• دوشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠٠-١١:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٦٥
زهرا نژاد بهرام

واکسیناسیون‌ها متمرکز شوند

در برخی از نواحی اقداماتی صورت گرفت که خالف پروتکل و دستورالعملهایی بود که شهرداری تهران ارسال کرده بود

شهرداری تهران جزو اولین سازمان‌هایی بود که نسبت به ضرورت واکسیناسیون برخی از همکاران در چند بخش شهرداری که در مواجهه مستقیم با شهروندان با توجه به شدت بیماری کرونا بودند، تاکید کرد و از وزارت بهداشت خواست تا برخی از کارکنان شهرداری تهران در اولویت تزریق واکسن کرونا در کنار گروه‌های کارد درمانی قرار گیرند. این درخواست مورد بررسی قرار گرفت. کارکنان بهشت زهرا به دلیل نوع فعالیت و خدمات خود در مواجهه مستقیم با شهروندان در جریان افزایش تعداد فوتی های کرونا در تهران اولین گروهی بودند که نگرانی‌هایی را برای مدیریت شهری ایجاد ‌کرد و باعث شد تا این گروه در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند. در کنار آنها پاکبان‌ها که در حوزه نظافت شهر خدمت می‌کردند به دلیل مواجهه مستقیم با زباله و پسماند احتیاج داشتند که از ظرفیت‌های واقعی تزریق واکسن کرونا در مقاطع اولیه برخوردار شوند.

 شهرداری تهران در این زمینه پیشگام بود و همکاران در اولویت تزریق واکسن خود را  به وزارت بهداشت معرفی کرد. اما معمولا در این اقدامات مواردی پیش می‌آید که منطبق با دستورالعمل‌ها نیست و یا این که پیش‌بینی برای آن در دستورالعمل‌ها صورت نگرفته است. در واقع در ایتدا پروتکل مشخص و جامعی برای تزریق واکسن به پارکبان‌ها وجود نداشت. به عنوان مثال بسیاری از افراد در اولویت تمایلی به تزریق واکسن نداشتند. یا به این سوال که آیا مسئول پاکبانان که در ارتباط مستقیم با پاکبانان است باید جزو پاکبان‌ به حساب بیاید در دستورالعمل پاسخ داده نشده بود.

از طرفی یک عده از پیمانکاران شهرداری، همکاران افغانستانی تبار دارند که چون کارت شناسایی معتبر نداشتند، نتوانستند واکسن تزریق کنند. چرا که بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت تزریق واکسن باید با ارئه کارت شناسایی افراد انجام شود و این دستورالعمل باعث شد تا اتباع افغانستانی در لیست تزریق کنندگان واکسن کرونا قرار نگیرند.  در این صورت وقتی واکسن‌ها برای تزریق در اختیار مناطق قرارداده می‌شد از آنجا که برای عده تزریق نمی‌شد  مازاد آن برای کسانی که در ارتباط مستقیم با پاکبانان د یا ارتباط مستقیم با شهروندان بودند مورد استفاده قرار می‌گرفت. در میان این گروه کارکنان بخش تفکیک زباله که زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کردند حضور داشتند. اما در برخی از نواحی اقداماتی صورت گرفته بود که خلاف پروتکل و دستورالعمل‌های بود که شهرداری تهران ارسال کرده بود. در واقع در برخی موراد پروتکل نواقصی داشته است اما در برخی از موارد بر اساس همان پروتکل ناقص هم عمل نشده است.

با این حال شهردار تهران خیلی سریع وارد این ماجرا شد و از هشدارهای داده شده استقبال کرد و منجر به این شد تا علاوه بر این که  از تخلف جلوگیری شود، پروتکل‌ها هم تکمیل شود تا دستورالعمل مشخصی در اختیار مناطق قرار گیرد که و مناطق بدانند  که چطور واکسیناسیون پاکبانان را انجام دهند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که از آنجا که تهران  سه منطقه دانشگاهی شامل دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه ایران دارد برخی از دانشگاه به دلیل دسترسی و یا ارتباطات خود میزان واکسنی متفاوتی از واکسن را در اختیار مناطق گذاشته‌اند. به این معنی که برخی از مناطق واکسن بیشتری دریافت کرده و توانسته اند پاکبانان خود را واکسینه کنند و برخی از مناطف هم با محدودیت های بیشتری در دریافت واکسن مواجه بوده‌اند. لذا به این دلیل نمی توان گفته همه پاکبان‌ها و آنهایی که به طور مستقیم در ارتباط با پاکبان‌ها بوده‌اند واکسن زده‌اند.

با این حال در مجموع باید به چند نکته داشت.وقتی کالایی کمیاب می‌شود طبیعتا مشکلاتی برای استفاده از آن به وجود می‌آید. در این شرایط ضروری است که دستورالعمل‌های واکسیناسیون کامل شود، اگر ما دستورالعمل‌های کاملی داشته باشیم امکان بروز خطا کمتر خواهد بود.نکته دوم این است که بتوانیم در امر شفاف‌سازی موفق عمل کنیم. باید کسانی که واکسن دریافت می‌کنند. به طوری که همراه با کد ملی مسئولیت شغلی آنها هم اعلام شود و مشخصات شغلی پاکبانان در مناطق مختلف مشخص شود. در واقع این شفافیت به صورتی باشد که هم اطلاعات افراد در اختیار همه قرار نگیرد و هم موقیت شغلی دریافت کننده واکسن مشخص بوده و بتوان آن را پیگیری کرد. در این صورت وزارت بهداشت هم می‌تواند از میزان واکسیسناسیون افراد پرخطر در کشور اطلاع پیدا کرده و هم نظارت اجتماعی از این اقدام صورت پذیرد تا دچار عارضه‌های احتمالی نشویم.

موضوع سوم که باید به آن توجه کرد نوع برخورد است.شهردار تهران پس از اطلاع از تخلف صورت گرفته بلافاصله در مقابل آن مقاومت کرده و با متخلفین را برکنار می‌کند و پیگیری‌های لازم را برای جلوگیری از تکرار تخلف انجام می‌دهد. پس این سه عامل در کنار هم می توانند حواشی‌های ایجاد شده را به سرعت مرتفع کنند. خوشبختانه شورای شهر تهران این افتخار را دارد که اولویت خود را در انجام واکسیناسیون افراد پرخطر که د رمواجهه بیشتر با مردم قرار دارند درنظر گرفته است.گروه های بعدی رانندگان تاکسی، رانندگان اتوبوس‌ها، راهبران و انتظامات مترو هستند و ما به شدت به دنبال این موضوع هستیم  تا بتوانیم واکسن مورد نیاز آنها را هم تهیه کنیم.

یکی از دلایل حواشی اخیرانجام نشدن واکسیناسیون‌ها به صورت متمرکز است اگر این امر به صورت متمرکز انجام شود به انجام درست واکسیناسیون کمک می‌کند. از طرفی باید به این نکته نیز توجه داشت که واکسن‌های کرونا درای تاریخ مصرف هستند و باید در زمان مشخصی استفاده شوند. به هر صورت در حال حاضر پروتل ها تکمیل شده و شفاف سازی صورت گرفته است و مشخصات افراد در سامانه شفافیت وجود دارد و دستورالعمل‌های تنبیهی هم برای متخلفین تدارک دیده شده است تا ادامه واکسیناسیون درگیر حواشی جدید نشود.

منبع: خبرگزاری صدا

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: