• دوشنبه ٦ آبان ١٣٩٨-١١:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٢٢٩
علی اعطا:

مثلث مبارزه با فساد و رانت

مصوبه‌ای که شورای شهر مشهد در زمینه مبارزه با فساد داشته کار خوب و اثربخشی است و تعدادی از همکاران ما در شورای شهر تهران هم این اقدام را ستوده‌اند. اما اگر بخواهم نظر کلی خود را درباره مبارزه با فساد بیان کنم، معتقدم که در این بحث باید 3  اقدام توأم را به‌صورت موازی دنبال کرد. نخستین کار، طبیعتا این است که بتوانیم سازوکاری را برای گزارش‌گیری ایجاد کنیم ؛ مثل اقدامی که شورای شهر مشهد انجام داده است.

 به این معنی که این سازوکار باید درصورت مواجهه مردم یا کارکنان شهرداری با مواردی مانند درخواست رشوه، خلاف و موضوعاتی از این قبیل، بتواند گزارش کند و این گزارش‌ها با سازوکاری که پیش‌تر عنوان شد باید بررسی و پیش‌بینی شود.

 دومین کاری که ضرورت دارد به‌طور موازی برای مبارزه با فساد انجام شود، شفاف‌سازی‌ است؛ اقدامی که شورای پنجم در اجرای آن، پیشگام بوده و کارنامه قابل‌قبولی هم در این زمینه دارد. شفاف‌سازی‌ مجموعه اطلاعات، قراردادها، اطلاعات مربوط به مدیران و سفرهای خارجی و... ازجمله گام‌هایی است که ما از ابتدای شروع به‌کار شورا همواره دنبال آن بوده‌ایم.

 اما سومین کاری که به‌ موازات هم، برای مبارزه با فساد باید انجام شود و به باور من از همه اینها مهم‌تر است اینکه باید فرایند‌ها اصلاح شوند. اقدامی که ما روی آن کار می‌کنیم اما درباره آن کمتر تبلیغ کرده‌ایم. به این معنی که هر شهروند باید بداند حد و حدود حق شهروندی که برای خود به‌عنوان یک شهروند متصور است در حوزه اداره شهر تا کجاست. این موضوع در فرایندهایی که اصلاح می‌کنیم، مشخص می‌شود.

 نمونه آن هم شوراهای معماری مناطق است که در این موضوع، شهروندان و ساکنان هر محله و منطقه نسبت به همه مسائل محل زندگی خود مانند تراکم و... حق یکسان و عمومی دارند.

 ضمن اینکه جایی نباید وجود نداشته باشد که این حق عمومی را وتو کند. بنابراین، اصلاح فرایندها و مشخص کردن حد و حدود بخش‌های مختلف به لحاظ ضابطه و قوانین و مقرراتی که وجود دارد یکی از نمونه‌ها برای اصلاح فرایند‌هاست.

 فرایند‌ها به‌گونه‌ای روشن و تعریف شده باشد که شهروندان بدانند حقی که به‌عنوان حق شهروندی در مواجهه با شهرداری دارند تا کجاست؛ یعنی چه چیزی را شهروندان می‌توانند از شهرداری بخواهند و چه چیزی را نباید. به هر حال، ما در 2 موردی که به آن اشاره کردم، اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 اما درباره طرحی که نمونه آن را شورای شهر مشهد تصویب کرده، ما هم طرحی را داشتیم و تعدادی از همکاران ما آن را امضا کرده‌اند و طراح آن هم آقای مجید فراهانی بوده است. به باور من، این اقدام هم می‌تواند در دستور کار شورای شهر تهران قرار بگیرد.

  سخنگوی شورای شهر تهران

همشهری / 98/08/04

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: