• سه شنبه ١٦ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٧٧
فخاری عضو شورای شهر تهران درگفت وگو با رادیو تهران؛

گروه های آسیب پذیر اجتماعی تحت پیگیری شبکه سلامت قرارخواهند گرفت

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با رادیو تهران در ارتباط با خدمات شهرداری و شورای شهر تهران در ایام شیوع کرونا گفت: با همه گیری ویروس کرونا بین عرضه و تقاضا ماسک در بازار خلل ایجاد شد اما با گذشت دو ماه از شیوع این ویروس با همکاری گروه های داوطلب، مردمی ،جهادی و بخش هایی از نهادهای شهری کارگاه های تولید و دوخت ماسک در شهرداری تهران راه اندازی شد به طوری که  سالن های سازمان فرهنگی وهنری شهرداری به محلی برای تولید ماسک تبدیل گردید. در حال حاضر فاصله بین تولید و تقاضای ماسک در تهران تا حدودی برطرف شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهرافزود: اجباری شدن استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی با توجه پیش نیاز تولید ماسک است. شهردار تهران  در بر آوردی که از ظرفیت  گروه های داوطلب، جهادی و.. در تولید ماسک انجام دادند و با انتقال سرمایه ، به این نهادها میزان تولید ماسک به حدی افزایش یافته که تا حدودی تقاضای روزانه ماسک را پوشش داده شود. همچنین قیمت گذاری ماسک به گونه ای است که برای عموم شهروندان تهرانی قابل استفاده باشد. امکان عرضه ماسک ارزان قیمت در ایستگاه های مترو فراهم شده و گروه های کمتر برخودار نیز با قیمت بسیار پایینی می توانند ماسک تهیه کنند. این دستور العمل نیز با توجه به عدم پیش بینی در مورد پایداری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در ایام کرونا میزان رضایت مندی شهروندان از پاکیزگی شهر، نشان داد که آنها از خدمات شهری رضایت دارند. همچنین در تلاشیم تا الگوهای ترافیکی تنظیم گردد و طرح ترافیک جدید با توجه به اوج و فرود بیماری ترسیم شود. بخشی از اجرای این سیاست به تامین منابع از سوی دولت باز می گردد تا تعداد اتوبوس ها و کیفیت حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: خوشبختانه مردم اولین مطالبات خود را در موضوعات مختلف از اعضای شورای شهر دارند که نشان از نزدیکی اعضای شورا به مردم دارد. با این وجود اعضا و ریاست شورا در هیچ کدام ازستادهای بحران عضویت ندارند. این در حالی است که معتقدیم حضور هیات رئیسه  شورا در ستاد بحران کرونا به تصمیم گیری ها در ستادها سرعت بیشتری می دهد. در شرایط حاضر ماسک به تنهایی از مردم حفاظت نمی کند اما ماسک حداقلی ایمنی است که می توان برای شهروندان به وجود آورد. ماسک تنها حفاظت اولیه است  رفتارهای شخصی و شهروندای  باید تغییر کند. کارفرمایان باید این مورد را در نظر گیرند که نیروی کار به علت تراکم جمعیت در سیستم حمل و نقل عمومی نمی تواند سر وقت در محل کار خود حاضر شود.  این موضوع فهم اجتماعی مشترک می طلبد.

فخاری ادامه داد: نه تنها ایران بلکه در جهان هیچ آمادگی برای مقابله با شیوع کرونا وجود نداشت حتی کشورهای پیشرفته ای که آزمایشگاهای بیولوژیک پیشرفته دارند  و همدیگر را پنهانکاری در مورد زمان شیوع کرونا متهم می کنند، در شک های اولیه وضعیت به مراتب بدتر و سخت تری داشتند.

تجربه سیل ۹۸ شبیه یک مامور بود که بعد از آن بحران کووید ۱۹ را از سر بگذرانند و هیچ گونه رفتارهایی عجیب از مردم سر نزد این رفتار نشان می دهد مردم عموما در بحران زندگی می کنند که دچار شوک نشدند.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: از نظر روانشناسی این امکان وجود دارد که افراد گرفتار در بیماری کرونا از سوی جامعه ترد گردند و رفتارهای خشنی با آنها صورت گیرد. اعلام مشکوک بودن بیمار، شوک اولیه به فرد بیمار است، او میداند  مسیری که  در می نوردد احتمالا راه بی پایانی است. از طرف دیگر باید نگران اشخاصی باشد که در 14 روز گذشته با آنها در ارتباط بوده. این شرایط فشار روانی بزرگی بر بیمار وارد می کند.

وی افزود: مدیریت شهری و شبکه خانه های سلامت در این مدت برای غربالگری  شهروندان در همکاری با ستاد کرونا فعالیت کرد که نتایج مهمی هم به دست آورد. در آینده از این ظرفیت برای پشتیبانی روانشناختی مردم کمک گرفته خواهد شد. سوگواری از جمله محورهایی است که در حوزه سلامتی شهروندان مورد توجه است. بخشی از مشکلات شهروندان تهرانی در این مدت سوگواری های تحقق نیافته است. اشخاصی که نتوانستند در تدفین و تشییع عزیزانشان شرکت داشته باشند و مسئله بیکاری ناشی از بیماری کرونا ،تنش روانی بیشتری برای شهروندان ایجاد کرده است. از این روشهرداری شبکه سلامت خود را بکار گرفته  وتلاش کرده گروهای اجتماعی آسیب پذیر را در این ایام تحت پوشش قرار دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: