• ٢٠ فروردين ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٤١٧
لزوم ورود جدی مدعی العموم به ساخت و سازهای حریم رودخانه/ ساخت و ساز در حریم ممنوع است اما بخشداری مجوز می دهد

لزوم ورود جدی مدعی العموم به ساخت و سازهای حریم رودخانه/ ساخت و ساز در حریم ممنوع است اما بخشداری مجوز می دهد


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از برنا؛ سالیان گذشته مجوزهای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها صادر شده و از مالکین پول های هنگفتی در این رابطه اخذ شده است با این حال با توجه به بحث احتمال سیل اخیر این سوال مطرح است که چه کسانی مجوز ساخت و ساز حریم را صادر کرده اند و در واقع برای پیشگیری از فجایای آینده چه می توان انجام داد. زهرا نژاد بهرام؛ عضو کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران در این رابطه با اشاره به اینکه حریم رودخانه ها در حیطه شهرداری نیست و این مجوز ها از سوی شهرداری صادر نشده از لزوم ورود مدعی العموم به این موارد سخن گفت.

 

وی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: شهرداری در رود دره ها مجوز نداده و معمولا ساخت و سازها در حوزه ی خارج محدوده ی کن بوده است.

 

نژاد بهرام اظهار کرد: ساخت و ساز در حریم های مذکور در حوزه بخشداری ها بوده اما شهرداری نظارت می کند و هر از چند گاهی تخریب هایی صورت می گیرد.

 

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: ساخت و ساز در حریم ها جز حوزه های فرادست شهرداری تهران است و ارتباطی با شهرداری ندارد چرا که حریم هستند. ما در حریم اجازه ساخت نمی دهیم مگر آن که از جنسی باشد که ضوابط حریم را رعایت  کرده باشند.

 

وی ادامه داد:  البته حدود دو سال پیش از سوی استانداری و فرمانداری بخش های کن و تهران بخشی از رستوران های محدوده به دلیل اینکه در فضای غیر مجاز ساخت و ساز داشتند تخریب شدند. آن چه مهم است این بوده که اگر 50 سال مسیلی خشک است بدین معنا نیست که قرار است همیشه و تا آخر عمر خشک بماند.

 

نژاد بهرام تصریح کرد: طبیعت مسیر خود را می شناسد؛. اگر در این مسیر دست اندازی کنیم باید هزینه های آن را نیز بپردازیم  به همین دلیل باید از تنگ و گشاد کردن رودخانه جلوگیری کرد.

 

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص حریم رودخانه کن گفت: رودخانه کن در برخی از موارد عرضی بیش از 60 متر دارد؛ درست است که تا 50 سال، آبی در آن حرکت نمی کند؛ اما اینگونه نیست که ما بتوانیم سر خشم طبیعت را برانگیزیم و خوب است که به انتخاب های طبیعت احترام بگذاریم

 

وی اضافه کرد:  اگر به انتخاب های طبیعت احترام بگذاریم همان زندگی مسالمت آمیز بین بشر و طبیعت حاصل می شود.

 

عضو کمیسیون معماری و شهرشازی شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و ساز های غیر مجاز پایتخت گفت:  متاسفانه این اتفاق در داخل شهر تهران هم افتاده است. محدوده ای بنام رودخانه درکه است که اسمش مرغدری ارتش بود و در گذشته به عنوان فعال اجتماعی تلاش های زیادی کردم که به فضای عمومی تبدیل شود اما در حال حاضر به فضای مسکونی تبدیل شده است. بیش از ده برج آن جا ساخته شده است. من تمام مدت نگران بودم اگر خدایی نکرده سیل بیاید این خانه ها کجا می رود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیران وقت که مجوز ها را صادر کردند باید پاسخگو باشند، گفت: اگر فرد همچنان کارمند شهرداری باشد می توان به تخلفات اداری معرفی کرد و در غیر این صورت از طریق حقوقی شهرداری می بایست اقدام شود تا به سیستم قضایی ارجاع بدهیم.

 

نژاد بهرام عناون کرد: قاعده این است که مدعی العموم شکایت کند. دادستان یکی از فعالیت هایش نظارت بر رعایت حقوق افراد است.

 

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز حاشیه رودخانه ها گفت: در حال حاضر این خانه ها ساخته شده و مالک دارند اما درخصوص آینده باید مشکلات رفع شود. در حریم با استانداری و فرمانداری اختلاف داریم. شهرداری می گوید که به هیچ عنوان نباید در حریم ساخت و سازی صورت بگیرد ولی فرمانداری می گوید بخشداری می تواند مجوز بدهد و بسازد.

 

نژاد بهرام در پایان تاکید کرد: لازم است مدعی العموم باید به صورت جدی به این امر ورود پیدا کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: