• دوشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٣:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧٨٩
سیدابراهیم امینی

تضارب آراء و تقویت جامعه اجتماعی

 سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، طی مطلبی که در روزنامه همشهری منتشر شد، به حواشی روز یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه صحن علنی شورای شهر تهران واکنش نشان داد. متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
 آنچه که بیش از هر چیز انسان به‌عنوان حیوان ناطق را از سایر موجودات متمایز می‌سازد قوه تعقل او و قدرت تکلم برای بیان و انتقال داشته‌های عقلی بشر است. همین ویژگی مهم بشری است که او را از دیگر جانداران متمایز می‌سازد و موجب بالندگی و زمینه‌ساز اتقاء آراء و افکار بشری و در نتیجه پیشرفت انسان‌ها می‌شود.
 
 بنابراین سخن و گفت‌وگو را می‌توان ازجمله نخستین و مهم‌ترین ابزار بشر برای جلوگیری از خودسری‌ و ددمنشی و شاهراه گام برداشتن در مسیر دمکراسی و جامعه‌ای با تکثر افکار و اندیشه‌ها دانست.
 
 شورای پنجم شهر تهران نیز اگرچه متشکل از 21عضوی است که از یک اردوگاه و خط فکری سیاسی -  اجتماعی نزدیک به یکدیگرند و در بادی امر بسیاری آن را شورایی یکدست می‌نامیدند، اما فارغ از شباهت‌ها و قرابت‌های فکری و عقیدتی، شورایی است با بیست و یک طرز فکر و اندیشه متفاوت که در بسیاری از موضوعات مطروحه در حیطه اختیارات و تکالیف قانونی اعضا با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند و این تفاوت در اندیشه و نگاه بخشی تفکیک ناپذیر از طبیعت انسان آزاد و فکور است.
 
 اعضای بیست و یک نفره شورای شهر تهران با وجود اختلاف سنی و تنوع سوابق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعضای شورا، از ابتدا و عامدانه بدون درنظر گرفتن سوابق هر عضو و حتی جایگاه اعضا در مصدر ریاست و یا عضویت در هیأت رئیسه شورا و کمیسیون‌های آن، جملگی خود را نماینده مردم دانسته و هیچ‌یک داعیه نماینده‌تر بودن ندارد. بنابراین چه در جلساتی نظیر هم‌اندیشی و جلسات داخلی کمیسیون‌ها که بدون حضور اهالی خبر و رسانه برگزار می‌شوند و چه جلسات صحن علنی شورا، اعضا بدون لکنت زبان و فارغ از اینکه در کدامیک از سمت‌های داخلی شورا قرار دارند، صحبت و نقد خود را در عین احترام به طرف مقابل بیان می‌دارند و هرگاه لازم بدانند و حس کنند ممکن است با حرفی یا حرکتی حقی از شهر و شهروندان ضایع شود، فریاد حق‌خواهی خویش را فریاد می‌زنند، فریادی که نه‌تنها نشانه انشقاق و دودستگی در شورای پنجم شهر تهران نیست، که نشان از بالندگی و پویایی این شورا دارد.
 
 اعضای شورای شهر تهران نه‌تنها اختلاف عقیده و بیان اختلافات در عین پایبندی به اصول اخلاقی را ناپسند نمی‌دانند، که معتقدند چنین ویژگی و اجازه بروز آن در میان سایر مقامات و زمامداران و در برخورد با شهروندان و همکارانشان را باید مغتنم شمرد، کما اینکه اعضای شورا در مدت نمایندگی مردم تهران در پارلمان شهری نه‌تنها صحبت‌ها و ناراحتی دیگر همکاران خویش را با جان و دل خریده‌اند که آزادی بیان اهالی رسانه، کارشناسان کمیسیون‌ها در جلسات کارشناسی و حق انتقاد آنان و همچنین حق اعتراض شهروندان به تصمیمات خویش را مغتنم شمرده‌اند و حتی در دوران کوتاه فعالیت خود با مصوبات گوناگون، گام‌هایی در جهت به رسمیت شمردن و تضمین حق اعتراض مردم برداشته‌اند و این را مایه سربلندی خویش می‌دانند.
 
 اختلاف نظر و مباحثاتی نظیر آنچه در جلسه روز یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه شورا به وقوع پیوست و پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است را نیز باید در همین چارچوب دید. کما اینکه همکاری صمیمانه و در راستای حفظ حقوق مردم میان اعضایی که پیش‌تر در مواردی شاهد اختلاف‌نظر آنها در صحن بوده‌ایم نیز نشان از این مهم و عدم‌دو دستگی داشته و نشانه‌ای واضح است که این اختلافات تنها در مباحث فکری و جهت تضارب آراء و روشن ساختن ذهن دیگر اعضا نسبت به موضوعات مختلف است که در نهایت به رشد شورا و روحیه گفت‌وگو و تحمل صدای مخالف می‌انجامد.
 
سیدابراهیم امینی _ نایب‌ رئیس شورای شهر تهران
منبع: روزنامه همشهری، 29 اردیبهشت‌ماه 1399- صفحه اول.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: