• ١٢ آذر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١١٦٧٧
مناسب‌سازی تردد معلولان در شهر

مناسب‌سازی تردد معلولان در شهر

 


جلسه کمیته شهرسازی شورای شهر تهران که بنده ریاست آن را به عهده دارم، به مناسبت روز جهانی معلولان، بحث اصلی خود را به مناسب‌سازی تردد معلولان اختصاص داد.هدف از نامگذاری چنین روزی، جلب توجه جامعه به منظور تامین امکانات زیستی مناسب برای افرادی است که بدون انتخاب خویش، شرایط دشوارتری برای زندگی دارند. ستاد بازآفرینی، به معنای واقعی کلمه، غیرفعال بود. تا زمانی که من به خواست خود، نماینده شورا در ستاد شدم این ستاد در حوزه اختصاصی فعالیت‌های معلولان فعال نبود. اما در جلساتی که با ستاد داشتم به زبان مشترکی دست یافتیم و ستاد نسبتا تعادل خود را به دست آورده است.

اما دلیل این عدم تعادل به عدم تمایل برخی  مسئولان در شهرداری تهران مرتبط است که تمایلی نداشتند در این زمینه فعالیتی انجام دهند و مسئولیت آن را به عهده معانت شهرسازی گذاشتند. در معاونت شهرسازی هم در نخستین جلسات قائم مقام یا معاونان مربوطه در ستاد، در جلسات حاضر نمی‌شدند و کارشناسان را به جای خود می‌فرستادند. اما به تدریج با سخت گیری‌هایی که از جانب ما به وقوع پیوست جلسات هم شکل رسمی به خود گرفتند.در خصوص هزینه‌های مورد نیاز و بودجه، نباید از این نکته غافل شد که بودجه ریزی نیازمند این است که ستاد، به صورت مشخص بودجه حوزه معبر را در نظر بگیرد؛ بخشی از بودجه در حوزه اجتماعی هزینه می‌شود برای نمونه در حوزه اشتغال معلولین و... باید توجه داشت که بودجه ستاد مناسب سازی در حوزه معلولین تنها مختص به تردد و مساله رفت و آمد آن‌ها می‌شود.در خصوص ون‌هایی که قرار بوده جهت رفت و آمد معلولان، برای آنها در نظر گرفته شود، از طریق سازمان تاکسیرانی پیگیری‌هایی را انجام خواهیم داد تا مشکل رفت و آمد معلولان از طریق تاکسی تا حدودی تعدیل شد.

توجه به شهر هوشمند، نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار داد. در این زمینه می‌توان از اپ‌هایی یاد کرد که در خصوص محل پارک مناسب خودرو و... به معلولان اطلاعات لازم را می‌دهند. با استفاده از ظرفیت معاونت شهرسازی می‌توان در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل کرد.تمرکززدایی از بودجه راهکاری است که در خصوص عدم هزینه شدن بودجه تخصیص یافته در حوزه مناسب سازی شهری، مطرح شد. دلیل این عدم تخصیص را عدم نظارت بر هزینه کرد بودجه است. هر استفاده دیگری از بودجه باید تخلف محسوب شود. به بیان دیگر از این به بعد هر پروژه، معبر، جاده و خیابانی احداث می‌شود، باید اصول مناسب سازی را رعایت کرده باشد و این نیازمند نظارتی مشترک مابین سازمان‌های ذی ربط و نیازسنجی با کمک فعالان حقوق معلولان است. از اين به بعد هيچ پايان كاري به ساختمانهايي كه رعايت اصول مناسب سازي را داشته باشند داده نمی‌شود.

*عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: