• ١٥ مرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٩١٣
تهران، شهر گمشده

تهران، شهر گمشده


 233سال از نوروزی که آغامحمدخان قاجار، تهران را به‌عنوان پایتخت قرار داد، می‌گذرد و این دوران بر تهران بسیار سخت گذشته‌است. امروزه در جهان پایتخت‌های تاریخی فراوانی سراغ داریم که صدها و بلکه چند هزار سال قدمت دارند اما به اندازه تهران رنجور نشده‌اند.

 

تهران به باغ‌ها، سرسبزی و خوش‌آب و هوایی‌اش شناخته می‌شد، فضایی مفرح و نشاط‌آور داشت و بهشتی برای مسافران خسته و رنجور بود، اما اکنون از این بهشت تنها نامی برای خیابان بلدیه تهران به‌جا مانده‌است.

 

در دهه‌های اخیر، باغ‌ها، مراتع و فضای سبز تهران مورد دستبرد برج ساختمان‌های ناموزون و بدقواره‌ای قرار گرفته‌اند که نه خط آسمانی برای این شهر دوست‌داشتنی باقی گذاشته‌اند و نه منظره بصری.

 

مصرف بی‌رویه آب، قنات‌ها و ذخایر زیرزمینی آب گوارای این شهر را فروخورده و جای آن را سفره‌های فاضلاب گرفته ‌است و هوای خوش تهران به‌دلیل تردد روزانه میلیون‌ها خودرو و سیاست خودرومحوری نیمی از سال تیره و مملو از آلاینده‌هاست.

 

شاید صدای مردمی که حضوری بی‌سابقه در انتخابات سال گذشته مدیریت شهری تهران داشتند، این بود که تهران را می‌خواهیم، همان شهر گمشده؛ شهری برای زندگی.

 

اما برای بازگردندان تهران واقعی چه باید کرد؟

 

صیانت از فضای سبز باقیمانده شهر و احیای باغات تخریب شده در اراضی خصوصی، دولتی و نهادی به‌همراه ایجاد فضای سبز در اراضی ذخیره و نظامی قابل دسترسی در مرکز شهر قدم نخست در مسیر بازیابی تهران است.

 

تغییر رویکرد خودرومحوری توسعه تهران به رویکرد انسان‌محوری یعنی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی که بر توسعه و تجهیز سیستم حمل‌ونقل عمومی انبوه بر تهران استوار است، گام دومی است که بازکردن گره کور ترافیک و آلودگی هوا منوط به برداشتن آن است.

 

هدایت جریان نوسازی و سرمایه‌گذاری شهری به بافت‌های فرسوده و پرهیز از شهرفروشی و تراکم‌فروشی در مناطق اشباع شده تهران نیز گام سومی است که در ضرورت آن برای ترسیم تصویری مناسب از شهرمان تردیدی وجود ندارد.

 

شورای شهر تهران که سال نخست دوره پنجم خود را سپری می‌کند، رسالت بازیابی تهران را از سوی شهروندان بر دوش خود احساس می‌کند و از این‌رو در ایجاد تحول در رویکرد مدیریت شهری و برداشتن گام‌های فوق مصمم است اما این عزم نیاز به حمایت و همراهی تمامی دستگاه‌های ذیربط و مراجع مسئول دارد تا بتواند به نتیجه برسد و در این مسیر سخت، تنها حمایت، همراهی و مطالبه‌گری شهروندان گرانقدر تهرانی که بحق از شرایط دشوار زندگی در تهران آزرده و فرسوده هستند می‌تواند تضمین‌کننده حصول موفقیت باشد.

 

برای بازیابی تهران، دست همراهی همه شما عزیزان را می‌فشاریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: