• يکشنبه ٢ مرداد ١٤٠١-١٤:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٧٥٩
منظور در صحن شورا مطرح کرد: 12-80

وصول 50 درصد مالیات کشور در تهران/ اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس در راه عملیاتی شدن

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی ارائه گزارشی در صحن شورای شهر تهران با اشاره به وصول 50 درصدی از کل مالیات کشور در تهران اظهار داشت: به جد پیگیر اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی، لوکس و خودرو های لوکس هستیم.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران  صحن شورا در هشتادمین جلسه  میزبان داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بود.  
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور که به قصد ارائه گزارش از تحولات مالیاتی در کشور و تبادل نظر در خصوص سهم تهران از درآمدهای مالیاتی و راههای کسب ردیف های در آمدی از مالیات در صحن شورا حاضر شده بود در این خصوص گفت: در این دوره همکاری متفاوت و خوبی با شهرداری‌ها آغاز کردیم و امیدواریم این همکاریها توسعه پیدا کند و شکوفاتر شود. قطعا این تعاملات در حال توسعه و ارتقاء است که می تواند آثار بسیار  مثبتی داشته باشد. در وصول مالیات ها سعی می کنیم سهم مالیات در بودجه دولت ارتقاء پیدا کند  و همچنین سهم مالی شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده  نیز افزایش  پیدا کند.
وی افزود: در سال گذشته ۳۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول کردیم که از این میزان  ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده یعنی حدود ۵۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۹  و بر اساس تحقق پیش بینی بودجه ای این ۵۹ درصد رشد رقم خورده است.
به گفته منظور، بر همین اساس مکلف شدیم در سال جاری ۴۵۴ هزار میلیارد تومان یعنی با رشد ۶۲ درصدی نسبت به بودجه مصوب و رشد ۵۰ درصدی نسبت به عملکرد  سال گذشته وصول مالیات داشته باشیم؛ لذا باید از همه ابزارها در راستای تحقق این مهم  بهره بگیریم.
وی ادامه داد: امسال در دریافت اظهارنامه مؤدیان جدید اضافه شدن تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی را شاهد بودیم. در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی مالیاتی و در سال جاری ۴ میلیون و ۳۰۰ اظهارنامه شخص حقیقی دریافت کردیم. افرادی را نیز شناسایی کردیم که اظهارنامه ندادند که آنها به عنوان فرار مالیاتی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی ما نسبت به فعالان اقتصادی افزایش یافته که این امر از روش‌ها و شکل‌های گوناگونی از جمله نقل و انتقال دارایی‌ها، قراردادهای پیمانکاری و... و. انجام شده است. این اشراف اطلاعاتی به ما کمک کرد تا در سال جاری برای مؤدیان اطلاعاتی اطلاعاتشان را در ا ختیارشان قرار دهیم و به صورت سامانه‌ای این اطلاعات را مشاهده کنند.
همچنین در بخش اشخاص حقیقی ابراز مالیاتی ما نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده چرا که در حال حاضر مؤدی ما می داند که نسبت به او اشراف اطلاعاتی داریم. در حقیقت جهت گیری ما این است که حتی اگر کسی اظهار نامه ندهد با اطلاعاتی که از او داریم برایش اظهار نامه برآوردی صادر کنیم و این کار را در سال گذشته برای ۲۲۰ هزار نفر انجام دادیم و اظهارنامه مالیاتی صادر کردیم و در سال جاری نیز این کار را انجام خواهیم داد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تقریبا ۵۰ درصد مالیات کشور در تهران وصول می‌شود، افزود: در تهران نیز شمال و مرکز تهران ۸۰ درصد مالیات ما را وصول می‌کند؛ لذا عدم تقارنی را هم بین استان‌ها و هم بین مناطق تهران، مشاهده می‌کنیم. تلاش ما این است که سهم استان‌ها را به تدریج افزایش دهیم. امسال بیشترین رشد در اظهارنامه ها در همان استان هایی است که جزء استان های آخر در وصول مالیات ها قرار داشتند.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود ۶ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد تومان  یعنی ۵ درصد مالیات از آنها وصول شده در حالی که ۴۰ درصد اقتصاد کشور در دست این واحدهاست؛ اما امسال تحولی در این حوزه رخ داده است به شکلی که مبنای ما برای اخذ مالیات اطلاعات اخذ شده است که باعث شده مالیات دریافتی اصناف در سال جاری سه برابر شود.
منظور با تاکید بر این که سهم عوارض شهرداری ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است افزودک یکی از اقدامات مهمی که در پیش داریم اجرای قانون سامانه های فروشگاهی و مودیان فروشگاهی است موضوعی که مدت ها انتظار اجرای آن کشیده می شود. سامانه مرکزی که اطلاعات پایانه های فروشگاهی را اخذ می کند و در حال حاضر این سامانه آماده بهره برداری است. لذا می خواهیم مویان را فراخوان کنیم. باید صندوقهای فروش خود را به برنامه هایی که سازمان ارائه می کند مجهز کنند. و برای  همه فروش خود فاکتور الکترونیک صادر کند. و هر خرید و فروشی که در کشور  انجام می شود سازمان امور مالیاتی اطلاعات آن را داشته باشد  و مالیات ارزش افزوده اخذ شود و به این ترتیب عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی کاملی  اتفاق بیافتد. پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده این مهم محقق شود.
وی ادامه داد: تاکنون در موضوع ارزش افزوده ۸ فراخوان داشته ایم.   ۶۰۰ هزار مودی  فراخوان شدند که از این تعداد ۳۵۰ هزار مودی فعال و اظهار نامه های خود را ارائه می کنند. بی تردید اگر به سمت اجرای ارزش افزوده در بستر سامانه های فروشگاهی برویم افزایش قابل توجهی در مودیان مالیاتی  در حوزه ارزش افزوده اتفاق خواهد افتاد.
همچنین در قانون ارزش افزوده کالاهایی وجود دارند که مشمول ارزش افزوده خواهند شد و افزایش چشم گیری در این حوزه خواهیم داشت البته این به جز مواردی است که معافیت برای آنها پیش بینی شده است.
منظور با تاکید بر این که مهمترین حوزه اجرای این مساله مدیریت اجتماعی اجرای این قانون است افزود: باید پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشیم و در این مسیر شهرداری ها و شورا باید کمک کند.
باید جلسات با اصناف و فعالان اقتصادی برگزار شود و منافع اجرای این قانون برای آنها و مردم توضیح داده شود قطعا این کار سنگینی است که سازمان امور مالیاتی   در دو سال آینده نسبت به اجرای آن  درگیر خواهد بود. در حال حاضر در اغلب  کالاها برای ارزش افزوده سهم دولت ۴ سهم، شهرداری ها ۴ سهم، و یک سهم هم برای نظام و سلامت در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر عوارض آلایندگی از منابع مهمی برای شهرداری ها قلمداد می شود که در سال گذشته در سطح کشور بالغ بر  ۴ هزار میلیارد تومان از این محل اخذ عوارض داشتیم البته با توجه به این که صنایع اطراف تهران آلایندگی پایین تری دارند سهم تهران در این حوزه پایین است اراده ما این است که قانون را به درستی اجرا کنیم البته باید اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست  در اختیار  ما گذاشته شود.
وی ادامه داد: ظرف سالهای گذشته دو تکلیف بر عهده نظام مالیاتی کشور گذاشته شده که یکی از آنها مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاهاست که باید اطلاعات آنها را از شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. اما در سال گذشته همکاری خوبی در این عرصه انجام  نشده است با  اطلاعات محدودی که داشتیم مالیات خانه های لوکس را محاسبه کردیم اما عدد آن بسیار  محدود شد. به شکلی که مجموعا کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان شد. اما اگر اطلاعات کافی در اختیار ما از سوی شهرداری ها قرار  داده شود تصور می کنیم  بتوانیم عدد قابل قبولی را وصول کنیم. در بحث خانه های خالی نیز حجم  اطلاعاتی که گرفته ایم کافی نبوده برآورد ما دو و نیم میلیون خانه خالی است در حالی که رکوردهای اطلاعاتی که توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اطلاعات به ما داده شده حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی بوده. بی تردید کسانی که در این حوزه پرداخت مالیات نداشته باشند شامل جریمه خواهند شد.
همچنین در بحث خودروهای لوکس نیز اطلاعات مستندی از پلیس راهور دریافت کردیم و عملیات اجرایی  اخذ مالیات در مورد خودروهای لوکس در حال ا نجام است.
 
پاسخ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به سوالات اعضای شورا
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هزینه کرد مالیات در بخش های مختلف اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد هزینه های جاری دولت با مالیات تأمین می شود و امیدواریم با تنوع کالاهای مالیاتی، کل بودجه دولت را تأمین کنیم.
داود منظور به وجود مالیات هراسی اشاره کرد و افزود: سعی می کنیم با مردم در خصوص مالیات سخن بگوییم که این فرهنگسازی به مشارکت دیگر بخش ها نیاز دارد.
وی با بیان اینکه ما در موارد قانونی در خصوص باغ ویلاها وارد نمی شویم، یادآور شد: اینکه در دریافت مالیات از باغ ویلاها وارد نشویم باید اصلاحات در قانون انجام شود.
منظور با تأکید بر اینکه افزایش سهم تهران از مالیات باید بر اساس دستور قانون گذار باشد، خاطرنشان کرد: مناطق محروم عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف دارند که اگر قرار بر رفع آن باشد، سهم زیادی به کلانشهرها نخواهد رسید.
وی ادامه داد: ارزش افزوده می تواند در توسعه شهر تهران اثرگذار باشد و اعتقاد داریم که می توانیم بهبودی را در این زمینه شاهد باشیم و بر اساس آنچه قانون گذار اعلام می کند، اقدام خواهیم کرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه واگذاری ارائه اطلاعات خانه های خالی به وزارت راه و شهرسازی نابسامانی ایجاد کرده است، اظهار کرد: این موضوع باعث نارضایتی در دریافت اطلاعات شده است.
منظور تأکید کرد: قانون پایانه های فروشگاهی با تأخیر اجرا شد که این سوال را باید از دولت قبل می پرسیدیم. این طرح در حال حاضر قابل پیاده سازی است و سامانه به صورت اختیاری از طریق درگاه خدمات الکترونیکی قابل رویت است که تاکنون سه هزار نفر وارد سامانه شدند.
وی در ادامه یادآور شد: سهم دولت در سال جاری از ارزش افزوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال قبل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
منظور با بیان اینکه در زمینه مالیات تولید علاقمند به حمایت از تولید هستیم، گفت: سهم شرکت ها در مالیات در اغلب کشورهای پیشرفته ۱۰ درصد اما در کشور ما ۳۵ درصد است که باید این سهم را کاهش دهیم چراکه هرچه منابع جدید در اختیار داشته باشند می توانند خدمات بیشتری ارائه دهند. در نهایت می توانیم مالیات اشخاص را از سود و مجموعه درآمدی که افراد دریافت می کنند اخذ کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه باید به سمت اظهارنامه شخص محور برویم، یادآور شد: اگر این موضوع به پایه های مالیاتی اضافه شود، می توانیم سهم بنگاه های تولیدی را کاهش دهیم. امیدواریم در آینده فضایی فراهم شود که مالیات واحدهای تولیدی کاهش و مالیات اشخاص ذینفع افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه تمام اطلاعات ما در خصوص ارزش افزوده شفاف و مشخص است، خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در یک وب سرویس اطلاعات مرتبط با شهر تهران را در اختیار شورای اسلامی شهر قرار دهیم.
منظور در خصوص اعضای هیئت مدیره سازمان ها و شرکت ها اظهار کرد: مشکل در این زمینه به قانون مالیات مستقیم برمی گردد. وقتی مالیات در زمان تصدی فرد در هیئت دولت قطعی می شود پس از خروج فرد باید آن مالیات قطعی شده را بپردازد لذا توصیه ما این است که در زمان تصدی مالیات را پرداخت کنند.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی از معافیت های مالیاتی برخوردار هستند، گفت: فعالان فرهنگی می توانند طبق ماده ۱۳۹ باید اظهارنامه تکمیل کنند تا بتوانند از معافیت برخوردار شوند.
وی تأکید کرد: ما آمادگی داریم از امسال ارتباطات بیشتری با سامانه ممیزی شهرداری داشته باشیم تا مالیات خانه های خالی و لوکس را دریافت کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات خانه های خالی مالیات تنظیم گر است، اظهار کرد: هنوز این تنظیم گری اتفاق نیفتاده است. آنچه که مسکن را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده سوداگری است. با تصویب قانون مالیات بر حوزه سرمایه، قیمت خرید مسکن دوم و سوم مشمول بیشتر مالیات خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: