• ٢٢ مرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٩٧٦
فعالیت مشاغل مزاحم در بافت مسکونی!

فعالیت مشاغل مزاحم در بافت مسکونی!


امروزه فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده در تهران چالش‌های متعدد را برای پایتخت و مردم ساکن در آن محدوده ایجاد کرده است، چون در گذشته بسیاری از واحدها خارج از محدوده شهری قرار داشتند، اما در شرایط کنونی با گسترش شهر تهران و رشد جمعیت فعالیت این صنایع در داخل محدوده شهری قرار گرفته و بعضا نیز در درون بافت مسکونی قرار دارند. فعالیت مشاغل مزاحم با بافت مسکونی شهرها در تضاد است. همچنین در این واحدها باید به‌ رفع آلودگی‌ها پرداخت، یعنی می‌توان آنها را به سیستم‌های برطرف کننده آلودگی‌های صوتی، هوا، آب و... با رعایت استانداردهای تعریف شده مجهز کرد تا فعالیت آنها آسیبی برای محیط زیست به‌دنبال نداشته باشد. همچنین می‌توان نسبت به‌ رفع مزاحمت واحدهای مزاحم در سطح شهر اقدامات اساسی انجام داد.

انتقال مشاغل مزاحم به‌خارج از شهر

بر اساس مصوبه هیات وزیران دسته‌ای از فعالیت‌ها به ‌عنوان مشاغل مزاحم در درون بافت شهری توانایی فعالیت نداشته و آنها باید به خارج از شهر منتقل شوند. در همین راستا شهرک‌های صنعتی راه اندازی شده تا این واحدها را مجاب و تمهیدات لازم برای انتقال آنها در اولویت قرار بگیرد. بر این اساس تعدادی از واحدها منتقل شده و تعدادی دیگر نیز در حال انتقال هستند و تعدادی نیز فرصت داشته تا با یافتن مکان مناسب در شهرک‌ها یا دیگر اماکن به تدریج نسبت به انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر اقدامات مناسب انجام دهند. شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کند، شناسایی مشاغل آلاینده، مزاحم و تمهیدات برای رفع مزاحمت را در دستور کار دارد. همچنین این شرکت برای واحدهای مزاحم و آلاینده‌ در فهرست هیات وزیران ساز و کار انتقال را ایجاد می‌کند. برای مثال در روزهای اخیر کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از منطقه 15 شهرداری تهران در حوالی محدوده شوش و منطقه اوراقچی‌ها بازدید کرد. در گذشته این منطقه به‌ دلیل نبود بافت مسکونی محلی برای خرید و فروش و اوراق خودروهای فرسوده بود. هر چند هم اکنون با رشد شهر و توسعه منطقه این نوع مشاغل جزو فعالیت‌های مزاحم و آلوده در شهرها محسوب می‌شوند. با این تفاسیر ساز و کارها برای انتقال این صنایع ایجاد شده است، چون در آن اماکن گاراژها و کاروانسراهای فراوان وجود داشته و در این راستا شهرداری و شرکت ساماندهی(شرکت مسئول درباره انتقال مشاغل مزاحم از سوی شهرداری) ساز و کارهایی برای انتقال این اماکن را ایجاد کرده‌اند، طبیعتا در روند انتقال این صنایع باید به مناطقی منتقل شوند که امکان فعالیت همچون گذشته را داشته باشند، اما بدون آسیب به محیط ‌زیست و شهروندان. برای مثال در حال حاضر در شهرک صنعتی خاوران و آن محدوده واحدهای متعدد و مناسب برای فعالیت صنایع آلاینده با امکانات لازم با صرف هزینه از سوی بخش خصوصی راه اندازی شده است. بنابراین تمام تلاش مدیریت شهری خروج صنایع آلاینده از شهر تهران است. گفتی است، الزاما تمامی واحدها نباید از شهر خارج شوند، بلکه خروج صنایع یکی از اقدامات است، بلکه تنها راه نیست.

مشاغل با محیط شهری سازگار باشند

امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به‌جای اینکه یک واحد آلاینده و مزاحم را که هزینه‌های فراوان به‌دنبال دارد، حذف کنند، تلاش می‌شود تا واحد مذکور با بافت مسکونی و پیرامون سازگار باشد. در این شرایط یا نوع فعالیت آن تغییر پیدا می‌کند یا اینکه آن واحد کاملا رفع آلودگی و مزاحمت می‌کند. در این وضعیت اگر یک واحد فعال مزاحمت و آلودگی داشته و بتوان آن را به یک واحد بدون مزاحمت تبدیل کرد، در این اقدام آلودگی آن هم به صفر می‌رسد، طبیعتا دیگر ایرادی برای فعالیت آن وجود ندارد. بنابراین این موضوع نیز جزو برنامه‌های شرکت ساماندهی مشاغل در حال پیگیری است و مطالعاتی در این حوزه در حال انجام است. امیدواریم این اقدامات نتایج مناسبی به‌دنبال داشته باشد.

از فعالیت مشاغل آلاینده جلوگیری می‌شود

همچنین در بین مشاغل مزاحم و صنایع آلاینده در شهر تهران می‌توان به فعالیت کارخانه شن و ماسه در نقاط مختلف شهر تهران اشاره کرد. این در حالی است که در مدیریت شهری قبلی اعضای شورای شهر تهران از این مشاغل مزاحم و آلاینده به کررات بازدید کردند. هم اکنون نیز کمیسیون سلامت در شورای پنجم از این اماکن بازدید کرده و درباره آلودگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه‌ها با شهردار منطقه صحبت شده است. برای مثال در بازید از کارخانه تولید شن و ماسه در منطقه چهار از شهردار منطقه خواسته شد تا تمهیدات لازم برای توقف فعالیت این واحد انجام شود. در این اقدام واحدهایی که تولید شن و ماسه در محدوده شهر تهران می‌کنند، علاوه بر اینکه آلاینده هستند، به شدت به محیط زیست آسیب می‌زنند و تخریب حاصل شده از فعالیت این اماکن باعث نابودی خاک و تاثیرات سوء محیط زیستی می‌شود، چون کاهش تاثیرات مخرب این اقدامات روی محیط زیست نیازمند گذشت مدت طولانی است. برای مثال هم اکنون در منطقه چهار در محدوده حکیمیه، تلو، در منطقه 18 شهرداری، منطقه 19 خلا زیر از معادن شن و ماسه برداشت‌های بی‌رویه انجام می‌شود. این مساله از سوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در حال پیگیری است. از سوی دیگر از شهرداری منطقه نیز خواستار پیگیری هستیم، طبیعتا در صورت تمکین نکردن واحد ذی‌نفع از دستورات مدیریت شهری از طریق مراجع قضائی اقدامات لازم لحاظ می‌شود. مدیریت شهری در تلاش برای متوقف کردن فعالیت این صنایع است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: