• ٦ مهر ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٣٨
روز آتش نشانی و ایمنی گرامی باد

روز آتش نشانی و ایمنی گرامی باد

هفتم مهرماه به نام «آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم كه از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می گذرند تا بتوانیم در امنیت زندگی كنم.

هدف از نامگذارى این روز به عنوان روز ملى ایمنى و آتش نشانى، تبدیل ایمنى در کشور به یك فرهنگ می‌باشد.

پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش نشانی های کشور توسط بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری تعریف گشت و از همین رو سازمان های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوند. بر اساس این قانون شهرداری‌ها ملزم هستند، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ نمایند.

نظر به اینکه کشور ما یک کشور حادثه خیز می باشد و از چهل حادثه طبیعی شناخته شده، سی مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی، امریست ضروری.

‌از این رو مهم ترین وظایف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را می توان ارتباط و همكاری و هماهنگی و مشورت با مراكز علمی، نظامی، پزشكی و سایر سازمان ها و اشخاص مربوط، تعیین صلاحیت فنی و امكانات شركت های خصوصی و دولتی با عنوان های مختلف اعم از طرح ایمنی یا شارژ كننده و فروشنده و سازنده ماشین ها، قطعات، ادوات و تجهیزات مختلف مربوط به امور ایمنی و نجات و آتش نشانی در سطح جامعه و اشاعه و به كارگیری رشته های ورزشی بین كاركنان سازمان مخصوصاً نیروهای عملیات به منظور تقویت و آمادگی جسمانی و بالا بردن روحیه افراد كه لازمه این حرفه است دانست.

بر اساس این قانون شهرداری‌ها ملزم هستند، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر مؤثری اتخاذ نمایند.

اعضای شورای شهر تهران درراستای ارتقاء سطح خدمات رسانی به شهروندان وحضورموثر در حوادث امداد و نجات مصوبه‌ی به روزرسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ارتقای سطح آموزش در این سازمان و همچنین مجوز اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان آتش نشانی و کادر امداد و نجات درحین عملیات سازمان آتش نشانی وخدمات امینی شهر تهران را نیز به تصویب رساندند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اهدافی چون مهار و اطفاء حریق و حفاظت از افراد و ثروت های عمومی و خصوصی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن ، ارایه آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف ، ایجاد و توسعه ایستگاه های مورد نیاز و بهره برداری از آنها، انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی و نظـارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها در مقابل سوانح گوناگون (آتش‌سوزی، زلزله، برق گرفتگی، سیل و ... ) فعالیت می کند.

در بحث ایمنی می توان گفت كلان شهر تهران با جمعيت بيش از 7 ميليون نفر و وسعت بيش از 700 كيلومتر مربع در بر دارنده مراكز اصلي اقتصادي، سياسي و حكومتي كشور می¬باشد. از میان بسیاری از گسل های فعال در منطقه، احتمال فعال شدن سه گسل «مشا» ، «شمال تهران» و گسل «جنوب ری» تشخیص داده شد.

در صورتی که زلزله تهران به خاطر فعال شدن گسل ری باشد 55 درصد ساختمان ها فرو خواهد ریخت. بیشترین تعداد ساختمان های آسیب دیده در منطقه 15 خواهد بود. آسیب پذیر بودن مناطق 11، 12، 16 و 20 به دلیل جنس خاک این مناطق است. در این مناطق علاوه بر اینکه جنس زمین نرم است دارای سفره های زیر زمینی زیادی است که گاهی مشاهده می شود که بدون وقوع زلزله سازه ای در زمین فرو می رود.

همچنين شبكه گسترده¬اي از تأسيسات و شريان¬هاي شهري كه صدمات زلزله بر آنها علاوه بر ايجاد خسارات جاني و مالي ، بازگشت شهر به وضعيت عادي را بسيار طولاني مي¬سازد.

اين در حالي است كه تراكم زياد جمعيت و بافت نامطلوب شهري در بسياري از مناطق تهران كار امدادرساني و كمك به بازماندگان حادثه را بسيار دشوار خواهد ساخت. در اين شرايط برنامه¬ريزی برای پيشگيری و کاهش مخاطرات حاصل از زمين¬لرزه و يا به عبارت ساده¬تر مديريت ريسك بسيار ضروری و تنها راه چاره به نظر می‌رسد.

دقت نظر در طراحي سوله های بحران از جنبه‌هاي عملكردي، معماري و سازه‌اي، مجموعه پايگاه‌ها را در بين پروژه‌هاي عمراني شهرداري تهران متمايز مي‌سازد. لزوم توجه همزمان به جنبه‌هاي كارائي، تطابق با بافت شهري، نزديكي به بخش‌هاي مسكوني، دسترسي، زمين‌شناسي مهندسي، مخاطرات زمين، ايمني و .. نيازمند بررسي‌هاي همه‌جانبه و متعددي بوده است. آنچه كه بيش از ساخت اين مجموعه¬ها مورد اهميت است، برنامه¬ريزي صحيح، عملي و همه جانبه¬نگر پيرامون نحوه بهره¬برداري و مديريت اين پايگاه ها است. در غیر این صورت اگر بحرانی در تهران رخ دهد سوله‌های شهرداری ناکار آمد خواهد بود.


محسن سرخو
عضو شورای اسلامی شهرتهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: