• شنبه ٢٤ فروردين ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٤٥٧٦
خانه پيرمردى كه چشم ما بود

خانه پيرمردى كه چشم ما بود


در روزهای اخیر، تلاش طولانی مدت شهرداری تهران و پیگیری های مستمر شورای پنجم برای خریداری خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب شمیران به ثمر رسید و قراردادی میان شهرداری و مالک امضا شد. جایی که نیما، گویا پیش از سال 30 در آن ساکن می شود و بعدها جلال آل احمد در حوالی آن، قطعه زمینی می گیرد و خانه ای می سازد و به همسایگی نیما در می آید. در سال 40 در مقاله "پیرمرد چشم ما بود" می نویسد که با سیمین دانشور، یکی دوباری در سالهای 29 و 30 به خانه نیما می روند و به او سری می زنند و بعدها در همان حوالی، کمی پایین تر از خانه نیما، زمینی وقفی از وزارت فرهنگ می گیرند و خانه ای می سازند و ساکن می شوند. می نویسد: "راستش اگر او در آن همسایگی نبود آن لانه ساخته نمی شد و ما خانه فعلی را نداشتیم. این رفت و آمد بود و بود تا خانه ما ساخته شد و معاشرت همسایگانه پیش آمد."

حالا بعد از گذشت سالیان از حیاتی که در این دو خانه جاری بوده، و رفت و آمدها و نشست و برخاست هایی که در بین اهالی این دو خانه، سیمین و جلال، و نیما و عالیه خانم برقرار بوده است، درهای هر دو خانه به روی همگان، یکی باز شده است و دیگری به زودی باز خواهد شد.

شمیران امروز، پوست انداخته است و در تمامی این سالها، تغییرات کالبدی وسیعی به خود دیده است. بسیاری از خاطرات محو شده اند و بخشی از آن به عنوان محمل بخشی از حیات جاری در نقاط پراهمیت تاریخ معاصر، البته همچنان برجای مانده است. وقتی کالبد شهرها پوست می اندازد و دگرگون می شود، واژگان صفحات شناسنامه شهر محو می شود. منظر شهر، از شمایلی به شمایل دیگر تغییرشکل می دهد و آنچه برجای می ماند، خاطراتی محو و کم رمق است در ذهن بخشی از اهل شهر. در این وضعیت آنچه آسیب می بیند میراث مشترک اهل شهر است.

تهران در قامت یک شهر، تاریخی طولانی ندارد اما در این تاریخ دویست و اندی سال پایتختی، نظاره گر و پذیرای بخش عمده رویدادهای تاریخ معاصر در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. اگرچه بخش قابل توجهی از مکان ها و فضاهای درخشان این شهر، در روند توسعه معطوف به تخریب و نوسازی، دگرگون شده و از میان رفته، اما همچنان این شهر برای آنان که در اعماق فرهنگ و تاریخ چیزی جستجو می کنند، هدیه های گرانبهای بی شمار دارد. فضاها و مکان های پرشماری در این شهر هست، که هر کدام ما را به بخشی از تاریخ معاصر پیوند می دهند. این فضاها و مکان ها، آدرس های شهرند. جایی که ذهن و اندیشه ما را به چیزی در عمق تاریخ فرهنگی اجتماعی پیوند می دهد.

خانه نیما و خانه سیمین و جلال، امروز بخشی از میراث شهر به شمار می روند. میراثی که به خاطره بسیاری افراد پیوند خورده است، و حالا می تواند در ذهن اهل شهر و اندیشه اهل فرهنگ، به امروز و فردا بپیوندد. روح جاری در دو خانه و مسیر کوتاهی که آنها را به هم پیوند می دهد، ظرفیتی ایجاد می کند تا این پهنه از شهر را، جایی متعلق به اهالی و دوستداران فرهنگ و ادبیات معاصر ایران بدانیم و بنامیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

lمنبع: همشهری


 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: