• سه شنبه ١٠ خرداد ١٤٠١-١١:٥١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٤٠٢
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشوردر صحن شورا: 3-67

متروپل همه قاعده ها و ضوابط را زیر پا گذاشته بود

حمزه شکیب سرپرست نظام مهندسی کشور با تاکید بر این‌که هیچ قاعده و ضابطه‌ای در متروپل آبادان رعایت نشده است، گفت: سرمایه گذاران آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس نتوانسته برود و نظارت کند و خارج از روال معمول ساختمان اجرا شده بود.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران  حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در شصت‌وهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره ساختمان‌های ناایمن تهران و همچنین حادثه متروپل آبادان گزارشی را ارائه کرد.
وی پیش از شروع گزارش خود با اشاره به سابقه حضور خود در شورا گفت: قطعا حضور در شورا فرصتی طلایی است که باید از آن در خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در خصوص ساختمان‌های ناایمن بهره ‌گرفت.
شکیب  با بیان اینکه باید این امیدواری را بدهم که بعد از زلزله رودبار ساخت‌وسازهای ما با کیفیت بهتری انجام شد، یادآور شد: اما هنوز ایرادات و اشکالات زیادی دارد که باید با کمک یکدیگر نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم.
سرپرست نظام مهندسی کشور درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: آبادان شهری است که ساختمان‌های بلند آن که تعداد طبقات‌اش بیش از ۱۰ طبقه است به حدود پنج یا شش ساختمان می‌رسد و این در حالی است که متروپل قبل از اخذ پروانه شروع به ساخت‌وساز کرده است و با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری ساخت‌وساز تابع قوانین دیگری بوده پروانه‌ای که تا سال ۹۶ صادر می‌شود به گونه‌ای است که سازمان نظام مهندسی در چرخه طراحی و اجرا به صورت رسمی وجود نداشته است.
شکیب ادامه داد: ساختمان هنوز به بهره‌برداری نرسیده بوده که زیر بار یک دوم بارهای ثقلی خود بوده است و با این وضعیت مواجه شده اگر به بهره‌برداری می‌رسید تعداد افراد بیشتری در ساختمان حضور داشتند و گرفتار حادثه می‌شدند. متاسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیش‌بینی نشده بود.
 
ساختمانهای بلند مرتبه نیاز به نگهداری دارند و ما بی توجهیم
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: ساختمان پلاسکو روزی نماد ساختمان‌های بلند کشور بود. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند بالای ۱۲ طبقه داریم که مسئولیت آن برعهده ما و شماست؛ اما نگهداری نمی‌شوند و اراده‌ای نیاز است که برای نظارت آنها اقدام کنیم قطعا اگر مباحث مقررات ایمنی ساختمان‌ها اجرایی می‌شد ما هنوز پلاسکو را داشتیم.
سرپرست نظام مهندسی کشور افزود: هزار ساختمان بلندمرتبه داریم که باید به صورت پایلوت برای آنها مواردی را اجرایی کنیم از جمله تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوق‌ریزش. اگر آتش سوزی در این ساختمان‌ها اتفاق افتاد باید بدانیم کدام طبقات فروریزش دارد و این اطلاعات را پس از احصاء در اختیار آتش نشانی‌های منطقه قرار دهیم تا سازه را بشناسند و در هنگام آتش سوزی مکانیزم فروریزش موجود باشد البته این کار از قبل آغاز شده ولی متاسفانه دنبال نشده است.
 
کاش در کنار کمیت، کیفیت در مسکن مهر مورد توجه قرار می گرفت
 
شکیب در ادامه گزارش خود  به زلزله سرپل ذهاب اشاره کرده و ادامه داد: بیش از دو میلیون واحد در مسکن مهر ساخته شده که به لحاظ کمیتی کار بی‌نظیری است و ای کاش در کنار این کمیت، کیفیت مورد توجه قرار می‌گرفت. در حال حاضر در نهضت ملی مسکن امیدوارم از کیفیت غافل نشویم. در ساختمان‌سازی ۳۰ درصد هزینه برای اسکلت و ۷۰ درصد برای نازک‌کاری‌ها و ... است که در زلزله متاسفانه همه آنها را از دست می‌دهیم. ما می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که زلزله‌خیز است لذا در نهضت ملی مسکن باز هم صرفا به کمیت توجه می‌شود بی‌تردید باید درس بگیریم و به سراغ تامین کیفیت برویم.
سرپرست نظام مهندسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در طرح پیشنهادی برای کاهش ریسک در شهر تهران گفت: ما دانش و توان لازم را داریم دانش علم مهندسی در کشور ما جزو پنج کشور اول دنیاست اما متاسفانه این دانش و علم پیاده‌سازی نمی‌شود چرا که نظامات درون و بیرون سازمانی را رعایت نمی‌کنیم. باید به سمتی حرکت کنیم که محصول نهایی استاندارد باشد.
پس از صحبت‌های حمزه شکیب، مهدی چمران ریاست شورا در طرح سوالی از سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: زمین محل ساخت متروپل آبادان چگونه بوده و آیا می‌شده چنین ساختمانی با پی و فوندانسیون معمولی ساخته شود؟
شکیب در پاسخ به این سوال مهدی چمران گفت: زمین آبادان احتمالا زمینی از نوع ۳ بوده که آب‌های سطحی در آن بالاست البته هنوز بررسی دقیق علمی انجام نداده‌ایم. قطعا می‌شود ساختمان‌های حتی بالاتر از تعداد طبقات متروپل ساخت اما باید تمهیدات امنیتی لازم در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: احتمالا فوندانسیون ساختمان نیاز به شمع داشته اما این‌که رعایت شده یا خیر؟ باید مورد بررسی قرار گیرد که در همین راستا تیمی تشکیل داده‌ایم تا این کار را انجام دهد.
ریاست شورای شهر تهران بار دیگر گفت: افرادی که درخواست اضافه طبقه می‌کنند شاید بتوانند ستون را تقویت کنند اما نمی‌شود فوندانسیون را کاری کرد لذا این درس عبرتی برای ماست تا راحت و سریع اضافه طبقات را تعیین نکنیم.
 
متروپل همه قاعده ها و ضوابط را زیر پا گذاشته بود
 
شکیب در ادامه گفت: متروپل ابتدا برای ۹ طبقه طراحی شده ولی برای این کار از افراد صلاحیت‌دار استفاده نمی‌کند و بعد سه طبقه اضافه می‌کند و برخی ستون‌ها را حذف می‌کند و سیستم سازه‌ای بسیار عجیبی را که در دنیا مشابه آن وجود ندارد، پیاده‌سازی می‌کند هیچ قاعده و ضابطه‌ای در آن رعایت نشده و متاسفانه این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس هم نمی‌توانست برود و نظارت بکند و خارج از روال معمول این ساختمان اجرا شده البته در استان‌های دیگر هم موارد مشابه داریم که باید ان‌شاءالله این روند اصلاح شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: