• يکشنبه ٢ شهريور ١٣٩٩-١٠:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٢٩
محمد سالاری در نطق پیش از دستور مطرح کرد

گزارش عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طی سه سال گذشته

محمد سالاری در گزارش عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طی سه سال گذشته، به بیان اقدامات انجام شده و انتظارات هنوز به سرانجام نرسیده حوزه شهرسازی و معماری پرداخت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در دویست و سی و دومین جلسه شورا، و در نطق پیش از دستور خود، به ارائه گزارش اقدامات حوزه شهرسازی و معماری در پایان سال سوم شورا پرداخت، و گفت: یکی از علل استقبال بی نظیر مردم از لیست امید در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، اعتراض به پارادایمی سخت افزاری بود که شهر را با استفاده از درآمدهای ناشی از شهرفروشی اداره می کرد. و در واکنش به آن شیوه مدیریت امور شهر، شهروندان تهرانی خواستار توجه به رویکردهای انسان محوری، شفافیت، انضباط مالی، پاسخگویی، مبارزه با فساد، حقوق شهروندی، صیانت از میراث طبیعی شهر و جلوگیری از شهرفروشی شدند. در میان توقعات و انتظارات شهروندان تهرانی از شورای پنجم، سهم مأموریت های حوزه شهرسازی و معماری از وزن بالایی برخوردار است.

سالاری ادامه داد: حال که در پایان سال سوم عمر شورا و آغاز آخرین سال خدمت هستیم، لازم است در راستای هویت شورای شهر اصلاح طلب که مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی و فراهم کردن امکان نقد و گفتگو است، گزارشی صادقانه و مستند از اقدامات انجام شده در این مدت را خدمت شهروندان تهرانی ارائه نماییم. و نیز از انتظارات هنوز به سرانجام نرسیده هایی بگوییم که علیرغم پیگیری های انجام شده، جامه تحقق نپوشیده اند.

وی آشفتگی و رکود اقتصاد کلان، تحریم های ظالمانه بین المللی، بروز همه گیری کرونا، کم شدن جریان سرمایه گذاری در شهر، رکود بازار مسکن و کاهش شدید درآمدهای شهرداری، بدهی های به ارث رسیده از دوره های قبل، به اشباع رسیدن ظرفیت درآمدزای طرح تفصیلی، تغییرات مکرر شهردار، علیرغم میل و اراده شورا و غیره را از تنگناها و موانع بر سر تحقق وعده ها دانست.

وی با اشاره به مهمترین محورهای اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری در سه سال گذشته، و همچنین اولویت های پیگیری خود در یک سال باقیمانده، اظهار داشت: ارائه گزارش تفصیلی را که به واسطه گستردگی مأموریت های این حوزه در این نطق نمی گنجد، به فرصت های دیگر موکول می کنم. پرواضح است آنچه به عنوان توفیق در اینجا ذکر می شود، توفیق کلیت شورای پنجم و سایر کمیسیون های تخصصی و بخصوص کمیته های شهرسازی و معماری و طرح های شهری و حاصل همکاری و کمک همه همکاران محترم و همیاری شهرداری است. لذا همینجا لازم است از یاری همگان کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.

توقف شهرفروشی، کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به حقوق عامه

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در گزارش خود، توقف شهرفروشی، کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به حقوق عامه را یکی از مهم ترین دستاوردهای حوزه شهرسازی دانست، و گفت: تا پیش از شورای پنجم ما شاهد نوعی مسابقه در شهرفروشی بین مناطق شهرداری بودیم. و منطقه ای موفقتر ارزیابی می شد که می توانست اضافه طبقه ها و تغییر کاربری های بیشتری بدهد. و به ازای آن پول بیشتری دریافت کند. نخستین اقدام ما در شورای پنجم، ایجاد تحول اساسی در این نگرش و حاکم کردن رویکرد احترام به حق به شهر و قانونمداری در شهرسازی و جلوگیری از شهرفروشی بود. به طوری که امروزه افتخار مدیران شهرداری به این است که  توانسته اند هرچه بیشتر جلوی شهرفروشی را در حوزه مدیریت خود بگیرند.

کاهش ۸۰ درصدی تخلف از ضوابط طرح تفصیلی در مناطق

وی در خصوص اقدامات تقنینی و نظارتی این حوزه که به موازات تغییر گفتمان صورت گرفت، اظهار داشت: کمیسیون از طریق الزام شهرداری به  تعیین چارچوب و حدود اختیارات شوراهای معماری و کمیسیون های داخلی و شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری در آنها توانست امضاهای طلایی و تصمیمات سلیقه ای در مرحله صدور پروانه و بعد از آن را تا حدود زیادی حذف کند. بررسی ها نشان می دهد پیش از این و بین سال های ۹۱ تا ۹۵ ، تنها در منطقه ۱ شهرداری میان پروانه های صادره با ضوابط طرح تفصیلی، ملاک عمل ۶۹ درصد مغایرت وجود داشته. اما پس از اصلاحات ساختاری صورت گرفته، میزان تخلفات در این حوزه را تا ۸۰ درصد در مناطق شهرداری کاهش داشته است. امروز با جرئت می توانم بگویم، در مرحله صدور پروانه هیچ تخلفی صورت نمی گیرد. علاوه بر این محاسبه عوارض در صدور پروانه بصورت سیستمی و گواهی های ساختمانی که بزودی به شکل سیستمی خواهد شد، دیگر جایی برای اعمال سلیقه و نظر باقی نمانده است

وی ادامه داد: با حاکم کردن رویکرد جدید احترام به حق شهر تغییر در رویکردهای کمیسیون ماده ۵  نیز با اهتمام شهرداری تهران رخ داده، به نحوی که شاهد تفاوت آشکاری میان نوع مصوبات گذشته و فعلی آن هستیم. به طوری که طی ده سال مدیریت شهری گذشته، کمتر از 15 درصد پرونده های مطرح شده در این کمیسیون مربوط به تعیین تکلیف طرح ها و پروژه های موضعی و موضوعی، با رویکرد  افزایش زیست پذیری، سرزندگی شهری و افزایش عرصه ها و قلمروهای عمومی و نهایتا هویت بخشی به شهر بوده. و بیش از 86 درصد پرونده ها مربوط به بارگذاری و درآمدزایی صرف بوده است. اما در دوره پنجم شورا، کمیسیون ماده ۵ تا حدود زیادی این نسبت ها را معکوس کرده است، که نقش کمیسیون شهرسازی در این تغییر رویکرد موثر بوده است.

کاهش ۵۵ درصدی پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ در مقایسه با دوره چهارم

سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات ساختمانی، گفت: در اولین سال شورای پنجم، ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده ۱۰۰ تشکیل شد. و در نتیجه آن آسیب شناسی دقیقی از قوانین و فرآیندها به دست آمد، مبتنی بر یافته های ستاد هماهنگی پیش نویس لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری با همکاری وزارت کشور تهیه و جهت تصویب به دولت ارائه شد. علاوه بر این، ارزش معاملاتی ساختمان که از سال ۹۳ بازنگری نشده بود، به روز شد، تا با افزایش میزان جرایم تخلفات ساختمانی، انگیزه برای تخلفات ساختمانی کاهش یابد. مجموعه اقدامات این حوزه سبب شده که در دوره شورای پنجم پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰، نسبت به دوره چهارم کاهش ۵۵ درصدی داشته باشد، که این خود نشان از حرکت به سوی بازدارندگی از وقوع تخلف در این دوره دارد.

وی اضافه کرد: در کنار همه اقدامات فوق، از آنجا که معتقدیم عامل اصلی جلوگیری از فساد و رانت، نظارت همگانی و شفافیت است، لذا الزام شهرداری به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی همه پرونده ها و نظارت پذیر کردن همه مراحل طی شده، به عنوان یکی از طرح های مشترک این کمیسیون با کمیته شفافیت به نتیجه رسید. و بستر نظارت همگانی در حوزه شهرسازی و معماری را فراهم نمود.

شفافیت در جریان بررسی پرونده های باغات

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص اقدامات انجام شده برای حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز تهران و حفظ میراث طبیعی شهر، گفت: صیانت و حفاظت از باغات و عرصه های سبز و باز شهری، از جمله مهمترین اولویت های این کمیسیون در کنار سایر کمیسیون ها بوده است، که در این خصوص مشارکت مؤثر و فعالانه ای در لغو مصوبه برج باغ ها داشته است. همچنین بررسی، تدوین و تصویب دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری موسوم به خانه باغ، ایجاد فرایندی ویژه برای صدور پروانه در باغات شهر تهران، پیگیری تهیه شناسنامه باغات با محوریت همکاری کمیسیون سلامت و محیط زیست، تبدیل باغات در اختیار سازمان ها و نهادهای حاکمیتی به پارک های عمومی، و فراهم کردن امکان دسترسی مردم به این فضاهای سبز و نیز همکاری با کمیسیون سلامت برای تملک باغات در مناطق دچار فقر سرانه فضای سبز از محل عوارض قطع درختان، از دیگر اقدامات این کمیسیون با همکاری و تعامل سایر کمیسیون ها بوده است.

وی ادامه داد: تلاش های این کمیسیون برای ساماندهی باغات انبوه و به هم پیوسته تهران، از جمله باغات کن به وسعت 1072 هکتار، و فرحزاد به وسعت 211 هکتار، در این میان اهمیت ویژهای دارند. کمیسیون شهرسازی و معماری با  پیگیری های فراوان و مؤثر و برگزاری ده ها نشست و جلسه تخصصی توانست طرح های موضعی صیانت و ساماندهی این باغات را، در مراجع قانونی یعنی کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسانده، و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شود.

سالاری افزود: همچنین موضوع ساماندهی این باغات گسترده، در برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران، برنامه اولویت محور و تحقق پذیر شهرداری تهران گنجانده شد، تا با رویکرد مشارکت همه ذینفعان، هرچه سریعتر عملیاتی گردد. اکنون طرح موضعی این محدوده ها برای تبدیل این عرصه های ارزشمند زیست محیطی به بزرگترین محدوده تفرجگاهی و گردشگری شهر در مرحله اجرا قرار دارد.

تقویت عرصه های عمومی و توسعه میدانگاه ها و پلازاهای شهری و مناسب سازی آن ها

عضو شورای شهر تهران گسترش کمی و کیفی عرصه های عمومی و مناسب سازی شهر برای استفاده بدون تبعیض همه شهروندان را راهبرد اساسی پیاده سازی حق بر شهر دانست، و گفت: در همین راستا کمیسیون شهرسازی و معماری، با محوریت کمیته معماری و طرح های شهری پیگیر توجه ویژه به توسعه عرصه های عمومی شد. و در تدوین و تصویب برنامه پنج ساله سوم شهر تهران تکالیف بنیادینی در این خصوص تعیین گردید. بر همین اساس تلاش برای مكان يابي و احداث ميدانگاه پياده، در هر يك از مناطق 22گانه در عرصه هاي داراي ظرفيت بالقوه، با استفاده از مشاركت شهروندان در دستور کار قرار دارد، که برخی از آنها به مرحله اجرایی نیز رسیده اند.

وی ادامه داد: در زمینه مناسب سازی نیز با احیاء ستاد مناسب سازی و ایجاد تغییر نگرش در اجرای طرح ها و برنامه های عمرانی شهر، مناسب سازی به یکی از پیوست های اولویت دار طرح ها تبدیل شده است. تلاش های کمیسیون با محوریت کمیته شهرسازی موجب شد تا اعتبارات  مربوط به مناسب سازی در فرآیند تصویب بودجه های سنواتی تا حدود 300 درصد افزایش یابد. و شیوه نامه مناسب سازی به عنوان بخشی از فرآیند عقد قرار داد نیز ابلاغ شود. علاوه بر این رعایت ضوابط مناسب سازی در مراحل طراحی و احداث ایستگاه های مترو، خطوط مترو توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، طبق مصوبه ستاد مناسب سازی و پیگیری برای مناسب سازی حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای شهر تهران، از دیگر اقدامات این کمیسیون و کمیته شهرسازی در زمینه مناسب سازی است.

بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری و پروژه های کوچک مقیاس

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به اقدامات و پیگیری های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: با وجود اینکه مأموریت بازآفرینی نیازمند همکاری نهادهای دولتی است. اما این کمیسیون تلاش نموده با پیگیری های خود به فرآیند بازآفرینی سرعت و هماهنگی بخشد. رویکردهای مختلفی طی دهه های گذشته در خصوص نوسازی بافت های فرسوده اتخاذ شد، که هیچکدام پاسخگوی وضعیت محلات فرسوده نبود، و اقدامات منجر به خروج افراد از محلات می شد.  و صرفا بر ابعاد کالبدی و مسکن سازی تکیه داشت. اما توجه به رویکرد بازآفرینی بویژه ابعاد نرم افزاری آن که با رویکرد توسعه محله محوری و با مشارکت شورایاری ها و مردم محلات امکان پذیر بود، در این دوره شورا و با جلسات کارشناسی کمیسیون و در برنامه سوم شهرداری گنجانده شد.

تهیه سند توسعه محله برای 171 محله

وی ادامه داد: بر این اساس  قرارشد که سند توسعه محله برای هر یک از محلات واقع در بافت های فرسوده و غیربرخوردار تهیه شود، و اطلاعات آن در سامانه پیشخوان توسعه محله درج شود، و امکان مقایسه توسعه محلات در شاخص های کلی 4 گانه (جمعیتی، اجتماعی-اقتصادی-کالبدی، فعالیتی محیط زیستی - حکمروایی) مقدور باشد، و در هنگام تهیه این اسناد، سعی شد لیستی از نیازها و اولویت های هر محله با توجه به جلسات متعددی که با ذینفعان و شورایاری ها در محلات گذاشته می شد، تهیه شود. و برای اولین بار با رویکرد مشارکتی و مبتنی بر نیاز مردم، و نه نیاز مدیران شهری  پروژه های کوچک مقیاس در محلات اجرایی شدند. با  توجه به اینکه 184 محله زیر پوشش دفاتر تسهیل گری قرار دارد، که تا کنون برای 171 محله سند توسعه محله تهیه و 159 سند محله مصوب ستاد بازآفرینی شده است.

سالاری اضافه کرد: در تمام اقدامات ذکر شده، کمیسیون شهرسازی و معماری جلسات متعددی با سازمان ها و نهادها و صاحبنظران برگزار کرد. و عملکرد سازمان نوسازی در تمامی اقدامات و پروژه ها بصورت مستمر مورد بررسی و اصلاح  قرار گرفت. همچنین برخی از عرصه های ناکارآمد شهری از جمله محور نیلوفری (به وسعت 70 هکتار)، محور فدائیان اسلام (537 هکتار) ، کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ (400هکتار)، اراضی بلااستفاده منطقه ۱۸  ( 700 هکتار)، محله نفرآباد (20 هکتار)، محله کن(1072 هکتار)، محله فرحزاد(211 هکتار)، امامزاده عینعلی زینعلی (34 هکتار)  و....مورد تاکید جدی کمیسیون شهرسازی و حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار گرفت. و جهت بازآفرینی این عرصه های ناکارآمد، طرح هایی تهیه شد که برخی از آن ها در مرحله اجراست.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: به لحاظ ساختاری نیز ستادهای بازآفرینی در سطوح ملی و استانی و شهر و منطقه تعریف شده بودند.  اما فعالیت آن ها در سطح شهر تهران و مناطق متوقف شده بود، که با تاکید و پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری، مجددا کمیته های ذیل ستاد بازآفرینی شهر تهران راه اندازی و فعال شدن.د و بالاخص درکمیته زیرساخت با حضور مداوم اعضا کمیسیون شهرسازی در تمامی مناطقی که دارای محلات بافت فرسوده بودند، جلسات برگزار شد. و اقدامات موثری از جمله تامین روشنایی معابر، نوسازی شبکه آبرسانی، و تکمیل شبکه فاضلاب، خریداری و نصب شیرهای هیدرانت، جابه جایی بیش از 1000 تیر چراغ برق برای ارتقاء نفوذپذیری بافت فرسوده، ساماندهی کابل های مخابراتی، مقاوم سازی مدارس و مناسب سازی 20 باب مدرسه استثنایی، احداث کیوسک جهت تامین سرانه انتظامی، ارتقای سرانه های درمانی، تهیه برنامه ساماندهی راسته ها و محدوده های دارای اولویت با حضور نمایندگانی از همه ارگان ها ی مربوطه، از جمله شرکت برق منطقه ای تهران، شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز استان تهران، مخابرات، سازمان اتش نشانی، بنیاد مستضعفان، اداره راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و اداره کل اموزش و پرورش و ....در دستور کار قرار گرفت.

سالاری ادامه داد: با توجه به درخواست ها و اعتراضات مردم برخی محلات نسبت به تدقیق محدوده بافت فرسوده، کمیسیون پیگیری های مکرری با محوریت سازمان نوسازی را به منظور اصلاح محدوده بافت فرسوده شهر تهران با همکاری شهرداری و سایر نهادها انجام داده، که منجر به افزایش حدود 700 هکتار به محدوده بافت فرسوده شد. در خصوص ماموریت "نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن" در بافت فرسوده نیز دستورالعمل مقاوم سازی تدوین شده  است. همچنین تعریف تعداد قابل توجهی از پروژه های بهسازی محیطی در سطح محلات بافت فرسوده، و به بهره برداری رسیدن برخی از آن ها، که جزئی از برنامه اولویت محور و تحقق پذیر مدیریت شهری نیز بوده است، از راهکارهای این کمیسیون و حوزه شهرسازی و معماری شهرداری برای تداوم جریان بازآفرینی حتی در زمان کمبود منابع مالی مدیریت شهری بوده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات مهم حوزه شهرساز و معماری در این زمینه می توان به پیگیری جهت تصویب دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه نوسازی و نظارت، بر ایجاد پاتوق های محله ای و مراکز محله در محدوده بافت فرسوده، اشاره نمود. همه موارد ذکر شده موجب تقویت ارزش سکونت در محلات خواهد شد و هویت محله را حفظ خواهد کرد.

تلاش برای تحقق پذیری تکالیف طرح جامع و تفصیلی شهر تهران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد قانونگرایی شورای اصلاح طلب پنجم، اظهار داشت: کمیسیون شهرسازی و معماری، بازگشت به طرح جامع و تفصیلی شهر و تلاش برای تحقق تکالیف بر زمین مانده آنها را سرلوحه کارهای خود قرار داد. از همین رو، نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری تهران را در یکی از نخستین اقدامات خود احیاء نمود، تا قطار توسعه تهران در ریل توسعه  پایدار و متوازن بازگردد. بررسی تحقق پذیری طرح تفصیلی و آسیب شناسی اجرای آن به منظور فراهم نمودن بستر بازنگری طرح مذکور نیز از اقدامات کمیسیون در راستای عمل به تکالیف طرح جامع و تفصیلی بوده است.

سالاری ادامه داد: پیگیری، بررسی و تصویب طرح تفصیلی ویژه  منطقه ۲۲ با رویکرد جمعیت پذیری حداقلی و پرهیز از بارگذاری های سنگین، مبنای قراردادن توسعه کیفی به جای توسعه کمی، توسعه خط حمل و نقل ریلی و پاک، تأمین حداکثری خدمات عمومی، حفاظت از محیط زیست و ... از اقدامات مهم کمیسیون در این دوره بوده است، که پس از ده ها جلسه و ساعت ها کار کارشناسی نهایتا به تصویب شورا رسید.

وی افزود: پیگیری جهت تصویب برنامه عملیاتی ساماندهی زیر پهنه حفاظت ویژه ( G 323 ) به وسعت 1729 هکتار(محدوده فی مابین منتهی الیه فضای کالبدی شهر تا خط حریم، که جزو تکالیف طرح تفصیلی  بوده است. پیگیری تهیه و تصویب طرح های موضعی و موضوعی، از جمله حق انتقال توسعه (TDR)ساماندهی مشاغل نامتجانس شهری، پیگیری ایجاد دادگاه های ویژه مدیریت شهری، طرح ساماندهی فعالیت های مجاز به استقرار در پهنه های مختلف طرح تفصیلی، و ضوابط بلندمرتبه سازی که همگی جزو تکالیف برزمین مانده طرح جامع و تفصیلی هستند، و عدم تحققشان، ضربات جدی به کیفیت زیست شهروندان می زند، در این سه سال در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار داشته اند، و پیشرفت های قابل ملاحظه ای نیز در هر کدام حاصل شده است. اما از آنجا که بسیاری از آن ها نیازمند تصمیم گیری مراجع کلانتر قانونی، مانند مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت هستند، هنوز به نتایج نهایی نرسیده اند..

ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت بخشی به شهر

سالاری در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت بخشی به شهر، گفت: در راستای عمل به یکی از مهمترین وظایف طرح جامع و طرح تفصیلی تهران مبنی بر "ساماندهی و ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری" و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به لزوم توجه مدیریت شهری به نمای ساختمان های شهر، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برای نخستین بار در پایتخت، موضوع بررسی و تصویب نقش های نمای ساختمان ها را در فرایند صدور پروانه الزامی کرد. و در این راستا کمیته هایی تحت عنوان کمیته های نما و کمیته بناهای شاخص را به صورت رسمی ایجاد کرد، که تا پایان سال 98 حدود 62000 پرونده را بررسی و نقش بسزایی در ساماندهی به نماهای شهر تهران دارند.

وی ادامه داد: در کنار تشکیل این کمیته ها، تصویب ضوابط عام نما در کمیسیون ماده ۵ و نیز ارایه دستورالعمل "طراحي، پايش و اجراي نماهاي شهر تهران" برای هدایت نظام مندتر سیما و منظر شهری در سال 1397، تشکیل دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کمیته های نما نیز به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی میان ناظران شورا در کمیته نمای مناطق ۲۲ گانه، و برگزاری مسابقات معماری برای پروژه های شاخص شهری مانند پلاسکو، نیلوفری و غیره از جمله اقدامات مهم کمیسیون و حوزه شهرسازی و معماری در این خصوص بوده است.

افزایش ایمنی و تاب آوری شهری و پدافند غیرعامل

وی با بیان اینکه  موضوع تاب آوری شهر تهران و ضرورت ایمن سازی آن، یکی از اولویت های اساسی کمیسیون شهرسازی و معماری در طول ۳سال گذشته دانست، و اظهار داشت: انعکاس نقشه حریم های گسلی بر روی نقشه های طرح تفصیلی و پیگیری تصویب ضوابط ساخت و ساز بر پهنه های گسلی از تحولات مهم اخیر شهر تهران در زمینه تاب آوری و ایمنی بوده، که در این دوره با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری انجام شده است.

سالاری تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه ایمنی و تاب آوری که هنوز حل نشده، بلاتکلیفی مرحله بهره برداری از ساختمان است و چون ضوابط و قوانین موجود کافی نیست، کمیسیون شهرسازی و معماری اصلاح مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را طی ده ها جلسه پیگیری نموده، که هم اکنون در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی جهت تصویب در دولت قرار دارد.

جنبش در زمینه ایمن سازی در شهر

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات کمیسیون در همکاری با کمیسیون سلامت، الزام شهرداری تهران نسبت به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان های موجود و شناسایی ساختمان های خطرساز، بارگذاری اطلاعات این ساختمان ها در سامانه، ابلاغ دستورالعمل های ایمن سازی به مالکین و نهایتا اعلان شکایت به مراجع قضایی و انتشار عمومی اطلاعات به منظور الزام مالکین مستنکف بوده است.

سالاری افزود: نظارت و پیگیری ایمن سازی ساختمان های ناایمن شاخص در محدوده مرکزی شهر و بازدیدهای میدانی از دیگر اقدامات این کمیسیون در کنار سایر کمیسیون ها و کلیت شورا بوده است. خوشبختانه مجموع این اقدامات توانسته جنبش قابل توجهی در زمینه ایمن سازی در شهر ایجاد نماید.

صیانت از حریم شهر تهران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه حفاظت و صیانت از حریم شهر یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری است، که نقش مهمی در نظم بخشی به نظام شهرسازی و صیانت از فضاهای تنفسگاهی شهر برای آینده دارد، گفت: از همین رو کمیسیون شهرسازی و معماری، رفع تعارضات قانونی مدیریت حریم پایتخت را به طور مرتب و با تشکیل سلسله نشست ها با حضور تمامی ذینفعان پیگیری نموده، و تلاش های زیادی هم برای تهیه و تصویب طرح راهبردی و ساختاری حریم پایتخت انجام داده است، که منجر به تصویب طرح راهبردی در شورای عالی شهرسازی شده، و طرح ساختاری نیز در شرف تصویب قرار دارد. اما سازمان مدیریتی حریم هنوز تعیین تکلیف نشده است. همچنین کمیسیون با نامه نگاری های متعدد با دولت، خواستار احیاء سند مجموعه شهری تهران شده است، و همچنان تلاش در این زمینه ادامه دارد.

کمپین «آرزوهای تهران»

وی افزود: کمپین «آرزوهای تهران» اقدام دیگر کمیسیون با محوریت کمیته شهرسازی است، که برای ایجاد ارتباطی دوسویه بین شهروندان ومدیران شهری پایتخت شکل گرفته، و برای نخستین بار پنج ارگان از مجموعه مدیریت شهری را برای پیشبرد یک برنامه دور هم جمع کرد، تا مشارکتی کم نظیر درشناسایی مشکلات و همفکری برای حل آنها تحقق یابد. این کمپین با هدف بهبود زندگی و ارتقاء کیفیت زیست شهری شکل گرفت. برای رسیدن به این هدف سامانه ای راه اندازی شده، تا شهروندان از آرزوهای خود برای بهبود شهر بگویند، و با همیاری یکدیگر، آرزو یا آرزوهایی را برگزینند، تا مسئولان شهری آنها را برآورده کنند.

مأموریتهای فرا کمیسیونی

محمد سالاری در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود، ماموریت های فرا کمیسیونی، کمیسیون متبوع خود در زمینه مأموریت ها و موضوعات مشترک شورا را اینگونه بیان کرد: پیشرو بودن در زمینه تدوین و عملیاتی شدن برنامه اولویت محور تحقق پذیر شهر تهران، همکاری پیگیرانه در تشکیل کمیته ارتقاء درآمد شهرداری و همکاری موثر با کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی و اصلاح لایحه «بسته محرك در شرايط سخت اقتصادي و نيز در شرايط بحراني ناشي از گسترش ويروس كرونا» حضور فعال و مؤثر در کمیسیون ماده ۵ و مشارکت در تصمیم گیری مبتنی بر افزایش زیست پذیری شهر، تعامل و جلسات کارشناسی با شورایاری ها و احصا مشکلات و چالش ها در محلات و پیگیری جهت رفع مشکلات، که بعضا مشکلات فراحوزه ای بودند، تلاش برای اجرایی شدن احداث تصفیه خانه های محلی فاضلاب در مناطق، تعدیل بارگزاری ساختمانی در عرصه پادگان ۰۶، از بیش از ۲ میلیون مترمربع به حدود ۶۰۰ هزار مترمربع با کنشگری موثر در شورای عالی شهرسازی و معماری و اختصاص 70 درصد از عرصه آن به پارک عمومی برای استفاده شهروندان. همچنین تعامل با نظام مهندسی در زمینه پیگیری عملیاتی شدن حضور سازنده ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز، تهیه شناسنامه فنی و ملکی، ساماندهی گودهای پرخطر، ارتقاء ایمنی در کارگاه های ساختمانی، کاهش زمان صدور پروانه و گواهی های ساختمانی.

وی در بخش دیگری به کارهای باقی مانده حوزه ماموریتی خود گفت: علیرغم توفیقاتی که این کمیسیون با همکاری و کمک همه اعضای شورای شهر توانسته به دست بیاورد، اما کارهای باقیمانده همچنان فراوانند، که سرنوشت برخی از آنها در دست نهادهایی است که همکاری لازم را با شورا به عمل نمی آورند. برخی از آنها نیز در مرحله اجرا در شهرداری معطل مانده اند.

سالاری ادامه داد: در زمینه کاهش تخلفات ساختمانی علیرغم توفیقات نسبی چشمگیر شورا در این دوره، اما به علت اشکالاتی که در قانون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها وجود دارد، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. پیشنویس اصلاح این قانون توسط کمیسیون با همکاری وزارت کشور تهیه و در اختیار دولت قرار داده شده. اما هنوز تا تصویب در هیئت دولت و بعد مجلس مسیر طولانی دارد، که امیدواریم دولت و مجلس محترم در فرآیند آن تسریع کنند. در بحث مدیریت حریم با اینکه طرح جامع راهبردی حریم پایتخت در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده، اما هنوز مدیریت جامع حریم شکل نگرفته است. این درحالیست که اگر وضع موجود ادامه یابد، به زودی شاهد از بین رفتن اندک فرصت ها و فضاهای باقیمانده حریم شهر تهران و شهرهای اقماری برای صیانت از فضاهای تفرجگاهی و تنفسی اطراف شهر تهران خواهیم بود. اینجا نیز دولت باید جدیت و شتاب بیشتری به خرج دهد.

نارضایتی از شهرداری تهران به دلیل فرآيند بروکراتیک طولانی صدور پروانه

وی اضافه کرد: در بحث صدور پروانه و گواهی های ساختمانی علیرغم پیگیری های مستمر اعضای کمیسیون، اما همچنان با فرآيند بروکراتیک بسیار طولانی و پیچیده ای روبرو هستیم. و بشدت از عملکرد شهرداری در این خصوص ناراضی هستیم. بنابراین تلاش ها و پیگیری های ما برای هرچه کوتاهتر شدن این فرآیند و نیز هوشمندسازی کامل آن ادامه خواهد داشت. و امیدواریم آنچنان که معاونت شهرسازی شهرداری وعده داده، تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع مهم دیگری که تحقق آن از ضروری ترین اولویت ها است، تحقق تکلیف طرح جامع در خصوص حق انتقال توسعه یا TDR است. اگر این تکلیف اجرایی شود، مدیریت شهری ابزار بسیار قدرتمندی برای حل بسیاری از مشکلات موجود، در زمینه صیانت از باغات، بافت و بناهای ارزشمند تاریخی و اجرای طرح های شهری و احیاء حقوق عامه خواهد داشت. اما علیرغم پیگیری های فراوان ما هنوز، دولت گام عملی بلندی در این زمینه برنداشته است. ساماندهی زیست شبانه از دیگر برنامه های اولویت دار شورا و کمیسیون بوده که تلاش های زیادی برای گفتمان سازی و اقناع نهادهای متعدد و نیز زمینه سازی قانونی برای آن انجام داده است. اما متأسفانه علیرغم همه این تلاش ها، شهرداری تهران جدیتی برای اجرای آن به خرج نداده است. توقع ما از شهرداری تهران این است که هرچه سریعتر نسبت به اجرایی کردن مصوبات شورا در این زمینه اقدام کند.

وی در پایان ضمن تقدیر از همراهی مجدانه اعضای این کمیسیون و کارشناسان و مشاوران و استادان دانشگاه و صاحبنظران و تشکل های حرفه ای و دانشگاهی که با این کمیسیون و کمیته های مربوطه همکاری داشته اند، گفت: از همکاری و همراهی اعضای محترم شورا و مدیریت مؤثر و مسئولانه ریاست محترم شورا، و سایر کمیسیون های تخصصی و سازمان شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری که همگی تمام توان و ظرفیت علمی، تخصصی و مدیریتی خودشان رابرای ارتقای کیفی زندگی شهروندان عزیز تهرانی، در این سه سال به کار بسته اند به نوبه خودم تشکر و سپاسگزاری می کنم.

۲۳۲-۳

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: