• ٩ دی ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٥٣٧
ادب و فرهنگ آب در حیات شهر جریان یابد

ادب و فرهنگ آب در حیات شهر جریان یابد

مسجد جامعی در حاشیه دیدار از نخستین نمایشگاه «اقتصاد، زندگی و طبیعت» در روزنامه همشهری نوشت:

 

 

«ادب و فرهنگ آب» باید در حیات شهر و زندگی شهروندان جریان یابد و این تنها زمانی میسر می‌شود که تحولی در نگرش به موضوع آب و آبادانی شکل گیرد.

 

احمد مسجدجامعی در حاشیه دیدار از نخستین نمایشگاه پژوهش در قاب هنر با عنوان «اقتصاد، زندگی و طبیعت» با بیان این مطلب افزود: در سفر نامه جهانگردانی که به ایران سفر کرده‌اند، اسناد بسیار ارزشمندی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه این افراد به شدت تحت تاثیر نظام آبیاری تهران قرار گرفته‌اند به‌طوریکه از کمترین منابع آب بیشترین بهره را می‌بردند؛ اما این روند در خلال تحولات و تغییرات بعدی دچار دگرگونی و واژگونی شده است.

 

وی با بیان اینکه در دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر تهران، از شورایاران مناطق مختلف برای طرح مسائل و مشکلات محلات شهر در صحن علنی دعوت می‌شد، تصریح کرد: متاسفانه این روند فعلا متوقف شده که امیدوارم از سر گرفته شود؛ در خلال این گزارشات بسیاری از مشکلات ارائه و در کمیسیون‌های مختلف مورد رسیدگی قرار می‌گرفت که از مهم‌ترین آنها توجه به مسئله آب و شبکه فاضلاب شهری بود که منجر به تصمیمات تاثیرگذاری نیز شد و در دوره‌ای که مسئولیت ستاد شورایاری‌ها را عهده‌دار بودم توافق نامه‌هایی میان سازمان آب و فاضلاب و ستاد منعقد شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: در تابستان امسال در تهرانگردی موضوعی با محوریت آب، از چند پروژه بازچرخانی متمرکز آب در شهر تهران دیدن کردیم؛ با وجود ضرورت توجه جدی به موضوع تصفیه پساب و بازچرخانی آب برای آبیاری فضای سبز، این موضوع به صورت جدی پیگیری و اجرا نشده است.

 

مسجدجامعی در همین رابطه افزود: این مسئله دو سو دارد؛ حتی اگر ما آن را جدی تلقی کنیم اما همه ذی‌نفعان حاضر به مشارکت نباشد راه به جایی نمی‌بریم؛ به عنوان مثال در یکی از شهرک‌های تهران با وجود تصفیه محلی فاضلاب، مدیریت صحیحی به منظور برخورداری از ظرفیت‌های بازچرخانی وجود ندارد.

 

نمایشگاه پژوهش در قاب هنر با عنوان «اقتصاد، زندگی و طبیعت» دربردارنده عکس‌های سمانه عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و متخصص اقتصاد منابع طبیعی است که تاثیر متقابل ذخایر ارزشمند محیط زیستی بر توسعه صنعتی، اشتغال‌زایی و رونق گردشگری شهرها و روستاها را روایت می‌کند.

 

قاب‌نگاره‌های این نمایشگاه همچنین نقش مدیریت‌های کوتاه مدت و غیر اصولی بر نابودی منابع طبیعی جنگلی و تالاب‌ها و اثرات آن بر تغییر الگوی زیستی پرندگان مهاجر، گسترش حاشیه‌نشینی، آلودگی بصری و خشکسالی را به نمایش می‌گذارد.

 

در این دیدار، حجت‌الله میرزایی معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران و تعدادی از مدیران و مسوولان دانشگاه علامه طباطبایی، مسجدجامعی را همراهی کردند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: