• يکشنبه ٢ مرداد ١٤٠١-١٥:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٧٦٢
گزارش امانی از محله گردی در منطقه 10 : 15-80

رنج محله بریانک از بافت فرسوده/ ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌های مشرف به معابر عمومی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گزارشی از محله بریانک در منطقه 10 اظهار داشت: این محله کمبود های زیادی در خصوص سرانه های خدماتی دارد اما از بافت فرسوده و ساختمان های ناایمن مشرف بر معابر عمومی بیشتر رنج می برد.

  
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، امروز در صحن شورا گزارش محله‌گردی از «بریانک» را قرائت کرد. او گفت: بزرگراه شهید نواب صفوی یکی از پروژه‌های آغاز توسعه شهر تهران در دهه 70 محسوب می‌شد که علی الرغم تاثیری که در ترافیک تهران و نوسازی بافت فرسوده آن منطقه به جا گذاشت اما نوسازی از پوسته و جداره بزرگراه فراتر نرفت و خیابان‌ها و محله‌های حاشیه این بزرگراه با پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی جدیدی مواجه شدند که پس از گذشت ده‌ها سال از بهره برداری از این بزرگراه همچنان شاهد آسیب‌های اجتماعی آن هستیم.
او ادامه داد: انقطاع حاصل شده توسط این بزرگراه بین خیابان2های شرقی و غربی که البته در بخش‌های شمالی به وسیله پل‌های رو گذر برقرار شده در بخش جنوبی به ویژه در خیابان های محبوب  شرقی، دفتری و بریانک همچنان منقطع است و علی الرغم قول مدیریت‌های شهری در دوره‌های مختلف پلی جهت ارتباط این خیابان‌ها نصب نشده است.
امانی تاکید کرد: محله بریانک یکی از محلات حاشیه این بزرگراه است که وقتی در اولین خیابان بعد از جداره قدم می گذاریم بیگانگی و غریبگی عمق آن با پوسته و ظاهرش نمایان می‌شود. عدم امکان کار و زندگی عادی در برج‌های کنار بزرگراه زمینه حضور افراد مخل نظم و امنیت را فراهم کرده و سرقت و خفت‌گیری یکی از مشکلات اهالی است. آخرین مورد آن قتل یک نوجوان در اسفند ماه سال گذشته در این معابر بوده که به خاطر سرقت موبایل سارقان نوجوان را به قتل رساندند.
او اضافه کرد: محله‌ای با 30 هزار نفر جمعیت که علاوه بر ناامنی از خدمات مدیریت شهری یعنی نظافت، جمع‎آوری صحیح و اصولی پسماند به صورت کامل برخوردار نیست و  در سطح معابر و جوی‌های محله پسماندهای رها شده در ساعات اولیه روز قابل مشاهده است؛ موضوعی که شهردار  منطقه آن را ناشی از عملکرد پیمانکاری می‌داند که از قبل از سال جدید به دلیل پایین بودن نرخ قرارداد حاضر به ادامه کار نبوده اما همچنان علی الرغم افزایش حقوق کارگران که در قرارداد آن‌ها لحاظ نشده کار را ادامه داده و طبیعی است در چنین شرایطی انتظار کار دقیق و اصولی از چنین پیمانکاری نمی‌توانیم داشته باشیم.
این عضو شورا با بیان اینکه شرایط جوی‌ها و مدیریت فاضلاب قابل قبول نیست، گفت: جوی آبی که از خیابان شهید صفدری عبور می‌کند به دلیل اختلاف سطح دچار آب گرفتگی شده و سبب ازدیاد حیوانات موذی و استشمام بوی تعفن و جمع شدن زباله گردیده است. بافت فرسوده که درد مزمن و مشترک همه محلات کم برخوردار و عمدتا جنوبی تهران است در این محله نیز مردم و هم شهرداری منطقه را گرفتار کرده و عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در سطح محله شده است.
او ادامه دادک ساختمان‌های نیمه‌کاره و فرسوده در حال ریزش زیادی در سطح محله وجود دارد که برخی از آنها متعلق به بانک‌ها است که یا به ساختمان جدیدی منتقل شدند یا محله را ترک کردند اما مردم برای استفاده از دستگاه خودپرداز باید به خیابان‌های دورتری تردد کنند.  این مشکل بسیاری از محلات کم برخوردار تهران است که بنده گزارش کردم. مشخص نیست که مسئولیت اجتماعی سیستم بانکی کشور جهت ارائه خدمات به این مردم را چه کسی باید پیگیری  و آنها را ملزم به نصب دستگاه خودپرداز به میزان کافی در این محلات کند.  از مدیرعامل بانک شهر درخواست می‌کنم دستگاه خودپرداز بازار تره بار خیابان محبوب مجاز که بیش از سه ماه است کار نمی‌کند را دوباره فعال کند تا حداقل مردم این منطقه بتوانند از خودپرداز استفاده کنند.
امانی با بیان اینکه در برخی خانه‌های مجردی در سطح محله ده‌ها نفر ساکن هستند، اظهار کرد: نمای بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و فرسوده که مشرف به معابر عمومی است نیاز به ایمن‌سازی داشته و خانواده‌هایی به بنده در همان محل مراجعه کردند و نسبت به ایمنی جان فرزندان دانش آموزشان که از کنار این ساختمان‌ها عبور می‌کنند و به مدرسه می‌روند اظهار نگرانی می‌کردند؛ مثل خیابان شهید کاظمی   که می‌شود با اقداماتی کم هزینه، ضمن ایمن‌سازی نمای این ساختمان‌ها همزمان زیباسازی را نیز در این معابر انجام داد مشابه کاری که شهردار منطقه 3 پس از بازدید این جانب و گزارش در خیابان های عامری در محله حسن آباد زرگنده انجام داد که از زحمات ایشان تشکر می‌کنم.
این عضو شورا با بیان اینکه دریچه‌های فاضلاب و آسفالت خیابان اصلی محله که سه  خیابان هستند نیاز به توجه و نوسازی جدی دارد، تاکید کرد: کانون سلمان وابسته به اداره آموزش و پرورش شهر تهران به دلیل اینکه دسترسی نامناسبی به همه محله دارد، مردم امکان استفاده از آن را ندارند. باز شدن مسیر خیابان بریانک به خیابان خوش با تملک 20 پلاک و خیابان صفدری به محبوب مجاز با تملک چهار پلاک امکان پذیر است که در صورت اجرای این طرح ترافیک خیابان دعوتی به میزان 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و امکان تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی به محله فراهم می‌شود.
او ادامه داد: تیرهای برق پراکنده در سطح محله به ویژه تیرهایی که در خیابان صفدری به بریانک مستقر است باید به سرعت جمع آوری شود تا تردد خودروهای امدادی تسهیل شود. با توجه به این که دسترسی خیابان قزوین به سه منطقه 17، 11 و 10 امکان‌پذیر است اما از طرفی مردم به مراکز درمانی دسترسی ندارند. یک ساختمان متعلق به شهاب خودرو حدود پنج‌دهه است در آنجا رها شده که اگر تملک شود امکان دسترسی مردم این سه منطقه به بیمارستانی که قرار است در این ملک ساخته شود و سرمایه گذار وجود دارد فراهم می‌شود.
امانی با بیان اینکه ملکی در خیابان بریانک متعلق به بانک شهر جنب خیابان عنصری است که هفت هکتار مساحت دارد، گفت: اگر بین شهرداری و بانک شهر توافق شود و این ملک در اختیار شهرداری قرار بگیرد امکان ساخت پارکینگ یا یک طرح توسعه شهری دیگر در این محله محروم فراهم م سه میدانگاه در محله ساخته شده که در اول دوره ما هم افتتاح شده توسط سازمان نوسازی مدیریت می شود. این ملک  ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده و مردم نارضایتی دارند. پیشنهاد می‌شود مدیریت این مراکز به منطقه واگذار شود و امکان بهره برداری مردم منطقه از مراکز ورزشی و تفریحی این سه میدان‌گاه فراهم شود.
او در نهایت خواسته‌های اهالی محله را قرائت کرده و گفت: خواسته‌های مردم عبارتند از، 1 ؛ تامین امنیت معابر منتهی به بزرگراه شهید نواب به ویژه معابر پشت جداره اصلی. 2 ؛  تعیین تکلیف پیمانکار رفت و روب ناحیه و توجه جدی به نظافت، لایروبی جوی‌ها و شست و شوی مخازن. 3 ؛ تسریع در ابلاغ تسهیلات نوسازی بافت فرسوده. 4 ؛ ایمن‌سازی ساختمان‌های فرسوده مشرف به معابر عمومی. 5 ؛ استقرار دستگاه‌های خودپرداز توسط بانک‌ها حداقل در هر خیابان یک دستگاه. 6 ؛ کنترل و نظارت بر خانه‌های اجاره‌ای مجردی و پلمپ پلاک‌هایی که به گفته اهالی قرمز هستند. 7 ؛ تملک املاک در مسیر خیابان‌های منتهی به خیابان خوش و محبوب مجاز.  8؛ جمع‌آوری تیرهای برق سطح محله. 9؛ تعیین تکلیف دو ملک خیابان قزوین که متعلق به شهاب خودرو است و خیابان بریانک که متعلق به بانک شهر است. 10؛ تعیین نحوه مدیریت و واگذاری سه میدان‌گاه احداث شده در بریانک جهت جلوگیری از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی. 11؛ احداث پل‌های روگذر نواب جهت ارتباط مجدد بخش‌های شرق و غرب و دسترسی مردم به بخشی از خدمات که در دو طرف بزرگراه قرار دارد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: