• ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٣١
رفتار پیامبر با فاطمه زهرا(س) بهترین الگوی حق کودک بر والدین

رفتار پیامبر با فاطمه زهرا(س) بهترین الگوی حق کودک بر والدین

تولد فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام از وجوه مختلفی منشاء برکات فراوان بوده است که یکی از مهم‌ترین آن‌هاکه شاید کمتر از سایر وجوه مورد توجه قرار گرفته، ترویج فرهنگ تکریم فرزندان و احترام به حقوق اولاد، آن هم در یکی از سیاه‌ترین ادوار تاریخ بشر است. در عصر جاهلیت که سنت مخوف دخترکشی و زنده به گور کردن نوزادان دختر در میان اعراب رواج داشت و به فرزندان پسر نیز همچون مایملک شخصی نگریسته می‌شد و در کل، فرزندان حق و حقوقی از نظر امنیت جانی و روانی نزد والدین نداشتند، تولد حضرت فاطمه(س) به مثابه نقطه‌ی عطفی تاریخی محسوب می‌شودکه رفتار متفاوتی را به عنوان الگویی جدید و پیشرو در زمینه‌ی فرزندپروری به جامعه اسلامی معرفی کرد.

حضرت فاطمه(س) از همان بدو تولد در قلب پیامبر اسلام(ص) از چنان جایگاه رفیعی برخوردار بودند که آوازه‌ی مهر و شیفتگی رسول خدا نسبت به فرزندشانزبانزد خاص و عام شد. ایشاننسبت به دختر دلبند‌شان تکریم و احترامی مثال‌زدنی را به جای می‌آوردند؛ در مقابل او تمام قد از جای برمی‌خاستند و پیوسته به صحابه سفارش می‌کردند که «فرزندان خود را احترام کنید و آدابشان را نیکو بگزارید که از رحمت الهی برخوردار شوید.» ایشان ساعت‌های طولانی را به صحبت و همدلی با حضرت فاطمه(س) سپری می‌کردند و با نصایح و آموزه‌های ارزشمند، برای پرورش معنوی و اجتماعی فرزندشان تلاش می‌کردند.

 چنین رفتاری از سوی پیامبر اسلام مُهر ابطالی بود بر الگوهای غلط پیشین در زمینه رفتار با فرزندان و سفارش‌های ایشان به مسلمانان در زمینه رعایت حقوق کودکان، در عضر حاضر نیزهمچنان منطبق بر اصول تربیتی نوین و متکی بر اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است. توصیه‌ به بازی کردن با کودکان به روش‌های کودکانه، خودداری از تحقیر و سرزنش کردن آنان به خصوص در جمع، احترام گذاشتن به شخصیت آن‌ها از سنین خردسالی، مشورت کردن با آن‌ها و در نظر گرفتن نظراتشان وفراهم کردن امکان تحصیل و آموزش برای فرزندان‌، آموزه‌های ارزنده‌ای است که از حضرت محمد(ص) در زمینه حقوق اولاد بر والدین به یادگار مانده است.

 ایشان در حدیث تأثیرگزاری نسبت به سوءرفتار والدین با فرزندان هشدار داده‌ و فرموده‌اند:« از رحمت و فیض الهی بی‌نصیب باد آن پدر و مادری که بر اثر سوء رفتار و گفتار خود، باعث انحراف فرزند خویش شوند و او را وادار به گناه کنند که عاق گردد.» این گفتار به روشنی موید این حقیقت است که در اسلام تنها به حق والدین بر اولاد سفارش نشده، بلکه فرزندان نیز حقوقی بر پدر و مادر خود دارند که اگر رعایت نشود عواقب دنیوی و اخروی گریبان‌گیر آن والدین خواهد شد.

بنابراین آنچه که امروز باید در کنار سایر آموزه‌های دینی در اجتماع ترویج و تدریس شود همین نوع نگاه به فرزندپروری است که اگر با الگوبرداری از رفتار پیامبر(ص) با دختر بزرگوارشان فاطمه زهرا(س)، معیاری برای وضع قوانین حمایتی از کودکان و نوجوانان شود، در آینده کمتر شاهد خشونت‌های دردناک علیه کودکان و سوءرفتارهای برخی والدین با فرزندان‌شان خواهیم بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: