• چهارشنبه ٧ خرداد ١٣٩٩-١٣:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٥٥
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد

اصلاح لایحه «بهره‌بردای از پیاده‌راه‌های پایتخت»

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دلایل مخالفت خود را با لایحه پیشنهادی شهرداری تهران با موضوع بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها با هدف نشاط اجتماعی تشریح کرد و گفت این لایحه اصلاح خواهد شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره لایحه پیشنهادی شهرداری تهران با موضوع بهره برداری از پیاده‌راه‌ها با هدف نشاط اجتماعی گفت: «اساس تصمیم مبنی بر ساماندهی عرصه‌های عمومی از جمله پیاده‌راه‌های شهر با رویکرد ارتقای کیفیت فضایی و ایجاد پاتوق‌های محله‌ای، رویکرد درستی است و قطعا به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری از این رویکرد استقبال می‌کنیم.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: «در برنامه پنجساله شهرداری نیز مجموعه‌ای از احکام و سرفصل‌ها را به تصویب رساندیم و تکالیفی جدی برای شهرداری تهران از جمله موضوع پلازاهای شهری، میدان‌گاه‌ها، ساماندهی پیاده‌راه‌ها، مناسب سازی معابر و میادین و خیابان کامل در نظر گرفته شد. خیابان کامل، خیابانی است که دارای جداره‌های بسیار فعال و متنوع و دارای مُدهای مختلف حمل و نقلی با محوریت پیاده‌راه باشد. در این خیابان پیاده راه‌ها باید سرزندگی و نشاط کافی را داشته باشند که با ایجاد یکسری المان‌های شهری و ارائه خدمات تفرجگاهی در پیاده راه‌ها محقق می‌شود.»

وی با اشاره به مخالفت خود با لایحه پیشنهادی شهرداری تهران گفت: «با لایحه پیشنهادی شهرداری تهران مخالفت کردم و در جلسه مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه نیز مخالفت خود را اعلام کردم. درست است که در پیوست‌های لایحه مذکور مواردی درباره سرزندگی و مسایل این چنینی آمده است اما رویکرد آن فروش خیابان‌ها و بهره‌برداری صرف بوده است.»

سالاری ادامه داد: «اعتقاد دارم تصمیم‌گیری درخصوص پیاده راه‌ها و عرصه‌های عمومی شهر باید مبتنی بر مبانی نظری و حقوق حقوق عامه باشد. اساسا جنبش حقِ به شهر در دنیا و کشورهای توسعه یافته شکل گرفت و امروزه در دنیا فلاسفه بسیار بزرگی پشت این نظریه هستند. جنبش‌های جهانی و منطقه‌ای در آن صورت گرفته و منجر به تصویب منشور حقِ به شهر در سازمان ملل متحد شده است و حرفش این است که عرصه‌های عمومی شهرها در اصل مبتنی بر تصمیم افراد متمکن شهر، تصرف و بارگذاری می‌شود. لذا افراد غیر برخوردار ساکن در شهر که عمدتا بساط‌گستران هستند کمترین سهم را از عرصه‌های عمومی شهر در اختیار دارند.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: «در لایحه شهرداری تهران به مساله بساط گستران توجهی نشده است و این نگاه که فکر کنیم بساط‌گستری را باید از رویکرد بالا به پایین بنگریم و برخورد سلبی داشته باشیم، به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. در واقع در لایحه شهرداری تهران برای برخی اصناف یکسری امکانات و بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که برای دهک اول جامعه و سرمایه‌داران است. اینکه بیایم عرصه‌های پیاده راه‌ها که دهک‌های پایین جامعه و غیر برخوردار برای گذران معیشت از آن استفاده می‌کنند را از دسترس خارج کنیم به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.»

وی خاطرنشان کرد: «شرطم این بود که باید طرح به سمت طرح ارتقای کیفیت فضایی و ایجاد سرزندگی شهری و ساماندهی پیاده راه‌ها و عرصه‌های عمومی برود. شهرداری تهران نیز ارتقای کیفیت زندگی را در آن بگنجاند. ما مخالف درآمدزایی برای شهرداری تهران نیستیم اما اینکه فقط هدف بهره‌برداری با رویکرد درآمدزایی داشته باشیم مورد پذیرش نیست.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: «معاونت خدمات شهرداری هم اعلام کرد که نظرشان فقط درآمدزایی نبوده است و ساماندهی و ایجاد سرزندگی شهری نیز هدف شهرداری است. تصمیم بر این شد که اساسا تغییرات جدی و اساسی و مبنایی در این لایحه صورت بگیرد و در اصل نگاه شهرسازی باید غالب باشد. اینکه شرکت شهربان و ساماندهی مشاغل متولی تدوین لایحه شده، معلوم است که لایحه با نگاه بگیر و ببند و جمع‌آوری تدوین شده است. در صورتی که شرکت شهربان قرار بوده یکسری نیرو تامین کند که توسط آنها سد معابر برچیده شود یا شرکت ساماندهی مشاغل نیز اگر مشاغل نامتجانس و مزاحم بودند را ببندد. بنابراین این لایحه قطعا باید با رویکرد شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و طراحی شهری و ایجاد فضاهای سرزنده و بانشاط و کیفیت بخشی به عرصه‌های عمومی تهیه شود که تا حدی توانستیم همکاران را مجاب به اصلاح کنیم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: