• چهارشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٩-١١:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٢٤
محمد علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

آخرین اخبار از بسته ترافیک روزهای کرونایی پایتخت

علیخانی گفت: بسته ترافیکی پایتخت با ۲۵ بند جهت اجرا به ستاد مقابله با کرونا ارسال شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین جزییات بسته ترافیکی روز‌های کرونایی پایتخت که پس از تدوین در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ارسال شده است،گفت: راهکار‌های پیشنهادی شورای شهر تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا جهت حل مشکلات ترافیکی و کاهش آلودگی هوا و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی در محدوده‌های مرکزی شهر تهران به شرح ذیل است؛

۱-به منظور ساماندهی ترافیک معابر و کنترل آلودگی هوا در محدوده طرح‌های ترافیکی پیشنهاد می‌شود از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹ تا اطلاع ثانوی از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۶، محدوده‌های مذکور با رعایت دستورالعمل ترافیکی پیوست اجرا شود.

۲- اعمال قانون و سختگیری پلیس برای پارک دوبل خودرو‌ها

۳-اجرای پارک حاشیه‌ای و اعمال قانون برای متخلفین

۴-تمدید عوارض مصوب پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌ها به نرخ سال ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه

۵-تمدید نرخ حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) مصوب به نرخ سال ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه

۶- اعمال تبصره ذیل ماده ۳ مصوبه ۲۳۸۴ شورای اسلامی شهر تهران تعیین نرخ تاکسی در سال ۹۶ برای تاکسی‌هایی که فاصله گذاری اجتماعی فقط ۲ مسافر در صندلی عقب سوار می‌کنند.

۷- شهرداری تهران (معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) موظف است کلیه معافیت‌های دوره شرایط خاص را محاسبه و از دولت از محل بوجه ستاد پیشگیری از کرونا مطالبه کند.

۸- پرداخت کلیه معافیت‌های دوره شرایط خاص این دستور العمل توسط دولت

۹- تامین تعداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران از محل بودجه ستاد پیشگیری از کرونا

۱۰-کمک به اقشار آسیب پذیر حمل و نقل عمومی (رانندگان تاکسی، وانت، اتوبوس، مینی بوس، رانندگان بین شهری) وفق مصوب هیئت وزیران انجام شود.

۱۱- برای حمایت از راهبران حمل و نقل عمومی (رانندگان تاکسی، وانت، اتوبوس، مینی بوس، ون و راهبران قطار شهری) و نظم دهندگان حمل و نقل عمومی (نیرو‌های پلیس راهور) بخاطر حضور ۱۰۰ درصدی برای رعایت فاصله اجتماعی هوشمند، بسته معیشتی و کمک‌های نقدی ویژه منظور شود.

۱۲- به منظور توزیع حجم ترافیک در طی شبانه روز و ایجاد فاصله اجتماعی بیشتر و همچنین کمک به جبران معیشت اقشار جامعه پیشنهاد می شود که ساعت کار مشاغل مورد تایید ستاد ملی پیشگیری از کرونا تا ساعت ۳ بامداد مجاز باشند.

۱۳- با توجه به لزوم کاهش تقاضای حمل و نقل همگانی، ادارات و سازمان‌های دولتی از محل هزینه ایاب و ذهاب کارکنان موظف به راه اندازی سرویس‌های گروهی ویژه کارکنان با رعایت ضوابط فاصله گذاری هوشمند با همکاری شهرداری‌ها هستند.

۱۴- شرکت‌های پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی موظف است تا سهمیه سوخت خودرو‌های حمل و نقل عمومی (تاکسی‌ها و وانت بارها) را تا شش ماه و سقف دو هزار لیتر قابل شارژ در کارت سوخت خودرو‌ها ذخیره نماید تا حقوق آن‌ها ناشی از محدودیت فعالیتی تضییع نشود و همچنین نسبت به افزایش ۲۰ درصد سهمیه سوخت به عنوان جبران معیشتی اقدام کند.

۱۵- تاکید بر اجرای پروتکل طرح فاصله گذاری هوشمند در سیستم حمل و نقل همگانی ارسالی و نیمه همگانی برای ستاد ملی مبارزه با کرونا

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح پیوست ترافیکی اجرای مجدد محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا گفت: بررسی اطلاعات ترافیکی نشان می‌دهد محدوده طرح ترافیک در اول اردیبهشت ماه سال ۹۹ نسبت به ۲۵ فروردین ماه با توجه به صدور مجوز قعالیت تعداد قابل توجهی از اصناف و کسبه ۴۵ درصد افزایش تردد داشته است و در هفته‌های آینده با صدور مجوز فعالیت برای بیشتر اصناف و کسبه شاهد افزایش شدید ترافیک در محدوده‌های مرکزی هستیم.

علیخانی ادامه داد: با توجه به جلسه مشترک با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از روز ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۹۹ تا اطلاع بعدی با توجه به تغییرات به شرح ذیل پیشنهاد شده است.

۱-شروع ساعت طرح ۰۸:۰۰ صبح و خاتمه طرح ۱۶:۰۰ بعدظهر (برای هردو محدوده ترافیک و کنترل آلودگی هوا)

تبصره: از ساعت ۱۴ تا ۱۶ خروج از محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا مجاز است.

توضیح: با توجه به شروع ساعت کار کارکنان دولت و بخش‌های تابعه در ساعت ۰۷:۰۰ صبح این امکان برای آن‌ها ایجاد می‌شود که بدون پرداخت عوارضی برای سفر‌های کاری خود وارد محدوده‌های مذکور گردند. به دلیل اجرای محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تردد در سطح محدوده بدون پرداخت عوارض توسط آن‌ها کاهش می‌یابد.

۲- برای صدور مجوز ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیاز به اخذ معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه است که با توجه به لغو صدور جریمه برای وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی وارد محدوده‌های مذکور شود و در نهایت باعث افزایش تردد در مرکز شهر شده است، لذا اجرای محدوده‌های طرح در مناطق مرکزی شهر با توجه به الزامی بودن وسایل نقلیه به داشتن معاینه فنی به نوعی باعث کاهش تردد وسایل نقلیه می‌شود.

۳- با توجه به شرایط کرونایی کشور و تشویق شهروندان تهرانی به استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای سفر‌های ضروری تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به مبلغ عوارض مصوبه شورای شهر تهران از محل یارانه که توسط دولت تائید می‌شود، پیشنهاد می‌شود.

۴-تاکسی‌های اینترنتی پلاک تهران، تاکسی‌های پلاک ع تهران، تاکسی‌های تلفنی پلاک تهران، وانت بار‌های پلاک تهران، سرویس مدارس، کلیه مینی بوس‌ها و اتوبوس‌های سرویس دهنده ادارات و خودرو‌های کادر درمان مشغول در محدوده‌ها با معرفی ستاد مقابله با بیماری کرونا که در سامانه تهران من ثبت نام شده اند، در سقف مصوب از پرداخت عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا معاف است.

۵- ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سامانه تهران من ثبت نام شده اند (در سقف مصوب) تخفیف عوارض آن‌ها از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

۶- با اجرای محدوده‌های طرح ترافیک نیاز است در مناطق مرکزی شهر اعمال مقررات در خصوص نظارت بر پارک وسایل نقلیه در محل‌های مجاز و نیز جلوگیری از توقف پارک دوبله جهت حفظ ظرفیت معابر اصلی توسط پلیس و راهور صورت می گیرد.

۷- سایر موارد مربوط به صد و نود و پنجمین جلسه رسمی شورای شهر تهران درباره تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر در سال ۹۹ به قوت خود باقی است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: