• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٢:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٥٩٩
محمد سالاری

دستاورد شورای پنجم عمل به وعده های انتخاباتی بود

مهم ترین دستاورد شورای پنجم عمل به وعده های انتخاباتی و مطالبات مردم تهران از نمایندگان خود در شورای شهر تهران است. مردم تهران با حضور تاریخی و میلیونی شان در پای صندوق رای و انتخاب نمایندگان فعلی شورا، این موضوع را به صورت علنی مطرح کردند که با رویکرد و شیوه مدیریتی گذشته شهر تهران که غالباً مبتنی بر رویکرد شهرفروشی، عدم توجه به حقوق عامه و در اصل توجه صرف به مفاهیم سخت افزاری آن هم از جنس عمرانی که در واقع پله ترقی برای رسیدن به جایگاه سیاسی بود، نه گفتند.مردم از ما خواستند که ضمن ممانعت از شهرفروشی، مبارزه با فساد و رانت را با رویکرد نهادینه کردن شفافیت و نظارت همگانی رقم بزنیم.

به عنوان کسی که در دوره چهارم شورای شهر نماینده مردم تهران بودم و در این دوره نیز هستم، اذعان می کنم که شورای پنجم در پیگیری این رویکرد که در اصل وعده به مردم بود، موفق عمل کرده است. به رغم مشکلات و چالش های جدی که ما در حوزه منابع درآمدی داشتیم و داریم و با وجود بدهی قابل توجهی که از دوره گذشته به ما ارث رسیده است، بسیاری بر این باور بودند که نباید همچنان به شیوه مدیریتی گذشته شهرفروشی شود، چرا که بخش عمد های از منابع درآمدی شهر تهران وابسته به این حوزه است. اما ما در همان

سال اول فعالیت شورای پنجم، مصوبه برج باغ را لغو کردیم و بخش قابل توجهی از درآمدهای شهر را برای صیانت و حفاظت از درختان و باغات باقی مانده شهر از دست دادیم.

در حوزه شهرسازی و معماری سعی کردیم که در سطح مناطق ۲۲ گانه و کمیسیون ماده ۵ و با کمک از رسانه ها و نهادینه کردن نظارت همگانی، رویکردهایی را اتخاذ کنیم که به مفهوم واقعی بیش از ۷۰ درصد تخلفات حوزه شهرسازی نسبت به گذشته کاهش یابد.

هرچند که این موفقیت بسیار عظیمی که ما در این حوزه کسب کردیم، از سوی مخالفین به عنوان قفل کردن شهر یاد می شود. البته حرف آنها از زاویه ای درست است، زیرا شورای پنجم رویه های غلط شهرفروشی را قفل کرد تا کسانی که از آن رویه ها می توانستند به منافع قابل توجهی برسند یا مدیرانی که به هر حال با آن رویه ها درآمدهای قابل توجهی را کسب می کردند تا ی کسری از ماموریت های شهرداری را انجام دهند، همانند گذشته نتوانند عمل کنند. از این جهت می توان گفت که حرف آنها به زعم خودشان درست است.

با وجود همه مشکلات مدیریت کنونی شهر تهران، در راستای مصلحت شهر و با توجه به حقوق عامه سعی کردیم به وعده هایمان پایبند بمانیم. در حوزه واگذاری املاک و اراضی شهرداری که گزارش آن را مردم از رسانه ها دریافت کردند، سعی کردیم واگذاری ها را به طور کامل بگیریم.

حتی واگذاری هایی که در حوزه بهره برداری برای برخی مأموریت های فرهنگی اجتماعی واگذار شده و در مسیر واقعی خودشان عمل نمی کردند، شهرداری را ملزم کردیم که آنها را باز پس بگیرد. بخش قابل توجهی از این الزام شورا محقق شده و انشاالله در سال جاری شاهد بازگرداندن تمامی املاک و ساختمان هایی که به صورت غیرقانونی واگذار شده بود، باشیم. در حوزه فساد و رانت هم با نهادینه کردن شفافیت توانستیم اقدامات بزرگی را رقم بزنیم. شهرداری را ملزم کردیم تمامی قراردادهایی را که در سطح شهر بسته می شود شفاف در بیلبوردهای شهری و رسانه ها به اطلاع عموم برساند. مجموع این اقدامات بسیار ارزشمند بوده و در راستای عمل به وعده ها انجام شده است.

اینکه تصمیم می گیریم در حوزه های مختلف از جمله باغات، حسابرسی مالی و غیره را برخلاف دوره های گذشته در جلسات علنی مطرح و بررسی کنیم، نشان از یک تغییررویکردی اساسی است.

از دیگر دستاوردهای مهم شورای پنجم این است که ماموریت های مدیریت شهری از حوزه های سخت افزاری

صرف همچون بزرگراه سازی و اتوبان سازی به حوزه نرم افزاری و درون محلات تغییر کرده است. اگرچه پروژه ها و ماموریت های خردی که در محلات انجام می شود، کمتر دیده می شوند و همانند گذشته نمی توان از این پروژه ها بهره وری سیاسی کرد، اما مبتنی بر عهدی است که به شهروندان داده بودیم. سعی کردیم که مجموع اقدامات در این دوره مدیریت شهری مبتنی بر نیاز واقعی محلات و مناطق شهر باشد. با این دیدگاه است که پروژه های کوچک مقیاس و بهسازی های محیطی در مناطق و محلات غیربرخوردار در این چند سال به نتیجه رسیده است و امیدواریم در باقی مانده عمر شورای پنجم، تعداد قابل توجهی از این پروژه ها به نتیجه برسد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: