• سه شنبه ١١ خرداد ١٤٠٠-١٢:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٩٤
حناچی در گزارش تحویل و تحول مطرح کرد:

از تلاش برای بهره مندی همه شهروندان از مواهب شهر تا کاهش فروش تراکم و افزایش سهم تاب آوری شهر در اعتبارات

حناچی در تشریح گزارش تحویل و تحول مدیریت شهری انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقا کارایی سازمان، مشارکت شهروندی، ایمنی ‌و محیط زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند سازی و شفافیت را از محورهای گزارش پیش رو برشمرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در دویست و نودو نهمین جلسه شورا در تشریح گزارش تحویل و تحول گفت: بر اساس ماموریتی که از سوی شورای شهر به شهرداری تهران داده شده، گزارش تحویل و تحول ارایه می‌شود. این گزارش در چند محور تنظیم شده است که بر اساس تشکیلات معاونتی نیست و بیشتر بر اساس محورهای فعالیت مدیریت شهری است.
او ادامه داد: انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقا کارایی سازمان، مشارکت شهروندی، ایمنی ‌و محیط زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند سازی و شفافیت از محورهای گزارش پیش رو است.
به گفته حناچی؛ این گزارش بر اساس اقدامات این دوره و شعارهایی است که به مردم داده شد.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه، این گزارش برای این است که ببینیم در شهر تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ چه رخ داده و چه  اقداماتی که انجام شده و ‌چقدر در جهت تحقق شعارها رفتار کرده ایم، گفت: یکی از مگا پروژه های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم و رویکرد عدالت محوری بود که همه آحاد شهروندان از مواهب شهر برخوردار شوند.
او بازنگری در طرح تفصیلی و کاهش طبقات در پهنه  R, کاهش ۶۳ درصدی پروانه‌های ساختمانی مغایر با مقررات از دیگر اقدامات این دوره در بخش ساخت و ساز عنوان کرد. 
حناچی افزود: بخش عمده ای از پروانه‌های صادره که خارج از قاعده بوده مربوط به مجوزهای دوره قبل بود و ناچار به اجرای آنها بودیم. از سوی دیگر رشد بی رویه بلند مرتبه سازی که از دوره قبل آغاز شده بود مهار شد. البته شهرداری مخالف بلند مرتبه سازی نیست اما باید بر اساس قاعده باشد.
شهردار تهران توضیح داد: در بخش توسعه شهری در چارچوب ‌طرح‌ جامع‌ عمل شده و افزایش ۶۶ درصدی طرح های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفت. همچنین طرح های مصوب هم ۲،۵ برابر افزایش داشت که این هم از نتایج این دوره است، مانند طرح‌هایی درباره رود دره‌های کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد قصاب.
حناچی یکی‌ از نگرانی های حاکمیتی میان دولت و شهرداری را  موضوع رشد جمعیت پذیری تهران عنوان کرد و افزود: در دوره جدید مهار روند روش جمعیت پذیری را داشتیم به این معنا که با کاهش صدور پروانه ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم می کنیم. موضوعی که در دوره قبل رشد جمعیت پذیری مساله ای برایش نبوده است اما ما اعتقاد داریم در حوزه حاکمیتی هم مسئولیت داریم. 
او با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی ریزدانه شهری در دوره ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شد، گفت: بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، ۶ طرح بازآفرینی به مساحت  بیش از ۲۳۱ هکتار، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ هزار متر مربع و طراحی و اجرای بیش از ۸۴ هکتار میدان گاه شهری در این راستا انجام شد.
شهردار تهران گفت: همچنین ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در جهت مناسب کردن فضای شهر برای شهروندان، جمع‌آوری شد.
حناچی ‌پروژه‌هایی مانند؛ کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار، احداث ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام خمینی، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا و میدانگاه امیرکبیر را در حوزه بازآفزینی شهری عنوان کرد.
 
شهردار تهران گفت: یکی از رخدادهای جالبی که در بررسی‌ها خود را نشان داد، افرایش سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه های جنوبی شهر تهران بوده است. به طوری که سهم جنوب شهر تهران از مترو از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.
او ادامه داد: در واقع بهره‌برداری ایستگاه‌های مناطق جنوبی تاثیر زیادی در بهسازی محیطی این مناطق داشته است. از طرف دیگر رشد ۶۸ درصدی هزینه های انجام شده هر کیلومتر مربع در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی ‌و رشد ۶۰ درصدی هزینه‌های انجام شده به ازای هر نفر در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی نشان می‌دهد شعارهایی که داده شده عملا در بودجه نشسته و محقق شده است.
حناچی به پروژه های توسعه محله ای اشاره و از آنها با عنوان «رویکرد طب سوزنی» یاد کرد و افزود: مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به میزان سه هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید.
شهردار تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ هم همه پروژه‌ها ها با معیار و اعلام نظر شورایاری‌ محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد.  
به گفته او از سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده که از این تعداد ۸۰ درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است.
حناچی درباره توسعه کمی و کیفی خطوط مترو در راستای تکمیل شبکه ریلی شهری هم بیان کرد: ۴۰ کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره‌برداری شد و ۲۶،۵ کیلومتر مسیر از خط ۶ و بهره برداری از ۱۲ ورودی ایستگاه های جدید انجام شد و مترو شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران ادامه داد: بهره برداری از ۳۲ ایستگاه مترو و ایستگاه های تبادلی در خطوط مختلف مترو و افتتاح میانگین ۸ ایستگاه در هر سال در دوره اخیر مدیریت شهری صورت گرفته است.
او ادامه داد: در مقایسه با میانگین ۵.۷ ایستگاه در دوره  ۱۲ ساله گذشته عملکرد مدیریت پنجم شهری حایز نکته ای بسیار مهم و قابل توجه است.
حناچی گفت: در بحث مناسب سازی فضاها برای همه اقشار، شاهد اقداماتی از جمله نصب ۳۰ درصد از کل پله های برقی و ۳۶ درصد از کل آسانسور ها بودیم که در حوزه حمل و نقل عمومی طی ۲۲ سال بهره برداری مترو در این دوره مدیریت شهری این اقدام صورت گرفت.
شهردار تهران گفت: در عین حال و در ادامه مناسب سازی شهر ۱۷۰ بازار میوه و تره بار مناسب سازی شده، در حوزه معابر ۵۲ هزار متر مربع مناسب سازی را شاهدیم، در پیاده رو ها ۲۶۱ کیلومتر مناسب سازی رخ داده همچنین ۱۵۴ باب ساختمان، ۲۷۹ ایستگاه بی ارتی مناسب سازی شدند.
تلاش شده همه آحاد شهروندان از مواهب شهر بهره مند شوند
حناچی اضافه کرد: در این دوره یکی از اقدامات مهم مدیریت پنجم که در رضایتمندی شهروندان موثر بود، توسعه بازار ها و میادین میوه و تره بار بود که از ۵۷ محله به ۶۴ محله افزایش یافت.
او ادامه داد: تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر برای تبدیل به بوستان عمومی یکی دیگر از اقدامات این دوره بود که منجر به کاهش محله های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ محله را در بر داشت.
حناچی با بیان اینکه در پایدارسازی اقدامات مالی، شهر را ارزانتر اداره کردیم، افزود: منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سالهای ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ به قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته اما علیرغم این میزان کاهش بودجه، همان خدمات را در شهر به شهروندان ارائه کردیم.
او درباره میزان بازپرداخت ها، گفت: از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار ‌و ۳۸ میلیارد تومان بوده و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بوده و پرداختی در طی همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است.
شهردار تهران گفت: از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دو برابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم. 
حناچی با بیان اینکه طی این دوره از مدیریت شهری نه تنها به میزان ۱۹۷۴ میلیارد تومان از میزان بدهی ها کاسته شد، یادآور شد: در گزارش بدهی های شهرداری تا پایان سال ۹۹ بابت سود و جرائم سایر تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در سال های گذشته معادل ۳۶ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی های شهرداری اضافه شده است که از بدهی های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و ... تشکیل شده و مجموع این بدهی ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بوده است.
او افزود: شهرداری تهران برای تسویه بدهی ها برای نخستین بار ۵۸۵۰ فقره برات کارت به ارزش ۷۸۷ میلیارد تومان صادر کرده که با بسیاری از پیمانکاران خرد از این طریق تسویه حساب کردیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در مقابل این بدهی ها مطالبات زیادی نیز وجود دارد، افزود: مطالبات از دستگاههای دولتی بابت عوارض پایدار و شهرسازی رقمی معادل ۲۲ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان، مطالبات از دولت بابت جرایم رانندگی و یارانه بلیط مترو و اتوبوس و بافت فرسوده و... رقمی معادل ۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان، مطالبات از معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه در مرحله تعیین قیمت کارشناسی به میزان سه هزار میلیارد، جمع مطالبات از دولت، دستگاههای دولتی، ارگان های نظامی تا آذر ۹۹ حدود  ۳۰ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان، مطالبات از شهروندان بابت عوارض معوقه ۳۵۰۰ میلیارد تومان، ارزش به روز مطالبات از شرکت رسا تجارت؛ اصل بدهی، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل مرور زمان شده، که اگر با عوارض معوقه حساب کنیم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می رسد. 
از املاک شهر صیانت شد
او درباره صیانت از املاک شهر تهران گفت: در این دوره ۱۷۶۲ ملک را از طریق ارسال لایحه به شورا برای نخستین بار در شهرداری تعیین تکلیف کردیم و ۶۰۰ ملک را تخلیه کرده و اقدامات حقوقی ۳۰۰ ملک برای تخلیه در حال انجام است که مجموع این املاک ۲۶۶۲ ملک است که در اختیار غیر بوده و در حال پیگیری برای بازپس گیری آنها هستیم.
حناچی با بیان اینکه افزایش ذخایر املاک شهرداری را در این دوره شاهد بودیم، گفت: واگذاری ۱۲۸۳ ملک به مساحت ۷ هکتار به ارزش به روز شده  ۵۱۰۰ میلیارد تومان و در مقابل آن تملک ۵۰۶ ملک به مساحت ۱۰۰ هکتار به ارزش تقریبی به روز شده  ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است.
او با اشاره به این مطلب که تعداد املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریبا دوبرابر است گفت: مساحت املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریبا ۱۴ برابر است.
شهردار تهران ادامه داد: در بحث چابک سازی نیروی انسانی، تعداد پرسنل از ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر در شهریور ۹۶ به تعداد ۵۹ هزار و ۴۷ نفر کاهش پیدا کرده است که ۱۳.۳ درصد کاهش نیروی انسانی بدون تعدیل گسترده و فله ای را نشان می دهد. ضمن اینکه افزایش کیفیت نیروی انسانی را نیز در این دوره شاهد بودیم.
او بیان کرد: در توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل ترافیک، اولویت توسعه مترو نسبت به توسعه بزرگراهی در تخصیص بودجه را در دستور کار قرار دادیم.
حناچی گفت: در سال های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۷۱صدم درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص داشته اما در بین سالهای ۹۶ تا ۹۹ این رقم به  ۳.۷ درصد رسیده است.
شهردار تهران عنوان کرد: در حوزه نوسازی، بهسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی عدم تحویل اتوبوس و مینی بوس از سوی دولت را در طی سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ علیرغم پرداخت سهم حدود ۸۲ درصدی دولت در سالهای گذشته را شاهد بودیم.  
او افزود: ورود و به کارگیری ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و بازسازی ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین، برنامه ریزی برای خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دو کابین ، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و ۱۰۰ دستگاه میدل باس از طریق شرکت ایران خودرو دیزل، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و برنامه ریزی برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در این بخش انجام شده است.
حناچی گفت: افزایش سهم اتوبوس های دارای استاندارد یورو ۴ به 3.5 درصد محصول این دوره است.
شهردار تهران گفت: در توسعه زیرساخت های شهری احداث مسیل و بهسازی رودخانه ها ۲۰ کیلومتر، ۲۳  مورد، احداث پل، تونل و زیرساخت های شهری،  ۲۹ کیلومتر ، ۳۱ مورد و احداث و بازسازی ساختمان ها و محوطه های تاریخی، ۱۲۰ هزار متر مربع و ۱۱ مورد را داشتیم.
شهردار تهران در ادامه گزارش خود، به پروژه‌های در دست اجرا در حوزه توسعه زیرساختی شهری اشاره کرد و توضیح داد: احداث مسیل‌ها و بهسازی رودخانه‌ها از ۱۱.۱ کیلومتر به تعداد هفت مورد و احداث پل، تونل و زیرساخت‌های شهری به طول ۹ کیلومتر به تعداد ۱۵ مورد، بهسازی محوطه های تاریخی به تعداد ۲۲ مورد در دستور کار قرار دارد.
او احداث فاز یک ‌بزرگراه شهید بروجردی، احداث دور برگردان شمال به شمال شهید باقری، احداث‌ جبهه شرقی زیرگذر پیاده چهار راه گلوبندگ و زیرگذر پیاده راه احدت تقاطع شهید نواب از دیگر پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد.
حناچی بیان کرد: در این دوره پارکینگ یک هزار و ۲۷۸ واحدی جنب پردیس سینمایی ملت با توافق با آستان قدس رضوی احداث شد و پارکینگ ۵۵۹ واحدی طبقه فوقانی امیر کبیر و پارکینگ مینایی هم‌ در دستور کار است.
شهردار تهران به مشارکت‌های اجتماعی و رضایت شهروندی اشاره کرد و گفت: در کنترل آسیب‌های اجتماعی ظرفیت تخت‌های گرمخانه‌ها افزایش یافت و در سال ۱۳۹۹ به ۲ هزار تخت رسید. ظرفیت شناسایی و جذب افراد آسیب دیده اجتماعی از ۱۷ هزار و ۹۸۳ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۸۹ هزار و ۱۰۳ نفر در سال ۱۳۹۹ رسید.
او با اعلام اینکه تعداد مراکز پرتو از ۱۴ مرکز در سال ۹۵ به ۲۵ مرکز در سال ۹۹ رسید، افزود: تعداد افراد پذیرش شده در مراکز اجتماعی از ۴ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار نفر در سال ۹۹ افزایش پیدا کرد و نکته مهم‌تر این بود که در زمستان ‌های دو سال گذشته هیچ کارتن ‌خواب و بی‌خانمانی از سرما جان خود را از دست نداد.
حناچی ادامه داد: در این بخش همچنین کاهش ۵۷ درصدی میانگین زمان پاسخگویی در سامانه ۱۸۸۸ از ۸۲ روز به ۲۶ روز و کاهش پاسخگویی در سامانه ۱۳۷ در سال ۹۵ از ۱۸۲ ساعت به ۱۶۳ ساعت در سال ۱۳۹۹ رسید.
شهردار تهران در تشریح عملکرد در حوزه ایمنی و محیط زیست پایدار بیان کرد: سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری از ۰.۳ درصد به ۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده، در واقع این اعداد تعداد سفر درون شهری است و نه تفریحی. طول مسیر ویژه دوچرخه در سال ۹۶، ۵۰ کیلومتر بوده و در سال ۹۹ به ۲۴۶ کیلومتر رسیده است. علاوه بر اینها راه اندازی اپلیکیشن دوچرخه و اجرای پروژه دوچرخه‌های اشتراکی از سوی بخش خصوصی تاثیر زیادی در ترویج حمل و نقل پاک داشت.
سهم اعتبارات حوزه تاب آوری شهری افزایش داشت
حناچی در ادامه از افزایش سهم اعتبارات حوزه تاب آوری شهری و کاهش سهم اعتبارات نامرتبط با وظابف ذاتی مدیریت شهری خبر داد و گفت: در سال ۹۲ تا ۹۵ سهم ‌کمک شهرداری به بیرون ۷ درصد و ۰.۱۸ درصد مربوط به آتش نشانی و ۰.۱۲ درصد مربوط به بحران بوده است. این میزان در سال  ۹۹ به یک درصد کاهش پیدا کرده و نرخ تغییر سهم اعتبارات کمک به منفی ۸۵ درصد رسیده است.
به گفته او؛ در توسعه زیرساخت های مدیریت بحران، افزایش ۲۲ برابری تعداد شتاب نگاری‌های لرزه‌ای، افزایش ۲،۲ دهم برابری بهره‌برداری از پنج پایگاه مدیریت بحران جدید مساحت محدوده شناسایی مستعد زمین لغزش، افرایش ۵،۶ دهم برابری ایستگاهای شتاب نگاری که نقش مهمی در هوشمندی و تاب آوری شهری دارد. 
حناچی از توسعه زیرساخت‌ها در حوزه آتش‌نشانی و توافق این سازمان با نهادهای مختلف خبر داد و افزود: تا به امروز و در دوره جدید ۱۴ ایستگاه آتش نشانی اضافه افزوده شده به طوری که در سال ۹۶، هفت ایستگاه، سال  ۹۷، ۲، ۱۳۹۸ سه ایستگاه و در سال ۹۹، چهار ایستگاه افتتاح شد. در سال ۱۴۰۰هم ۶ ایستگاه بهره‌برداری خواهد رسید. در حوزه ایمنی شهر در برابر سیل، احداث مسیل ها و بهسازی مسیرهای رودخانه به طول ۲۳ کیلومتر اجرا شد و ۱۱ کیلومتر به تعداد هفت مورد هم در دست اجرا است.
شهردار تهران به کاهش تولید و افزایش بازیافت پسماند اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار ۳۶ هزار کمپوست فروخته شد و در حوزه پسماند پزشکی ۴۰ خودرو به GPS تجهیز شد. همچنین حجم زباله‌های رقمی حدو ۳ هزار تن کاهش پیدا کرده است.
او درباره حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، توضیح داد: بازوی اصلی میراث فرهنگی در تهران شهرداری تهران است و با همکاری میراث فرهنگی ۴۵ بنا ثبت شد و برنامه ثبت جهانی خیابان ولیعصر هم در حال پیگیری است. 
به گفته حناچی؛ در حوزه احیای باغات، تملک ۲۱ باغ به وسعت ۱۰ هکتار و کاهش ۹۶ درصدی پروانه‌های صادرت در باغات انجام شده البته این رقم ۹۶ درصد آدم را یاد آمارهای خاص می اندازد. 
او تعداد بوستان‌های تهران را ۲ هزار و ۳۰۰ بوستان عنوان کرد و افزود: به میزان مساحت بوستان‌ها ۵۳ درصد در سال ۱۳۹۹ اضافه شد وتلاش برای کاهش استفاده از منبع آب های زیر رزمینی با استفاده از آب چرخانی و لای روبی در بوستان‌ها ادامه دارد. 
شهردار تهران با اشاره به اقدامات در حوزه هوشمندسازی گفت: یکی‌از اقدامات مهم در این حوزه، سامانه تهران من بود که هم‌اکنون بیش از سه میلیون کاربر دارد. شبکه فیبر نوری هم به طول ۱۰۵ کیلومتر توسعه پیدا کرد و شهرداری الکترونیک با هوشمندسازی سامانه‌های درون شهرداری محقق شد. نتیجه این اقدامات سبب شفافیت در بودجه شده است. 
او به اطلاعات منتشر شده درسامانه شفاف اشاره کرد و افزود: بر اساس قولی که به شهروندان تهران داده بودیم، این سامانه راه اندازی شد. تا پیش از این، این گلایه از شهرداری وجود داشت که اطلاعات به راحتی در اختیار قرار نمی گرفته اما در این دوره اطلاعات ۱۲ عنوان اصلی و ۳۴۰ عنوان فرعی در این سامانه وجود دارد.
حناچی این را هم گفت که قطعا منکر زحمات گذشته نیستیم و اگر تحولی در این دوره رخ داده مربوط به شعاری بوده که به مردم داده شد. ما قول دادیم و بر اساسا قولمان عمل کردیم. عمل به شعار تهران شهری برای همه آغاز شده و امیدواریم در آینده هم ادامه پیدا کند این نتیجه آرایی بوده که مردم تهران نمایندگانشان دادند.
5-299

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: