• ٢٨ مهر ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨٥
پس از برجام

پس از برجام

 با تصویب برجام در مجلس و تائید شورای نگهبان دوره جدیدی به نام پسابرجام آغاز می شود  که بی شک در تاریخ کشور و انقلاب مقطعی حساس و سرنوشت ساز بشمار می رود.

دولت تدبیر و امید از همان روزهای نخست روی کار آمدن ، مختومه کردن پرونده هسته ای را در دستور کار خود قرار داد و با انتخاب تیم دیپلماسی قوی و رعایت عزت و مصالح ملی عزم از میان برداشتن این چالش دشمن شاد کن را داشت.

با وجود برخی موانع داخلی و خارجی، سر انجام این  امر مهم محقق شد و برنامه جامع  اقدام مشترک با تائید نهاد های قانونی و رسمی کشور وارد مرحله اجراء شد.

آنچه در مرحله پسا برجام مهم به نظر می رسد پرهیز از دامن زدن به اختلافات و تضعیف وحدت ملی است. بدون شک دولت و نظام برای این مرحله برنامه هایی را طراحی و در دستور کار دارند که اجرای آنها نیازمند وحدت و همدلی است.

لغو تحریم ها  ، دعوت از سرمایه گذاران خارجی ، تقویت اقتصاد مقاومتی و تعامل با جهان در راستای مقابله با ایران هراسی، از جمله برنامه هایی است که می تواند در دوره پسابرجام مورد توجه مسئولان کشور باشد.

دولت همواره تاکید داشته که کشور برای پیشبرد برنامه ها به آرامش نیاز دارد اما به نظر می رسد اکنون نیز که نظام در باره برجام به تفاهم رسیده برخی افراد و گروهها کماکان به ابراز مخالفت های شان ادامه می دهند.

در میان موافقان برجام، علاوه بر شورای عالی امنیت ملی، مجلس و شورای نگهبان ، برخی مراجع عالیقدر نیز از تصویب و اجرای آن استقبال کردند و به این ترتیب اجماع داخلی ایجاد شده فرصت خوبی است تا از رهگذر آن منافع ملی کشور با دقت و تمرکز بیشتری دنبال شود.

با اعلام لغو تحریم ها پس از اجرای برجام ، علاوه بر جو روانی مثبت ، گشایش هایی نیز در حوزه اقتصاد اتفاق خواهد افتاد. گرچه آسیب های اقتصادی  وارد شده بر اقتصاد کشور طی سالهای اخیر یک شبه و با معجزه ترمیم نمی شود اما لغو تحریم ها در عمل بخش قابل توجهی از فشارها را در صورت مدیریت دقیق و هدف گذاری سنجیده کاهش خواهد داد.

در شرایط فعلی و با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، سرمایه گذاران خارجی بیشتری راهی ایران می شوند و تماسها برای حضور در بازار 80 میلیونی ایران روندی شتابان خواهد گرفت. این امر را باید به فال نیک گرفت و از آن برای احیاء و رونق اقتصاد کشور بهره جست و در کنار آن به تقویت پشتوانه اقتصاد مقاومتی پرداخت تا در روز مبادا اگر دشمنان قصد اعمال مجدد تحریم ها را داشتند ، نتوانند آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کنند.

اکنون و در آستانه اجرای برجام، افراد و گروههای سیاسی باید همگام با تصمیم نظام برای به رسمیت شناختن برجام حرکت کنند و از اظهارات و اقدامات تفرقه انگیز که وحدت و انسجام ملی را خدشه دار می کند ، اجتناب کنند. با توجه به شرایط بحرانی منطقه و اذعان جهان به نقش قدرتمند ایران در خاورمیانه ، دشمنان مترصد بروز اختلاف نظر و چند دستگی میان مسئولان هستند تا از این فرصت برای تضعیف نظام بهره بگیرند.

بنا بر این باید با رفتارها و اظهارات سنجیده و در عین حال آمادگی برای هرگونه عکس العمل قاطع در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به اجرای تعهداتش، نمایش خوبی از وحدت و همگرایی در داخل نظام را به جهانیان که اکنون چشم به ما دوخته اند ،نشان دهیم. 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: