• دوشنبه ٧ مهر ١٣٩٩-١٣:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٤٨
زهرا صدراعظم نوری:

ایمنی اولویت شهر باشد

-رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران

 

روز هفتم مهر‌ماه روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی بر پرسنل محترم و خدوم سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور به‌ویژه آتش‌نشانان شهرمان مبارک باشد.

  لازم است به پاس ایثار و فداکاری شهیدان آتش‌نشان، مقام این دلاورمردان را که معنای شجاعت و ازخودگذشتگی را به آحاد مردم آموختند، گرامی بداریم.

شاید کمی عجیب باشد، اما به‌نظر مسئله ایمنی نیز از جهات زیادی به مسئله بهداشت و سلامت شباهت دارد. شباهت همه‌گیری ویروس کرونا و از میان رفتن ایمنی در این است که همانگونه که نقش رفتارها و تصمیم‌های فرد فرد بشر در توسعه یا محدود کردن انتشار بیماری کوویدـ19بر همگان عیان است، در حفاظت از ایمنی در گوشه و کنار دنیا نیز نقش فرد فرد مردم بسیار پررنگ‌تر از سازمان‌های متولی امر ایمنی است. از این‌رو با یادآوری حوادث تلخ پیش‌آمده طی ماه‌های اخیر همچون انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینامهر شمیران یا از دست دادن نوجوان 13ساله در پارک لاله بر اثر برق‌گرفتگی، به‌دلیل ضعف در پایش و رفع موارد ناایمن، از این فرصت استفاده کرده با لحاظ این نکته که سلامت، ایمنی و محیط‌زیست در عین قرابت با یکدیگر، اموری تخصصی نیز هستند و نظر به نوع نقش‌آفرینی شهرداری تهران در مدیریت شهری و مسئولیت‌های شهرداری در قبال شهروندان، لازم است که در ساختار شهرداری تهران، واحدی مجزا به‌صورت یکپارچه و تخصصی به مقوله سلامت، ایمنی و محیط‌زیست بپردازد. به این نکته نیز باید توجه شود که به استناد اسناد فرادست واحد

 HEALTH ,SECURITY , ENVIROMENT باید زیرنظر شخص شهردار قرار گیرد تا کارایی و اثرگذاری لازم و کافی را در اجرایی شدن الزامات و ضوابط HSE داشته باشد. 2مبحث ایمنی و آتش‌نشانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و همچنین کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در دوره پنجم بوده است که در راستای رسیدن به اهداف آنها، اقدامات اثرگذاری از تلاش برای کاهش حوادث آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و فضاهای عمومی شهری و پیشگیری از وقوع انواع حوادث محتمل برای شهروندان در تردد و استفاده از اماکن عمومی تا دغدغه سلامت روح و جسم آتش‌نشانان عزیز و توجه به نیازهای آنان با لحاظ انجام ماموریت‌های مخاطره‌آمیز در سطح شهر، توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و بهبود محسوس تجهیزات تخصصی در این حوزه به‌منظور کاهش زمان رسیدن به حریق و حادثه و متناسب‌سازی تعداد ایستگاه‌ها با جمعیت رو به رشد شهر جهت ارائه خدمات صورت پذیرفته است.

برخی اقدامات شاخص در حوزه ایمنی در دوره پنجم مدیریت شهری در سطح شهر تهران  عبارتند از:

1-توجه ویژه و منحصر به فرد به سازمان آتش‌نشانی در بودجه سال‌های 97، 98، 99و 1400که نتیجه آن تامین تجهیزات تخصصی عملیاتی و حفاظت فردی است.

2- درخصوص وضعیت ایستگاه‌ها نیز، به‌منظور کاهش زمان رسیدن به حریق و حادثه و متناسب‌سازی تعداد ایستگاه‌ها با جمعیت شهر جهت امدادرسانی و خدمات، 11ایستگاه از سال 1395تاکنون احداث و به بهره‌برداری رسیده و 6ایستگاه نیز در مرحله ساخت است که ان‌شاءالله تا پایان این دوره به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین به‌منظور پوشش هر چه بهتر شبکه خدمات‌رسانی طی 3سال اخیر تعداد 1500دستگاه شیر هیدرانت آتش‌نشانی در سطح شهر تهران توسعه پیدا کرده است که هم‌اکنون مجموعاً 8108دستگاه شیر ایستاده در امر تامین آب مورد نیاز عملیات‌های اطفای‌حریق محدوده شهر تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 1399نیز تعداد 2 هزار دستگاه شیر هیدرانت در سطح شهر تهران نصب خواهد شد.

3- در راستای اجرای طرح نظام بازرسی ایمنی ساختمان نیز اقدامات شایسته‌ای همچون شناسایی و پایش مستمر اماکن ناایمن و تاسیسات و مبلمان شهری، معابر و... در سطح شهر، ساماندهی صنوف در 3گروه پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر و برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی اماکن، ایجاد بانک اطلاعاتی ایمنی شهری و راه‌اندازی سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران، تعامل با شهرداری تهران و سایر مراجع ذیصلاح و برنامه‌ریزی برای انتقال اماکن پرخطر و همچنین کاهش آمار حریق‌ها و حوادث احتمالی و... صورت پذیرفته است.

4- یکی از کانون‌های پرخطر و با ریسک بالا در حوزه ایمنی که روزانه شهروندان زیادی به آنجا مراجعه می‌کنند، بازار بزرگ تهران است. این محل نیز در دوره پنجم مدیریت شهری مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت و اقداماتی همچون: راه‌اندازی اداره ایمنی بازار، ایجاد کمیته ویژه ایمنی بازار، شناسایی و ارزیابی نقاط پرخطر در سطح بازار تهران، صدور دستورالعمل‌های ایمنی و اخطاریه به واحدهای کسبی پرخطر و ... انجام شد.

5- در حوزه مترو هم سازمان آتش‌نشانی اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و محتواهای مورد نیاز در این خصوص کرده است.

در پایان با یادی از شهدای ایمنی در کنار شهدای سلامت، باید بگویم در شرایطی هستیم که بیمــــاری

کوویدـ 19چشم‌های مردم جهان را نسبت به اهمیت همراهی و همدلی و لزوم پذیرش مسئولیت تک‌تک ما در مقابل اجتماع، کمی بازتر کرده است.

 

روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: