پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی
پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی
بیش از پنج ماه است که در تعامل با سازمان تاکسیرانی، تحقق پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را پیگیری میکنم. فکر میکنم اگر در این پنج ماه، سازمان تاکسیرانی به جای ورود و اعطای انحصاری مجوز اجرای آزمایشی به یکی از نرمافزارهای موبایلی و ممانعت از حضور دیگران، این بازار را به حال خود گذاشته بود، تا به امروز خود مسافران و رانندگان با منطق رقابت و کیفیت، به این حوزه سامان داده بودند و دیگر اصلا نیاز به ورود تاکسیرانی و شهرداری به این حوزه نبود.
متاسفانه مسالهای که تحقق پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را علیرغم وجود عرضه و تقاضای جدی در این حوزه به درازا کشانده، اختلافنظر بر سر میزان و چگونگی ایفای نقش حاکمیتی سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران است.
بههرحال هر نوع معماری و چارچوبی که برای فعالیت شرکتها در این حوزه طراحی شود به عنوان نماینده مردم در شورای شهر رعایت سه اصل زیر را پیگیری میکنم:
1- شهرداری تهران نباید متولی کارهایی مانند تسویه وجوه پرداختی و عملیات پرداخت شود که جزء وظایف ذاتیاش نیست و لذا تخصص و مهارتی هم در انجام آن ندارد.
2- واگذاری امور به فعالین تخصصی در هر حوزه باید در شرایط رقابتی صورت گیرد و از هر نوع انحصار در هریک از مراحل پرداخت اعم از پرداخت سمت مسافر و تسویه وجوه با راننده جلوگیری شود.
3- هیچ کس بیشتر و بهتر از راننده و مسافر نمیتواند ترجیحات آنها را تشخیص دهد. بهتر است تعامل میان شرکتهای پرداخت و راننده و مسافر را به خود آنها واگذار کنیم. سرویس بد میمیرد و سرویس خوب توسعه پیدامیکند.
تلاش میکنم پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی با رعایت سه اصل پیشگفته حداکثر تا پایان تابستان ۹۷ محقق شود.