• دوشنبه ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٨-١١:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٠٦٩
ابراهیم علی پور:

ما موثریم، ما مقصریم

 زندگی ما ترکیبی است از مسئولیت های فردی و اجتماعی که هر کدام از این موارد تاثیرات خاص خود را دارد و تاثیر و تقصیر تک تک مردم در کیفیت زندگی شهری قابل کتمان نیست.

می شود گفت با گسترش شهرنشینی و خصوصا پیدایش کلانشهرها همواره به سهم مسئولیت های جمعی و مشارکتی داوطلبانه ما در زندگی اجتماعی افزوده شده است و این روند همچنان ادامه دارد و مرتب جلوهای تازه ای در زندگی شهری بوجود می آید که جز در سایه قبول مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان در اداره امور شهر نمی توان بر آنها فائق آمد.

کلانشهر تهران به عنوان پایتخت ایران در این زمینه بیش از دیگر شهرهای کشور نیازمند جلب مشارکت واقعی، آگاهانه و هدفمند مردم در اداره امور شهر است.

اهمیت و ضرورت این موضوع از زمان تشکیل شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۷۷ احساس شد و به همین خاطر  شورای شهر اول تهران در نخستین سال فعالیت خود طرح تشکیل شورایاری ها را از تصویب گذرانده است.

طرحی که در دوره های بعد از آن هم همیشه مورد توجه قرار گرفته و شورای شهر و شهرداری تهران توانسته اند بسیار از مسائل و مشکلات جاری تهران را با مشارکت شورایاران به عنوان نمایندگان مستقیم مردم در محله های شهر به انجام برسانند.

در بحث مشارکت های اجتماعی و فرهنگی، نکته ای که وجود دارد لزوم داشتن ساختاری برای رسیدن به یک مدل و راهکار مناسب جهت جلب مشارکت سازمان یافته شهروندان است.

در واقع تشکیل شورایاری ها با فرآیند انتخابات محلی پاسخی مناسب و منطقی به این نیاز است.

اکنون و در سال ۱۳۹۸ با اتمام چهارمین دوره شورایاری ها، شورای شهر تهران پنجم تهران در موقعیت و شرایط خاصی قرار گرفته و لازم است با اصلاح اساسی اساسنامه شورایاری ها تحول بنیادین در این خصوص ایجاد کند تا شورایاری ها در دوره پنجم فعالیت های خود بیشتر و بهتر از گذشته بتواند در کنار مدیریت شهری تهران ایفای نقش کنند.

نکته دیگر این است که احتمال دارد در این زمان کوتاه که اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات شورایاری در دستور کار قرار شورای شهر تهران قرار دارد، بنابر دلایلی شورا دچار اشتباه در تحلیل راهبردی ساماندهی مشارکت های مردمی شود و ناخواسته از توجه جدی به شورایاری ها غافل شود و بخواهد به سادگی از کنار این موضوع بنیادی کلانشهر تهران بگزد.

این نگرانی از این بابت می باشد که برخی دیدگاه های منفی علیه شورایاران و بطور کلی نقش مردم در حکومت های محلی در حال قوت گرفتن است.

امیدواریم این رویه اصلاح شود و شاهد حمایت های همه جانبه اعضای شورای شهر از شورایاری ها به عنوان نهاد اجتماعی محلی متصل به خود باشند که در اساسنامه شورایاری ها تاکید شده است که: شورایاری ها وابسته به شورای شهر تهران و توسط این شورا تشکیل

 می شوند.

کارشناس ارشد ارتباطات و پژوهشگر اجتماعی

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: