• سه شنبه ١٦ ارديبهشت ١٣٩٩-١٠:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٧٥
محمود میرلوحی در گفتگو با رکنا :

18 هزار متر ساخت و ساز در پایتخت بدون مجوز

رکنا: محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: باور نمی کنم که مدیریت شهری در دوره قبل از فسادها باخبر بودند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، بی انضباطی های مالی، بدهی های چند ده هزار میلیاردی، مشخص نبودن اجاره املاک شهرداری، همراه نبودن بدنه شهرداری و... از جمله مشکلاتی است که شورای شهر دوره پنجم در مورد آن به بحث و گفتگو پرداخته است. رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از تحریریه رکنا در مورد مشکلات اقتصادی شهرداری با خبرنگار اجتماعی رکنا گفتگو کرد.
 

با وجود بدهی های چند ده هزار میلیاردی، تجمع پیمانکاران، مشکل پرداخت حقوق کارکنان شهرداری و... هنوز هم بساط ریخت و پاش هایی مانند برگزاری همایش های مختلف، حضور در جشنواره فیلم فجر، برگزاری جشنواره های مختلف و... از شهرداری برچیده نشده است. این جشنواره ها چه دستاوردی برای شهرداری دارد و چرا شهرداری به جای کاهش هزینه و پرداخت بدهی ها به ریخت و پاش ادامه می دهد؟

امسال 26هزار میلیارد تومان بودجه برای سازمان گسترده ای مانند شهرداری در نظر گرفته شده و کلیات بودجه سال آینده که بالای 30 تا 31هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است. البته این 31 هزار میلیارد را به قیمت ثابت و روال حساب و بودجه، محاسبه کنیم 30هزار میلیارد تومان سال آینده برابر 13هزار و پانصد میلیارد تومان در سال 76 و 77 است. شاید 30هزار میلیارد تومان ظاهری بزرگ داشته باشد ولی کارایی، قیمت خرید و قدرت انجام فعالیت های آن محدود است. سوال اینجاست که راه های هزینه کرد بودجه، بهره وری و صرفه جویی رعایت شده است؟ نمی شود با هزینه کمتری شهر را اداره کرد؟ این سوال ها منطقی است و قطعا می توان شهر را با هزینه کمتری اداره کرد. اما چرا ما مجبوری هستیم این بودجه را برای اداره شهر هزینه کنیم؟ با کمال تاسف باید بگوییم تاخیر در اجرای وظایف قانون ریشه بخشی از این اشکالات شهری است. از سال 64 قانون اعلام کرده که دولت لایحه ای در مورد منابع پایدار شهرداری ها ارائه کند که هنوز این اتفاق رخ نداده است. این قانون حتی به صراحت اعلام کرده که دستگاه های دولتی از جمله شهرداری حق هزینه کردن فراتر از بودجه مصوب و ق استخدام افراد پایین تر از لیسانس ندارند اما متاسفانه هیچ یک از این قوانین به اجرا در نیامده است. شورای شهر پنجم به دنبال راه حلی برای کاهش هزینه ها در شهر است اما مشکلات این اجازه را به شورای شهر نمی دهد. به عنوان مثال امروزه با ابربحرانی به نام اشتغال روبرو هستیم و نمی توانیم تصمیمی در مورد نیروهای شهرداری اتخاذ کنیم. ما می توانستیم بگوییم شهرداری 20 تا 25هزار پست دارد و مابقی را تعدیل کنیم. اگر شرایط اشتغال درست بود راه حل های ما بیشتر بود و نیروی انسانی را برون سپاری کرده و اقدامات را شرکتی می کردیم. با این اقدامات در عین حفظ حقوق و اشتغال نیروهای شهرداری تهران، این سازمان چابک سازی می شد. خوشحالیم که نیروی انسانی 68 هزار نفری را به 65هزار نفر کاهش داده و روند اشتباه گذشته را متوقف کرده ایم. تحریم ها دوباره برگشت و تورم افزایش یافت. در سال 95 چیزی حدود 20هزار و 700 میلیارد تومان در حالی خرج شده که 5هزار و 300میلیارد آن را استقراض شده است. این در حالی است که مدیریت شهری جدید امروزه این هزینه ها را کاهش داده است. بنابراین ما برای رسیدن به روال گذشته و مبلغی که در سال 95 خرج شده باید بیش از این خرج می کردیم. در حالی که در حوزه مترو اقدامات جدی انجام شده و بسیاری از پروژه های غبار گرفته فعال شده است.

نیاز به جراحی جدی در بودجه و مصرف شهرداری

این دلایل می تواند در کارنامه شما ثبت شود اما باز هم نمی توان گفت که ریخت و پاش زیاد نیست.

قبول داریم می توان بهره وری و صرفه جویی بیشتری داشت. ضمن آن که ماموریت هایی که در راستای ماموریت های شهرداری و مدیریت شهری نیست نیز باید از سوی شهرداری واگذار شده و یک جراحی جدی در بودجه و مصرف انجام شود. اما در این میان نباید تنگناهای کشور و رقبای ما را دست کم گرفت. وقتی بحث تعدیل 100تن از نیروهای شهرداری می شود، رقبا آن را در بوق و کرنا می کنند. ما در برنامه سوم شهری اعلام کردم که استخدام ها باید از فوق لیسانس به بالا انجام شود تا کیفیت نیروی انسانی ارتقا پیدا کند. اما مهم ترین سوال این است که چرا در شهری که بزرگ ترین متروی کشور را دارد فقط یک نیروی دارای دکترای حمل و نقل بیشتر داریم؟ این در حالی است که دانشگاهی معتبر و به نام مانند دانشگاه صنعتی شریف، پلی تکنیک و... دکترای حمل و نقل تربیت می کنند و ما نتوانستیم آنها را جذب کنیم. ما فهرست دهها برنامه برای بهبود نیروی انسانی، اصلاح ساختار، اصلاح رویکردها و... داریم اما باید دید که این شورا چقدر می تواند کار کند! ما در این دوره استقراض نکردیم در حالی که سال 95 مبلغی بالغ بر 5300 میلیارد تومان استقراض شده است. ما خوشحال هستیم که نه تنها دارایی های شهرداری را به فروش نرسانده ایم بلکه آنها را پس گرفته، حفظ کردیم و تلاش می کنیم که ارزش افزوده آن را افزایش دهیم. در حالی که امروزه شهرداری با وجود سایت شفافیت، جلوگیری از ترک تشریفات در مناقصه و مزایده، تحولات جدی در ایجاد شناسایی درآمد جدید، خزانه داری واحد و جلوگیری از پرت رفتن منابع و... فعالیت خود را پیش می برد. با وجود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت سخت تحریم ها، بسیاری از کشورها که با ما کژدار و مریض کار می کردند، قطع همکاری کردند. مکانیزم آمریکایی و سهام آمریکایی عملا در اقدامات ما اختلال ایجاد کرده است. فکر می کنم راه های دیگری برای صرفه جویی وجود دارد اما برای حفظ منابع هر تمام تلاش خودمان را به کار گرفته ایم.

حضور در جشنواره فیلم فجر چه کمکی به شهرداری کرد؟

حمایت و پشتیبانی از فیلمسازی، 200 موزه در تهران، سمن های هنری و فرهنگی و... را قبول کرده ایم. ما خیلی از هزینه ها را محدود کرده ایم، ولی جاهایی برای حمایت از هنر، فیلم، سینما، هنرهای تجسمی و... ردیف های بودجه ای در نظر گرفته ایم. تمام تبلیغات اول فیلم های جشنواره در تمام کشور متعلق به شهرداری تهران بود و پیام های شهروندی که مورد توجه شهرداری بود مانند پسماند، اصول مشارکت شهروندان و... در این تبلیغات مطرح شد. این کاری لازم و ضروری بود به ویژه آن که صدا و سیما امکانات خود را در اختیار بخش خاصی قرار می دهد. در حوزه هنر صدا و سیما منابع بیشتری در اختیار رفقای خود قرار می دهند.

کسب درآمد 3هزار میلیاردی از فروش املاک شهرداری

در مورد حفظ املاک صحبت کردید. از دوره کرباسچی به بعد فروش تراکم یکی از مهم ترین منابع درآمدی شهر بوده اما دوره پنجم مدیریت شهری برای کسب درآمد املاک شهر را به فروش می رساند.

بهتر است درآمدهای سال 94 و 95 را با عدد و رقم بررسی کنیم. در سال 95 مبلغ 5300میلیارد تومان استقراض کرده اند و در فروش املاک بحث مبالغ 10هزار میلیارد تومان مطرح بوده است چرا که قرار بود فروشگاه شهروند و شهر آفتاب واگذار شود. در سال 95 و 94 از محل فروش املاک 3هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده اند. از زمانی که مدیریت شهری جدید کار خود را شروع کرده تا کنون به اندازه 25 درصد یکسال آنها از نظر تسهیلات، اوراق قرضه منتشر شده و استقراض درآمد کسب کردیم. ما کنار این کسب درآمد 8هزار میلیارد تومان از بدهی های شهرداری را پرداخته ایم. در حقیقت نه تنها استقراض نکردیم بلکه بدهی ها را نیز پرداخت کرده ایم. اگر این کار را نمی کردیم بدهی شهرداری به 77هزار میلیارد تومان می رسید. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که اگر مدیریت شهری جدید املاک را فروخته بود چطور امروزه شهر آفتاب، شهروند، زمین طرشت هنوز در دست شهرداری است و در حال بازپس گیری 3800 ملک شهرداری هستیم؟

ملک اقدسیه ابزاری در دست رقیب

اما شما املاک باارزشی مانند عمارت اقدسیه و امثال آن را برای فروش به مزایده گذاشته اید.

ما رقبایی داریم که تریبون های بزرگی در اختیار دارند و مثل ما نیستند و رسانه های محدودی با آنها صحبت می کنند. آنها صدا و سیما را دارند که برای مزایده «عمارت اقدسیه» یک برنامه یک ساعت و نیم تهیه می کند. به نظر می رسد این برنامه طبق سناریویی پیش می روند که به بیننده القا کنند؛ «اقدامات این دوره از شورای شهر تهران نیز مانند مدیریت گذشته است.» آنها به دنبال شریک جرم هستند. ما املاک را حفظ می کنیم و اگر ملکی به فروش می رسد، به دارایی بهتر تبدیل می شود. به عنوان مثال ما خانه نیما را می خریم، خانه جلال و اتحادیه را احیا می کنیم. ما به سمت این می رویم که اگر املاک ریز و خرد و نگهداری آن کار سختی است تبدیل به دارایی های ماندگارتر و تاریخی شود.

البته پس از تصویب باغات مدیریت شهری دوره پنجم تصمیم داشت برای 62 باغ مجوز ساخت برج باغ صادر کند.

در آن زمان 487 پرونده برج باغ تشکیل شده بود و 62 از این پرونده ها کلیه عوارض خود را پرداخت کرده و در آستانه صدور پروانه بودند، با این حال اجازه قطع درخت ها را ندادیم. با این حال گروه رقیب اقدام ما را طوری نشان دادند که مردم فکر کنند ما در حال از بین بردن باغات هستیم و یادشان برود که 128هکتار باغ در ده سال گذشته از بین رفته است. عمارت اقدسیه مانند یک تابلون در دست رقیب قرار گرفته است. در ابتدای شروع به کار شورای پنجم تبلت هایی برای دسترسی آسان به کارتابل در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. این تبلت ها را در مقابل املاک نجومی علم کردند. تبلت 3میلیون تومانی را آنقدر بزرگ می کنند که به اندازه 3میلیاردی «رسا تجارت» جلوه پیدا می کند. توجه کنید که فقط در تلفیق حساب های سال 93 شهرداری مشخص شد 22میلیون متر مربع زمین ذخیره فروخته شده است. در قانون مقرر شده که 70 درصد زمین هایی که تفکیک می شوند متعلق به شهرداری است تا بتواند زیرساخت های شهری را بنا کند. از چمران تا شهران چه اتفاقی افتاده است؟ 70 درصد این زمین ها متعلق به شهرداری بوده در حالی که شهرداری در برخی موارد اجاره نشین است. جالب نیست که 22میلیون متر مربع را با تبلیغات گسترده ای با املاک کوچکی که ما به مزایده می گذاریم مقایسه می کنند. بله ما می فروشیم اما با کارشناسی اقدام به فروش املاک می کنیم و گزارش آن را ثبت می کنیم تا در تاریخ بماند.

2000خانه تاریخی تهران را می خریم

قرار است فروش این املاک برای پرداخت بدهی پیمانکاران یا برای احداث پروژه های عمرانی هزینه شود؟

سیاست ما بر حفظ باغات است و این سیاست باعث شد که در سال 98 و 99 محله بدون بوستان محلی نخواهیم داشت. در حال حاضر برای خرید باغ وثوق در حال رایزنی هستیم. از سوی دیگر املاک ارزشمند شهرداری را حفظ می کنیم و اگر ملکی را به فروش می رسانیم برای پرداخت بدهی پیمانکاری است، یا برای تصاحب 2000خانه تاریخی تهران که قرار است خریداری کنیم هزینه می شود. اگر این خانه ها حفظ شود بهتر است یا این که شهرداری دو سه واحد آپارتمان در یک برج داشته باشد؟ متاسفانه در گذشته برخی با تصور مازاد بودن، املاک شهرداری را بدون قرارداد یا اجاره تصاحب کرده اند. تحقیق و تفحص از املاک به همین دلیل است. ما به املاک نظم و سامان خواهیم داد، کما این که این بخش از شهرداری نظم بهتری به خود گرفته است. ملک اقدسیه تاریخی نیست بلکه رمز جریان رقیب برای لاپوشانی کردن آنچه بر املاک شهرداری آمده است.

بدهی های شهرداری به بیمه و مالیات مشخص می شود

چند وقت پیش قرار بود که شهرداری طی تفاهم نامه ای بخشی از املاک خود را با بنیاد مستضعفان تهاتر کند. رئیس شورای شهر تهران به خبرنگاران اعلام کرد با امضای این تفاهم نامه شهرداری املاک نامرغوبی را تحویل می گیرد. چرا شاهد این تهاترهای اشتباه هستیم؟

«رسا تجارت» محصول این همکاری هاست. متاسفانه شهرداری در گذشته با دستگاه ها ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و... همکاری های پرهزینه ای داشته است. اما با تغییر مدیریت شهری به دنبال این بودیم که این روند سامان بگیرد. به همین دلیل هر وقت فهرست املاک این تهاتر مشخص شد آن را رسانه ای خواهم کرد. با تلاش ما، سازمان املاک و مستغلات شهرداری حساب و کتاب های شهرداری را مشخص کرده و به زودی بدهی های ما به بیمه، مالیات و... را تعیین خواهند کرد.

 

واقعیت ها از مدیران شهری دوره گذشته پنهان شده

یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران گفته اعضای شورای شهر تهران نمی توانند کار کنند از شورای شهر بروند. او در پاسخ به این سوال که چطور با بدهی های کلان، استخدام های بی رویه و خزانه خالی که از دوره شما به ارث مانده شهر را اداره کنند؟ گفت اعضای شورای شهر تهران باید قبل از آمدن به عرصه انتخابات شرایط را دقیق بررسی می کردند. نظر شما در مورد صحبت های این عضو سابق شورای شهر چیست؟

ظاهرا آنها همه چیز را ملک خود می دانند. ولی بیش از یک میلیون و 700هزار نفر به ما رای دادند و ما نمی توانیم به رای ملت پشت کنیم. برای اطلاع آنها عرض می کنیم که شورای پنجم بیش از آنچه که به ذهنشان خطور کند دستاورد داشته است ولی آنها هنوز هم برای پذیرش واقعیت مقاومتی نشان می دهند. آیا با روند حفظ باغات و روند شورای شهر نباید برای از بین بردن باغات عذرخواهی می کردند؟ آیا نباید عذرخواهی کنند که طرح تفصیلی را دور زده اند و شهر را به این وضعیت درآورده اند؟ آیا نمی خواهند بابت 5300میلیاردی استقراض شده که ما با تلاش بی وقفه هنوز نتوانستیم هزینه کردن آن را پیدا کنیم، توضیح دهند؟ من در ارتباط با مدیران گذشته شهری به این جمع بندی رسیدم که به آنها ظلم شده چرا که واقعیت ها را به آنها نگفته اند. من باور نمی کنم که مدیران شهری در جریان بودند و ریخت ها پاش ها انجام شده، منابع شهر از بین رفته و اتفاقاتی مانند املاک، رسا تجارت و هولوگرام رخ داده است. اگر فکر می کنند ما نمی توانیم شهر را اداره کنیم پس باید برویم، باید بگویم که ما ثابت کردیم؛ می شود شهر را قانونمدار اداره کرد... می شود طرح تفصیلی را درست اجرا کرد... می شود از راه های صحیح منابع پایدار ایجاد کرد و با آن مترو را تکمیل کرد... می شود باغ ها را به جای قلع و قمع به اماکن عمومی تبدیل کرد... می شود پروژه های ناتمام را تمام کرد و می شود بدون استقراض بدهی های گذشته را پرداخت. ما در دو سال و نیم اخیر 25درصد بدهی به پیمانکاران را پرداخت کرده ایم. با این حال باید بگوییم در مقابل عظم و بزرگواری مردم هر کاری انجام دهیم، ناچیز است.

یعنی باید بگوییم تمام اقدامات شما درست بوده و هیچ مشکلی در کارتان وجود نداشته است؟

حتما نواقصی در اقدامات ما وجود داشته و دارد. اما در مقابل مدیریت گذشته دستمان پر است و فکر می کنم با تحقیق و تفحصی که انجام می دهیم، به زودی زمان عذرخواهی آنها سر می رسد.

نتیجه تحقیق و تفحص به قوه قضائیه می رود؟

قطعا. یکی از تحقیق و تفحص ها در مورد رسا تجارت است که قوه قضائیه حدود 3 سال است روی آن متمرکز شده است. در حوزه املاک نیز مسائل قابل توجهی دارد. املاک نجومی یک واقعیت است و این پرونده ها هنوز جای رسیدگی دارد.

با شهردار رودربایستی نداریم، استیضاحش می کنیم!

بسیاری بر این عقیده هستند که یک دست بودن لیست باعث شده انتقادات از صحن به جلسات هم اندیشی نقل مکان کند و انتقادی صورت نگیرد. نظر شما چیست؟

35گزارش حسابرسی مدیریت گذشته زمین مانده بود و ما آن را به نتیجه رساندیم. گزارش های دوره خودمان هم شفاف است و طوری عمل می کنیم که حرفی در قراردادها وجود نداشته باشد و امیدواریم پرونده بازی برای آینده نداشته باشیم. درست است، 21 عضو شورای شهر تهران منسجم و هماهنگ عمل می کنند. ما قبل از این که شورای شهر رسمیت پیدا کند کمیسیون ها را شکل دادیم و هر کدام از با پیشینه و تخصص فعالیت خود را در کمیسیون های شورای شهر تهران شروع کردیم. ضمن آن که ما یک فراکسیون هستیم. اما ما با کسی رودربایستی نداریم و خط قرمز ما مردم و منافع شهر است. در صحن شورای شهر نیز به خوبی نشان دادیم که با حناچی و همکاران خود هیچ رودربایستی نداریم.

اگر با شهردار تهران رودربایستی ندارید، وقتی شهرداری تذکرات اعضای شورای شهر تهران را با جواب های کلیشه ای پاسخ می دهد، چرا از ابزار سوال استفاده نمی کنید؟

روال رقبای ما این است که همه چیز را ملک خود می دانند و همین که اجازه حق حیات برای ما قائل هستند لطف می کنند. در دوره گذشته شورای شهر تهران با 15 (اصولگراها) به 14 (اصلاح طلب) اداره می شد و شهردار تهران با 15عضو اصولگرای شورای شهر تمام تصمیمات را می گرفت. اصلاح طلبان سعی کردند که از شهردار سوال کنند اما درخواستشان به حدنصاب نرسید و به سرنوشت استیضاح ترامپ دچار شده و سوال از شهردار رای نیاورد. برعکس دوره گذشته، ما یک دست هستیم و بنا خود را بر 19 تا 21 رای گذاشته ایم. شهردار نیز می داند که ابزار سوال را داریم و مناسبات ما با شهردار تهران محترمانه اما بی تعارف است. اعضای شورای شهر به منافع شهر، مردم و رای آنها احترام می گذارند. تلاش می کنیم استانداردها را رعایت کنیم. انتقادها حتی در صحن شورای شهر نیز به طور جدی مطرح می شود و اگر 4-5 عضو شورای شهر به این نتیجه برسند که باید از شهردار سوال شود یا او را استیضاح کنیم با توجه به منسجم بودن شورای شهر دو سوم آرا برای سوال یا استیضاح را به دست خواهد آورد.

شفاف کردن عملکرد مناطق برای کسب درآمد

بخشی از درآمدهای مناطق هنوز به خزانه ریخته نمی شود. برای این موضوع چه فکری اندیشیده اید؟

ما از سال گذشته سعی کردیم این درآمدها را در بودجه بگنجانیم. به عنوان مثال سازمان ورزش، زیباسازی مناطق، غرفه های پارک ها، اجاره املاک در مناطق درآمدهایی دارند و با شفاف کردن عملکرد مناطق در این حوزه ها سعی کردیم که مسیر درستی برای آن تعیین کنیم. در حال حاضر پسماند، زیباسازی، غرفه ها، سازمان ورزش، اجاره املاک و اختیارات مناطق نظم و سیاقی پیدا کرده است. این در حالی است که در گذشته یا همه تصمیمات یک سازمان متمرکز بوده یا مناطق به صورت جزیره ای عمل می کردند. در مدیریت جدید شهری موضوعات تعریف و چارچوب ها روشن شده است با وجود آن که مناطق فعال هستند اما سیاستگذار، برنامه ریز، منابع، نحوه تنظیم و عقد قرارداد، جایگاه مدیران و... مشخص شده است. سعی کردیم یک سیاستگذاری واحد اما اجرای غیرمتمرکز را در دستور کار قرار دهیم. روندی را در پیش گرفتیم که مناطق تشویق شده و منابع جدید و پایدار درآمدی را شناسایی کنند. درآمد حق شهر است و همه باید تلاش کنند تا به خزانه ریخته شود و با رعایت قوانین در مناطق صرف شود. امسال سامانه ای برای نظم غرفه های پارک ها شروع به کار خواهد کرد و به زودی آثار آن را خواهیم دید. قرارداد و اجاره نامه ها باید در چارچوب منعقد شده و درآمد پایدار شهری را افزایش دهد. ضمن آن که با افزایش منابع درآمد هر منطقه، سهم بودجه پروژه های عمرانی آن منطقه نیز افزایش می یابد.

بیشترین تخلفات در دوره قبل در ساخت و سازها بود یا این تخلفات در پروژه های عمرانی صورت گرفته است؟

مدیران گذشته نظامی بودند و علی القاعده نظم جزو ویژگی های نظامی هاست. این سوال برای من مطرح است که چگونه این حجم از هرج و مرج در هولوگرام ها و طرح تفصیلی وجود داشته است؟ ما در حال بررسی پروژه هایی هستیم که ساخته شده اند اما هنوز پروانه ای برای آن صادر نشده است. در کمیسیون ماده 100 پرونده ای را رسیدگی کردیم که 18هزار متر مربع بدون پروانه ساخته بودند. توجه داشته باشید که 5 اداره کل حسابداری، ذیحسابی، درآمد، برنامه و بودجه، خزانه داریم اما هنوز نتوانسته ایم منبع هزینه کرد 5300میلیارد تومان که استقراض شده را پیدا نکردیم.

استخدام ها را رسانه ای می کنیم

یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که بدنه شهرداری لحظه شماری می کنند که ما برویم. این حقیقت دارد؟

من این موضوع را قبول ندارم. آنها به ما رای داده اند.

استخدام ها در دوره شما هم وجود داشته است، چرا به استخدام ها انتقاد می کنید؟

بله، اما مگر چند نیرو در دوره پنجم مدیریت شهری وارد شهرداری شده است؟ مگر چند معاون و مدیرعامل به شهرداری آمده است؟ ما به شهرداری اختیار دادیم به اندازه نیروهایی که در شهرداری بازنشسته می شود نیروی فوق لیسانس به بالا جذب کنند. البته از این اختیار تاکنون استفاده نشده است. برای روشن شدن اذهان عمومی آمار نیروهای استخدام شده در دوره خود را منتشر می کنیم.

زمزمه ها حاکی از آن است که حوزه فروش تراکم در دوره پنجم شورای شهر تهران فساد صدها میلیارد تومانی را به همراه داشته است. در مورد این زمزمه ها چه نظری دارید؟

ما در تمام دوره سه ساله خود 60هزار میلیارد هم بودجه نداشتیم، چطور توانستیم صدها میلیارد تومان فساد کنیم؟ اعضای شورای شهر تهران جلوی اینگونه اتفاقات را گرفته اند.

بنابراین شما ادعا می کنید که در دوره جدید شهری فسادی وجود ندارد؟

نه. هر کسی این ادعا را داشته باشد خلاف کرده است. با شفافیت، فناوری و سیستم های هوشمند فساد را مهار کردیم. این را به ضرس قاطع می گویم که شهرداران مناطق در دوره مدیریت جدید شهری نه جرات دارند و نه می توانند که پروانه ساخت خارج از طرح تفصیلی صادر کنند. کسی نمی تواند ثابت کند که پروانه ای خارج از طرح تفصیلی دریافت کرده است. طبق سیستم هوشمند دیگر نمی توان در کوچه 4متری برج ساخت یا باغی را تخریب کرد. ممکن است یک کارشناس مالکی را فریب دهد. اما در سیستم سامانه شهرسازی (که رونمایی خواهد شد) تمام مشخصات یک ملک قید شده و راه فریب مردم نیز مسدود می شود. امروزه شهروندان می داند که ملک شان در چه پهنه ای است و می تواند در این ملک یک ساختمان چند طبقه بسازد. فساد در کشور ما دامنه گسترده ای دارد. اما در سطح مدیریت شهرداری هیچ کس جرات به وجود آوردن رانت و فساد را ندارند و مدیران شهری می دانند که نظارت شورای شهر و شهرداری و سیستم مرکزی شهرداری اجازه فساد را نمی دهد. زمینه فساد و رانت در مدیریت شهری دوره گذشته در قراردادها بود. 50درصد قراردادها خارج از ضوابط و با ترک تشریفات منعقد می شد در حالی که امروزه این اتفاقات رخ نمی دهد.

پیمانکاران خاص هنوز هم هستند

اما هنوز هم در عقد قراردادها ترک تشریفات وجود دارد.

ما تلاش می کنیم زمینه رانت را به صورت کامل از بین ببریم. در آستانه رفع کامل محدودیت حضور پیمانکاران در مزایده ها هستیم و مانند مدیریت گذشته شهری 10پیمانکار خاص و شناخته شده نداریم. دهها پیمانکاری که از وزارت ارشاد گرید دارند در مزایده و مناقصه ها شرکت می کنند. حضور پیمانکاران به صورت رقابتی کامل است. در حالی که در مدیریت شهری گذشته 15شرکت طرف قرارداد شهرداری بودند و به جای 75 عضو این شررکت ها فقط 30 عضو داشتند که به صورت مورب با هم ارتباط داشتند. ولی در حال حاضر اینطور نیست. در شورای عالی فنی اعلام کردم که باید محدودیت ها در مورد فهرست شرکت های دارای صلاحیت را کاملا از بین ببریم اما برخی دوستان مانند رسولی مانع شدند. با این وجود دو قدم مانده تا بستن قراردادها رقابتی شود و امروزه رد پای پیمانکاران خاص را در پسماند، قراردادهای پیمانکاری، زیباسازی و... نمی بینید.

ترس پیمانکاران جدید

با وجود توضیح شما این سوال پیش می آید که چرا پیمانکاران شهرداری تعداد محدودی هستند؟

پیمانکاران سابق وارد فضای رقابتی شده اند و در این فضا، پیمانکاران ناآشنا و جدید را ترسانده اند. مدیریت شهری هم نمی تواند به این موضوع ورود پیدا کند. درست است که شهرداری تهران بدهی های خود را دارد، اما پول پیمانکارانش را پرداخت می کند، کما این که در حال حاضر پروژه های بزرگ در حال اجراست. پیمانکاران قدیمی طوری تبلیغ کرده اند که پیمانکاران جدید در مزایده و مناقصه حضور پیدا نمی کند و فکر می کنند اگر با شهرداری همکاری کنند به پول شان نمی رسند. با بیرون رفتن پیمانکاران جدید از گردونه رقابت پیمانکاران قدیمی برای بستن قرارداد قدم پیش می گذارند.

ذیحسابانی که توبیخ می شوند

با وجود تجمعات پیمانکاران روبروی شورای شهر تهران و شهرداری، پیمانکاران جدید جرات حضور در عرصه رقابت را پیدا نمی کنند. شما به جز این فکر می کنید؟

اگر اینطور است چرا پیمانکارانی که 6هزار میلیارد تومان از شهرداری طلب دارند دوباره در مناقصه و مزایده ها شرکت می کنند؟ چون خیالشان راحت است که به پول شان می رسند. سامانه های متعددی که راه اندازی شد، تا به تدریج اما به سرعت بتوانیم جلوی فسادها را مسدود کنیم و توجیه های امنیتی را هم قبول نمی کنیم و فقط معتقدیم باید همه قراردادها و پروژه ها رقابتی باشد. ما ذیحساب ها را زیر نظر شورای شهر تهران آوردیم و اعلام کردیم که امضای آنها بدون درج در سامانه شفافیت با برخورد ما روبرو خواهد شد. فکر می کنیم قدم های بلندی در جهت رقابتی شدن فضای شهرداری، رانت زدایی، جلوگیری از سوءاستفاده ها، هرج و مرج و بی انضباطی برداشتیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: