• چهارشنبه ٧ خرداد ١٣٩٩-١٢:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٥٣
سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

آماده‌باش آتش‌نشانی برای آتش‌سوزی‌های احتمالی فضای سبز

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به دوبرابر شدن شاخص‌های تنوع زیستی در برخی عرصه‌های جنگلی تهران گفت: در نقاط مختلف تهران ریشه‌کنی و آتش زدن گونه‌های بومی به بهانه حذف علف‌های هرز توسط پیمانکاران در حال رخ دادن است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران «سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ریشه‌کنی گونه‌های بومی شهر تهران توسط پیمانکاران شهرداری گفت: در فضای سبز شهر تهران لکه‌های سبزی وجود دارد که گیاهان بومی در آن رشد می‌کنند؛ این لکه‌ها نقاطی هستند که در آنها چمن‌کاری و گل‌کاری انجام نشده است. 

وی اظهار داشت: گیاهان بومی این مناطق، خودرو بوده و با توجه به بارندگی‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته‌اند. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تغییرات شدید کاربری که موجب نابودی اکوسیستم بومی شهر تهران و پوشش گیاهی آن شده است، تصریح کرد: گونه‌های گیاهی بومی تهران تقریبا از بین رفته است و این لکه‌ها تقریبا آخرین بقایای گیاهان بومی تهران هستند. 

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه حفاظت از اندک گونه‌های باقیمانده بومی تهران بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این گونه‌های بومی آخرین ذخیره‌های ژنتیکی گیاهی شهر تهران هستند و حذف آنها منجر به آسیب قابل توجهی به اکوسیستم در معرض آسیب شهر تهران خواهد شد. 

وی ادامه داد: اهمیت حفاظت از آخرین ذخایر ژنتیکی گیاهی منجر به آن شد که سال گذشته، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت ریشه‌کنی و آتش زدن این گیاهان بومی را در دستور کار قرار دهد. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه صدور بخشنامه ممنوعیت حذف و آتش زدن گیاهان بومی با استقبال طرفداران محیط زیست مواجه شد و مقدار قابل توجهی از حذف گیاهان بومی هم کاهش یافت، ابراز داشت: امسال گزارش‌هایی از متخصصان و تشکل‌های مردم‌نهاد به دست ما رسید که نشان می‌داد در نقاط مختلف تهران از جمله در منطقه 2، پارک پردیسان - البته در رینگ بیرونی آن - و در پهنه شرقی تهران و مناطق مختلف دیگر ریشه‌کنی و آتش زدن گونه‌های بومی به بهانه حذف علف‌های هرز توسط پیمانکاران مختلف در حال رخ دادن است. 

حسینی میلانی با بیان اینکه شیوع کرونا به رغم بحران‌هایی که ایجاد کرد، برای محیط زیست و فضای سبز شهری هم نکات مثبتی نیز به همراه داشت، عنوان کرد: به دلیل استفاده کمتری که از فضاهای سبز و پارک‌های جنگلی در جریان قرنطینه رخ داد و بارندگی‌های خوبی که داشتیم، بسیاری از گونه‌های گیاهی در این مناطق رشد خوبی داشتند. 

وی به تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان موسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و یادآور شد: براساس تخمین مقدماتی موسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها، شاخص‌های تنوع زیستی پایتخت در برخی از پارک‌های جنگلی دو برابر شده است و گونه‌هایی که در گذشته دیده نشده نیز اکنون در پایتخت مشاهده می‌شوند. 

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه لکه‌های سبز شهری ذخیره بسیار مهمی برای شهر تهران است، بیان کرد: در سال‌های گذشته، تخریب گیاهان بومی منجر به از دست رفتن بخش مهمی از زیستگاه‌های گیاهی و جانوری شده و با بازگشایی پارک‌های جنگلی باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این ذخیره با ارزش به دست آمده را از دست ندهیم. 

حسینی میلانی افزود: در ارتفاعات توچال نیز شاهد رشد و افزایش گونه‌های گیاهی بومی به دلیل کاهش رفت و آمد به آن منطقه بوده‌ایم و فعالان محیط زیست نیز در تلاش بودند تا برداشت گیاهان دارویی و مرتعی در این مناطق کم شود. سازمان جنگل‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده است تا حفاطت بیشتری از این مناطق صورت گیرد. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ریسک آتش‌سوزی در این قبیل مناطق پس از ریخته شدن بذر آنها روی زمین گفت: با نظر کمیته فنی در هر منطقه شهرداری می‌توان به برگرداندن آنها به خاک محل اقدام کنند تا مسئله آتش‌سوزی رخ ندهد، اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود با اینکه این گیاهان هنوز سبز هستند و به مرحله باردهی نرسیده‌اند، اقدام به علف‌چینی آنها می‌شود. 

حسینی میلانی اضافه کرد: این اقدام به معنای آن است که ذخیره‌های ژنتیکی گیاهی باارزش شهر به عنوان علف هرز فرض می‌شوند، در نتیجه باید جلوی این اقدام هرچه سریع‌تر گرفته شود. 

وی در خصوص اینکه با توجه به پیش‌بینی تابستانی گرم، رشد گونه‌های گیاهی تا چه حد عرصه‌های جنگلی تهران را در ماه‌های گرم پیش‌رو با خطر آتش‌سوزی تهدید می‌کند، اظهار داشت: در پارک‌های جنگلی برای کنترل این مسئله، دستورالعمل‌های مشخصی وجود دارد و سازمان جنگل‌ها نیز برای سال جاری دستورالعمل خاصی را مشخص کرده تا بین حفظ گیاهان زیر اشکوب و کنترل آتش‌سوزی تعادل ایجاد شود. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: اهمیت حفاظت این مناطق در آن است که اگرچه ممکن است، یک لکه کوچک در یک محله یا منطقه تهران باشد، اما ذخیره ژنتیکی گیاهی را حفظ می‌کند که مسئله بسیار مهمی است؛ در نتیجه از بین بردن سریع آن درست نیست. 

حسینی میلانی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با شهرداری در این رابطه تصریح کرد: با مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز صحبت شده تا برای فصل گرم پیش‌رو، نیروهای آتش‌نشانی در آمادگی کامل قرار داشته باشند تا در صورت وقوع هر حادثه‌ای به سرعت نسبت به اطفا آن اقدام و ذخیره ژنتیکی شهر تهران حفظ شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: