• شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٩-١١:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٤٥
علی اعطا

از کرونا بیاموزیم

کرونا نه تنها مردم جهان، که دولت‌ها را هم غافلگیر کرد. از چین و ژاپن در شرق دور گرفته تا ایتالیا و اسپانیا و انگلیس در اروپا و یا ایالات متحده در آنسوی آبها. کرونا همه جهانیان را غافلگیر کرد.
همه جهان به نظاره ایستاد و جولان ویروس کرونا را نظاره کرد. برای مقابله با آن هم گویی، فعلا چاره‌ای نست جز تغییر الگوی زندگی. تمام جهان به سوی تغییر، جهت گیری کرد و الگوهای تازه‌ای برای زندگی به گفتگو گذاشت. 
چهار سال پیش هنگامی که مدیران شهری جهان، در کیتو پایتخت اکوادور جمع شدند و سومین اجلاس مدیران شهری جهان را در هبیتات 3 برگزار کردند، یک مفهوم در میان همه مدیران جهان مورد تاکید و توجه بود. اینکه اگر شهرها در سراسر جهان بخواهند گامی مهم در راستای «زیست‌پذیر کردن شهرها» بردارند، راهی "افزایش مشارکت شهروندان" پیش روی ما ندارند.
از آن سال اقداماتی در شهرهای جهان و ایران نیز در دستور کار قرار گرفت و بعضا به اجرا درآمد. اگرچه مفهوم مشارکت به معنی واقعی شکل نگرفت. اما ویروس کرونا در کنار تمام ناملایمات و فجایع توانست دستاوردهایی داشته باشد. اینکه شهروندان و نهادهای عمومی همچون شهرداری‌ها و حتی دولت‌ها، برای هدفی مشترک در کنار یکدیگر و شانه به شانه تلاش کنند.
این روزها میزان قربانیان کرونا در جهان هر روز بیشتر شده است. تعداد قربانیان این ویروس در جهان حالا به 200 هزار نفر رسیده‌است و میزان مبتلایان هم از مرز 3 میلیون نفر گذشته‌است. کرونا اگرچه نه همچون روزهای آغازین، اما باز در حال جولان در سراسر جهان است.
در کنار اتفاقات ناگواری که کرونا در همه کشورها به وجود آورد، دستکم ضرورت شکل گیری مفهوم مشارکت فعال شهروندان را به روشنی به تصویر کشید.
در هفته‌های آخر سال 98 هنگامی که ویروس کرونا استان به استان می‌رفت و هر روز خبری ناگوار از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسید، به تدریج روح جمعی ایرانیان بیدار شد. به تدریج از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاهای دوردست، تلاشی جمعی برای مهار این ویروس آغاز شد. برای مبارزه با ویروس کرونا تلاش مدیریت شهری در صف نخست خدمات رسانی، با همراهی و همگامی شهروندان به نتیجه رسید و این ویروس این روزها عرصه کمتری برای جولان دارد. واقعیت این است که اگر مشارکت شهروندان نبود، شاید تا ماه‌ها رفع مشکلات ناشی از شیوع آن ممکن نبود. 
همین الگو کافی است تا به مشارکت فعال شهروندان به عنوان یک دستاورد توجه شود. هنوز میزان شیوع کرونا در کشور کنترل نشده و چنانچه وزیر بهداشت گفت، تا ریشه کن کردن این بیماری فاصله زیادی داریم. چندان هم روشن نیست که تا کی کرونا در کشور حضور خواهد داشت. بنابراین تغییر الگوی زیستی ما همچنان متداوم خواهد بود. از طرفی مشارکت شهروندان هم همچنان به عنوان تنها الگوی موثر می‌تواند مبنای اقدامات گسترده نهادهای محلی و ملی باشد. 
شورای پنجم که در نخستین گام با تکیه بر همین مشارکت جمعی شهروندان توانست ادبیات تازه‌ای در مدیریت شهری برقرار کند، درست در آغاز سومین سال فعالیت‌اش دوباره شاهد مشارکت فعال شهروندان در سطح شهر بوده و این امید که با تکیه بر همین اندوخته گرانقدر که آسان به دست نیامده، می‌تواند ادامه راه دهد و بر همین مدار، بسیاری از مشکلات پایتخت را حل کند. کرونا به ما آموخت که می‌توانیم از ارزشمندترین سرمایه اجتماعی که مشارکت فعال شهروندان است، بهره‌ بگیریم و بیش از هر چیز این سرمایه گرانسنگ را پاس بداریم.
 
 
علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران
منبع: روزنامه سازندگی

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: