• ٢١ تير ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٦
هر روز ،روز مصرف بدون پلاستیک

هر روز ،روز مصرف بدون پلاستیک

همه روزها را روز جهانی مصرف بدون پلاستیک کنیم

روز 21 تیر ماه مصادف با 3 جولای روز جهانی مصرف بدون پلاستیک است . در تمام دنیا به منظور کاهش مصرف کیسه های نایلونی در این روز نمادین کمپینهای بزرگی از سوی تشکل ها و دوستداران محیط زیست و همچنین حمایت های دستگاه های نظارتی و خدمت رسان از جمله شهرداری ها تشکیل می گردد تا با تشویق مردم به عدم خرید کیسه های پلاستیکی و همچنین خرید کیسه های دوستدار محیط زیست از جمله کیسه های کاغذی و پارچه ای کره خاکی را از این تهدید بالقوه نجات دهند.

در این راه دستگاه های قانون گذار نیز با تدوین و اجرای قوانین و مصوبات محدود کننده از جمله عوارض و مالیات به دنبال کاهش مصرف این نوع محصول در کشور خود می باشند ، به عنوان نمونه می توان به پرداخت پول در فروشگاه های بزرگ به ازای تحویل کیسه های پلاستیکی اشاره کرد.

هم اکنون در کلانشهر تهران سالانه بیش از 10 هزار تن کیسه پلاستیکی تولید می گردد که مقدار زیادی از این محصول در شهر تهران توسط شهروندان خریداری و مصرف می گردد.

کیسه های پلاستیکی علاوه بر آنکه چهره بصری شهر را نازیبا می کنند تاثیرات مخربی بر محیط زیست دارند به گونه ای که سالانه بیش از یک میلیارد پرنده ، پستاندار و آبزی در دنیا به دلیل مصرف کیسه های پلاستیکی تلف می شوند که جای بسی تامل دارد!

کیسه های پلاستیکی علاوه بر تاثیرات مخرب بر محیط زیست یک تهدید بزرگ برای چرخه غذایی انسان ها نیز محسوب می شوند. با تابش مستقیم نور خورشید به کیسه های پلاستیکی مواد شیمیایی و سمی ازآنها متصاعد شده و در نتیجه به زنجیره غذایی انسان ها و موجودات زنده وارد می شوند که صدمات جبران ناپذیری را به بار می آورند.

حال آیا می دانید در تهران بزرگ چند تن پلاستیک و محصولات پلاستیکی در روز دفن می شوند؟

آمارها رشد بی رویه مصرف کیسه های پلاستیکی در ایران را نشان می دهند به طوری که ایران را می توان به عنوان یکی از 10 کشور اول در مصرف کیسه های پلاستیکی نام برد و به طور حتم تهران را نیز می توان در بین کلانشهر های دنیا حائز رتبه تک رقمی دانست.

این آمار تکان دهنده، ما مسئولین و مردم را به فکر وا می دارد که نگران آینده خود و فرزندانمان و کره زمین باشیم ، چنانچه اگر از این مهم به سادگی بگذریم مصرف این کیسه ها چنان به شیوه های زندگی مردم عجین می شود که تقریبا اندیشه حذف آن در آینده بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد.

با این وجود می توان با تهیه و تدوین دستور العمل های لازم و مصوبات مورد نیاز در محیط زیست شهری از سوی شورای محترم شهر به مدیریت مصرف و مدیریت پسماند کیسه های پلاستیکی امیدوار بود.

بد نیست در این مقال به ذکر روش های حمایت و اجرایی کردن کاهش و مدیریت مصرف کیسه های پلاستیکی نیز بپردازیم که به شرح ذیل نگاشته می شود:
-استفاده از کیسه های پارچه ای برای خرید
-پاکت های کاغذی برای میوه و خار و بار
-استفاده از کیسه های پارچه ای برای نگهداری اقلام خانگی از جمله حبوبات
-جایگزینی ظروف درب دار برای نگهداری مواد غذایی
-تشویق به تشکیل کمپین در بین مردم از سوی شهرداری جهت کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی و مشارکت در این طرح
-حمایت از مصرف کیسه های پلاستیکی تجزیه پذیر و طبیعی
-حمایت از صنایع بازیافت
پرداخت عوارض و مالیات از سوی تولید کننده یا مصرف کننده
-اجباری نمودن فروشگاه های زنجیره ای به عدم مصرف آن و استفاده از کیسه های دوستدار محیط زیست

محمد حقانی – عضو و رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: