گوششان از پاسداشت‌ها و تقدیر و تشکرهای خشک و خالی سالی یک بار پر است.

بی شک هر خبرنگاری چشم بینا و زبان گویای جامعه است ، بیاییم در این روز به پاسداشت حضورشان در کنارمان بر خود ببالیم و بر قلم و پشتکارشان درود بفرستیم. روزتان مبارک دوستان آگاهی بخش.  

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: