• ٩ ارديبهشت ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٢٩٠
فقدان قوانین فرادستی در پارلمان شهری، خطری جدی برای حکمرانی مناسب

فقدان قوانین فرادستی در پارلمان شهری، خطری جدی برای حکمرانی مناسب


 در تقویم رسمی کشور از نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شوراها یاد می شود. شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر و شهرستان پارلمان های محلی هستند که در سطوح مختلف تقسیمات کشوری و با رای مستقیم مردم همان روستا و شهر انتخاب می‌شوند. این پارلمان بیانگر وجود مردم سالاری دینی در کشورمان بوده و به منظور افزایش مشارکت مردم در اداره روستاها و شهرها شکل گرفته است که انتخاب دهیار و شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها جزو اصلی‌ترین وظایف آنهاست.

 

در آموزه‌های دینی به ویژه در قرآن کریم به صراحت و با وجود یک سوره بر اهمیت شوراها تاکید شده است، در سیره و سنت رسول خدا (ص) و ائمه اطهار شورا امری بدیهی بوده که در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی ایشان به کرّات بدان تاکید شده است و برای پیشگیری از خود رَایی و استبداد در حوزه های فردی و اجتماعی، شورا و مشورت مکانیزم قابل قبول در دنیای امروز با توجه به رشد آگاهی های مردم، علم و تکنولوژی می باشند.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با تاکید امام راحل (ره) به فوریت، تدوین و تصویب قانون اساسی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت، یک فصل مشخص از قانون اساسی به اصل شورا اختصاص یافت و در سایر اصول نیز امر شورا به عنوان جوهره مردم سالاری دینی در قانون اساسی موج می زند.

 

در گفتمان انقلاب اسلامی نقش مردم یکی از سه رکن لازم برای پیروزی آن مطرح شده و امام (ره) در تمامی سخنرانی های خود بر دو موضوع تاکید داشته اند، توجه به خدا و رعایت حال و نظر مردم، هرچند برخی رای مردم را زینت می دانستند، اما امام(ره) میزان را رای مردم می دانست.

 

بالاخره پس از ۲۰ سال معطلی، اصل هفتم قانون اساسی در دولت اصلاحات اجرایی شد و در ابتدا قرار بود آنچه از وظایف دولت و سایر نهادها امکان دارد در حوزه فعالیت و نظارت شوراها قرار گیرد، اما این اتفاق جاری نشد و شوراها در حد انتخاب و نظارت بر فعالیت دهیارها و شهردارها خلاصه شده اند.

 

یکی از آسیب های فعالیت ۲۰ ساله گذشته شوراها را می توان مقاومت در بسط فعالیت شوراها و محدودیت های جاری بر انتخابات آن به ویژه در حوزه تایید صلاحیت افراد برشمرد.

 

اکنون شوراها در بیستمین سال فعالیت خود نیازمند بازنگری قانون شوراها از طریق مجلس شورای اسلامی و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری در حوزه های اختیار آنان هستند.

 

عملکرد ناقص پارلمان محلی به علت فقدان قوانین فرادستی و گاهی مهندسی در انتخابات آن می‌تواند این نیاز ضروری حکمرانی خوب را با مخاطره مواجه کند.

 

آنچه که شوراهای شهر و روستا طی این سال‌ها انجام داده‌اند لازم و ضروری بوده اما برای بهبود وضعیت شهرها کافی نبوده است. به امید روزی که شوراها به عنوان زبان مشترک مثلث مردم، مسئولان و متخصصان عمل کنند و در راستای توسعه پایدار و دستیابی به مدیریت شهری و روستایی سالم و یکپارچه ارتباط تنگاتنگی با نظام اداری و اقتصادی داشته باشند و در این راه بتوانند استقلال و جایگاه اصلی خود را بیابند.

 

این روز بزرگ را در تاریخ دموکراسی ایران به همه همکارانم در سراسر کشور در روستاها و شهرها شادباش می گویم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: