• ١٥ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١١٤٧٠
ديار فراموش شده‌اي به نام تهران

ديار فراموش شده‌اي به نام تهران

 

١٤ مهرماه مفتخر به نام روز تهران، پایتخت کهن سرزمین ایران شده است، روزی که شورای شهر تهران در سال ۹۵ آن را به نام روز تهران برگزید. تهران، زادگاه، گذشته، حال و آینده ما. شهری که غریب و مظلوم با همه مهربانی و سخاوتش، به بی معرفتی مردم دوران ما کم کم هویتش خاک آلود شده است. به واقع از حیات و تاریخ پرفراز و نشیب هزارساله اش چه می‌دانیم؟

 

از محمدبن حماد طهرانی به عنوان نخستین طهرانی معروف تاریخ ( قرن سوم هجری)، از خانه های زیرزمینی شبیه به سوراخ موش کورش، از حصار ٤٦٣ ساله صفوی اش، از لعنت شدن طهران توسط شاه عباس کبیر، از چهارباغ عباسی و چنارستان صفوی اش، از اردوهای نظامی متعدد نادرشاه در طهران، از اقامت طولانی مدت کریمخان زند در تهران، از پایتخت شدن آن توسط آغامحمدخان قاجار، از حصار ناصری، از دروازه هایش، از محلات قدیمی اش و... که حتی نامی از آنها نشنیده ایم.

 

براساس گفته مورخين ٢٣٠ سال قبل، آقا محمد خان قاجار، روز يكشنبه ۱۱ جمادي‌الثاني ۱۱۶۴ خ. همزمان با عيد نوروز در كاخ گلستان تاج سلطنت ايران را بر سر گذاشت و تهران را به عنوان پايتخت كشور معرفي كرد همچنین طبق اصل چهارم متمم قانون اساسی مشروطه پایتخت ایران تهران است.

 

تهران برخلاف تمام جاذبه‌هايش دياري است فراموش شده. ديگر كمتر كسي است كه روايت‌هاي اين شهر را بداند و به آن احترام بگذارد. روايت زندگي رمضون يخي، گذر لوطي صالح، هفت‌كچلان، دروازه دولاب و... حالا اسامي كوچه‌ها و محلات هم چنان تغيير كرده كه ديگر رنگ و بوي گذشته را ندارد. به اين ترتيب بعيد نيست كه تا يك دهه ديگر، اين نام‌ها و اين قصه‌ها، كاملا از حافظه تاريخي اين كلانشهر كهن پاك شود.

 

ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن این روز باشکوه از جوانان تهرانی می‌خواهم همانند سایر ساکنان شهرهایی چون شیراز  و اصفهان و تبریز به تهران عرق ملی داشته و با آشنایی با تاریخچه این شهر که صندوقچه اسرار رخدادهای بسیاری است و در عین حال روایت‌گر سرنوشت زندگی مردمانش، به زنده نگاه داشتن هویت آن کمک کنند و همچنین پیشنهاد می‌دهم که علاوه بر بزرگداشت روز تهران، برنامه‌ها، چالش‌ها و رخدادهای فرهنگی متعددی برای حفظ تاریخ این شهر با مشارکت شهروندان به طور مکرر در تهران برگزار شده و از تهرانی‌ها می‌خواهم که برای پویاتر شدن،انسان‌محورتر شدن و در عین حال زیباتر شدن تهران به ما کمک کرده و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کرده و در اداره این شهر تاریخی و بزرگ به ما کمک کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: