• چهارشنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٩-١٢:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٤٧٤
حجت نظری

اگر کرونا زودتر آمده بود

چند روز قبل از آغاز سال 99تعدادی از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد با محوریت ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران، پویشی را برای پایش سلامت و توزیع اقلام بهداشتی و خوراکی در میان ساکنان مناطق کمتربرخوردار جنوب تهران به راه انداختند که در میانه اجرای یکی از همین طرح‌ها، بنده‌خدایی گفت: کاش کرونا زودتر آمده بود!
جمله عجیبی بود که گرچه پیش‌تر آن‌را با کنایه‌های طنزآمیز شنیده بودم اما این لحن و این آرزو که هیچ طنز و حتی کنایه‌ای هم در آن نبود، درد زیادی داشت. شاید آن مرد راست گفته بود و اگر کرونا چندسال زودتر آمده بود، بسیاری از اقداماتی که امروز در کشورمان در حال انجام است، زودتر انجام شده بود. شاید بسیاری از زیرساخت‌ها زودتر آماده می‌شد و از همه مهم‌تر شاید برخی اقشار به اندازه حالا دیده می‌شدند.
نمی‌دانم چند نفر دیگر مثل آن مرد فکر می‌کنند و وحشت زندگی با کرونا برایشان کمتر از فراموش‌شدگی است. اما می‌دانم که لازم است همه ما اعم از شهروند و مسئول، مثل همین حالا باشیم و رفتارهایی که امروز در شرایط بحران کرونا انجام می‌دهیم، بعد از کرونا هم تداوم داشته باشد. بعد از کرونا هم باید به فکر سلامت و وضع معیشتی اقشار ضعیف و کم‌درآمد باشیم، نه اینکه اگر کرونا رفت، فکر کنیم همه‌‌چیز تمام‌شده و اوضاع برای همه خوب است. این‌روزها توجه ما به دیگران بیش از قبل شده و این روحیه خوب مراقب دیگری بودن را باید در خودمان ارتقا دهیم.
 
این روزها کارهای دیگری هم کرده‌ایم که اگر تداوم داشته باشد، می‌تواند در درازمدت تغییرات فرهنگی و اجتماعی شگفت‌انگیزی را در میان مردم کشورمان ایجاد کند. واقعیت این است که برخی از ما، بیشتر کتاب خوانده‌ایم، برخی دیگر بیشتر فیلم دیده‌ایم و برخی دیگرمان نیز زمان بیشتری را با خانواده سپری کرده‌ایم. بسیاری از خریدهای‌مان را اینترنتی انجام داده‌ایم و از خریدهای غیرضروری هم خودداری کرده‌ایم. بعضی از ما گل و گیاه کاشته ایم و شاید چون سرمان خلوت بوده، بیشتر با بزرگ‌ترهای فامیل حال و احوال کرده‌ایم و. ...
خیلی از کارها را هم انجام نداده‌ایم؛ در سیزده‌بدر به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد شد، خودروهای تک‌سرنشین کمتری در معابر تردد کرد و خیلی‌هایمان فست فود نخوردیم و... .
همین چیزهای ساده را که حتما هرکدام از ما می‌توانیم ده‌ها مورد دیگر به آن اضافه کنیم باید جایی یادداشت کنیم تا یادمان نرود.
خوب است مسئولان هم یادشان بماند که این روزها چه‌کار کردند. برخی کمتر به پر و پای هم پیچیدند و تکه و کنایه نثار هم کردند. برخی از سختگیری‌های بی‌مورد دست برداشتند و خیلی از کارها را که برای‌شان برنامه‌ریزی درازمدت و چند ساله تدوین کرده بودند، در عرض یک‌ماه انجام دادند.
البته در این میان بعضی کارهای نادرست هم انجام شد. هزاران نفر از عزیزان‌مان را به‌خاطر کرونا از دست دادیم و همچنان داغدارشان هستیم. اما خوب است در روزهای آینده که سایه کرونا از سر کشور ما و همه مردم جهان دور شد، کارهای خوبی را که هرکدام از ما چه در جایگاه شهروند و چه در جایگاه مسئول انجام داده‌ایم فراموش نکنیم و مسیری را که آغاز کرده‌ایم، ادامه دهیم. شاید بعدها با دیدن تغییراتی که پس از کرونا در ما و جامعه‌مان به وقوع پیوست، ما هم مثل آن مرد بگوییم کاش کرونا زودتر آمده بود.
 
 
 
عضو شورای شهر
منبع:روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: