• ١٦ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١١٥٠١
نیازمند سواد زندگی هستیم

نیازمند سواد زندگی هستیم


امسال برای دومین بار رویداد یادبود قربانیان سوانح ترافیکی کشور در مقر پلیس راهور ناجا برگزار شد. نرخ جانباختگان و آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی و جاده‌ای در ایران چشمگیر و پیامدهای این خسارت گسترده است.

 

برپایه پردازش‌های آماری ۵۱درصد از جانباختگان ۲۰ تا ۵۰ساله‌ هستند و این گروه سنی نیروی کار فعال هر کشوری را تشکیل می‌دهد. نخستین علت مرگ گروه سنی حدود ۱۵سال در ایران سوانح رانندگی است و حدود ۸درصد از کشته‌شدگان کودکان هستند. این آمار گویای خسارتی جبران‌ناپذیر و بزرگ به سرمایه‌گذاری انسانی کشور آن‌هم به‌دلیل رفتارهایی قابل پیشگیری است.

 

چه کاری می‌تواند این کشتار روزانه را پیش چشمان مردم نمایان کند؟

 

همایشی که با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و پلیس راهور برای دومین بار ۱۲مهر۹۷ برگزار شد فرصتی برای فراخوان همراهان مؤثر و گوناگون است. این همایش در آغاز هفته گرامیداشت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گویای دیدگاه سازنده و آموزش‌بنیاد و رویکرد جامعه‌محور در میان فرماندهی انتظامی کشور به‌شمار می‌رود.

 

از سوی دیگر شوراها که برپایه رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شوند و کار سیاستگذاری و نظارت بر مدیریت شهری/روستایی، شهرستان، استان و ملی را بردوش دارند، می‌توانند همراهان مؤثری برای سیاستگذاری و نظارت بر انجام آموزش شهروندی، بهبود زیرساخت‌ها و اصلاح فرایندهای آمدوشد و رانندگی باشند.

 

جامعه ایرانی نیازمند بهبود سواد روزگار خود، همانا سواد زندگی همکارانه و ایمن است. برخورداری از مهارت‌های زندگی، بازخورد(نگرش) سازنده به‌خود و پیرامون، مهارت‌های شناختی(تفکر) و زندگی دانسته و آگاهانه هم به بهبود مسئولیت‌پذیری و هم به افزایش خشنودی از زندگی می‌انجامد. با دستیابی به این مهارت‌هاست که شهروند ایرانی پیش از حادثه با آگاهی خطرهای هر ابزار با رفتار را بهتر می‌شناسد، از رفتارهای پرخطر خودداری می‌کند، برای کاهش رفتارهای پرخطر دیگران تلاش می‌کند، ابزارهای کم‌خطرتر را ترجیح می‌دهد و برمی‌گزیند.

 

جامعه آگاه با روش‌های بهینه مدیریت بحران در هنگام حادثه هم از خطرهای مکان و شرایط حادثه می‌تواند بکاهد و برای نمونه در سانحه رانندگی از شدت یافتن آسیب‌های نخاعی و مغزی کاسته خواهد شد.

 

در پایان باید پافشاری کرد بر اینکه ایرانیان می‌توانند با بهبود رفتارهای رانندگی از کشتار روزانه ۴۳شهروند هم‌میهن خود پیشگیری کنند اگر بااحتیاط برانند و این دستاورد ارزشمند سرمایه‌ای مانا برای همه ما خواهد بود. پویش #با_احتیاط_می‌رانم با توجه ویژه به کودکان‌مان گامی برای ساختن شهر دوستدار کودک و جامعه دوستدار زندگی است. خوشبختانه چهره‌های ورزشی و هنرمندان در سال‌های اخیر همراهان باانگیزه و پرکاری برای بهبود رفتارهای اجتماعی هستند و به این پویش پیوسته‌اند. این‌جا خودمان باید از خطای منجر به مرگ هم‌میهنان خودمان پیشگیری کنیم. ما‌ می‌خواهیم از مرگ و آسیب به شهروندان ایرانی در سوانح ترافیکی بکاهیم. می‌توانیم اگر با احتیاط برانیم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: